Business Internaţional

Cafenelele trezesc economia britanica

21.12.2005, 19:03 50

Guvernele straine care sunt curioase in legatura cu motivul care sta in spatele consolidarii economiei britanice in acest an nu trebuie sa scape din vedere lanturile locale de cafenele, scrie Financial Times.

Productivitatea locala este hranita cu cofeina. Vanzarile lanturilor precum Starbucks, Costa Coffee, Caffe Nero sau Caffe Ritazza au depasit nivelul de 1,1 miliarde de lire (1,62 de miliarde de euro) pentru prima data in acest an, conform grupului de cercetari de piata Allegra Strategies.

"Oamenii beau cafea chiar mai frecvent decat in trecut", spune Jeffrey Young, director la Allegra Strategies. "Iar oportunitatea de crestere este cu adevarat fenomenala", a continuat acesta.

In timp ce piata magazinelor care comercializeaza cafea se previzioneaza ca va avea o crestere de 4% in urmatorii trei ani pe fondul majorarii numarului celor care beau cafea acasa, lanturile de cafenele beneficiaza cel mai mult de nevoia crescuta a oamenilor pentru cofeina care ii ajuta sa reziste unei zile de munca.

La sfarsitul anilor 1960, cafenelele erau refugiul celor care fugeau de pub-urile pline de fum. Patruzeci de ani mai tarziu, cafenelele sunt frecventate de un segment mai larg de public, iar popularitatea lor ameninta sa detroneze pub-urile din topul locurilor preferate de englezi pentru intalniri.

Operatorii de cafenele independenti au inregistrat scaderi ale vanzarilor in defavoarea brandurilor cunoscute. Acest segment reprezinta deja 30% din piata, fata de 25,8% in 2001, si se estimeaza o majorare continua a cotei pana la 35% in 2008-2009.

Popularitatea lanturilor mari in randul femeilor a fost un factor important al cresterii industriei, conform lui Mark Phipips, director al Costa Coffee, lantul britanic cu cea mai mare crestere.

"Femeile reprezinta peste 60% din clientii nostri", spune el.

"In trecut, oamenii se intalneau in pub-uri. Acum aleg din ce in ce mai mult cafenelele, care ofera un spatiu mai cald", a continuat acesta.

Gerry Ford, presedintele Caffe Nero, este de acord. "Pub-ul este ales pentru petrecerea serilor. Dar in timpul zilei, mai multi aleg cafenelele", crede acesta.

Ford a adaugat ca exista suficienta cerere, ceea ce permite mai multor lanturi de cafenele sa opereze aproape unul de altul. Cafe Nero are peste 30 de cafenele care sunt aproape de Starbucks, de exemplu.

Cererea pentru cafea a contribuit si la evolutia actiunilor Cafe Nero, care au ajuns la 256 de penny luna trecuta, fata de 46 de penny in 2003.

Lantul, care in prezent nu opereaza decat in Marea Britanie, are planuri de extindere in nordul Europei si in Orientul Mijlociu.

Si Costa Coffee se extinde la nivel international. Recent a deschis prima cafenea in Delhi, incheind un contract de franciza cu un partener local, si are planuri pentru deschiderea a peste 300 de unitati in India.

Starbucks ramane cel mai mare lant de cafenele, cu 466 de cafenele in Marea Britanie, unde detine 24,3% din cota de piata. Este urmat de Costa Coffee, cu 405 de cafenele, Nero cu 248 si Caffe Ritazza cu 132.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO