Business Internaţional

Ca sa ajunga din urma competitia, Jeep apeleaza la noi trucuri pentru a-si imbunatati modelele SUV

19.09.2005, 22:39 72

Pentru a reintra in gratiile soferilor, producatorul auto Jeep a renuntat partial la traditionala infatisare colturoasa a modelelor sale pentru un look mai soft. In plus, brandul a introdus si cateva optiuni destinate reducerii consumului de combustibil, relateaza The Wall Street Journal Europe.

Jeep, producatorul primului automobil dotat cu utilitati sportive, nu a beneficiat aproape deloc de pe urma exploziei de vanzari inregistrata pe sectorul modelelor SUV (Sport Utility Vehicle) pe parcursul ultimului deceniu. In prezent brandul care a inventat aceasta categorie de autoturisme face tot posibilul sa se adapteze la noile cerinte de pe piata, in incercarea de a reintra in gratiile soferilor.

In ultimii ani, traditionalul aspect colturos si patratos al marcii Jeep a alungat foarte multi cumparatori de SUV-uri: tineri, parinti sau oraseni instariti. Strategia brandului de a introduce in linia de productie doar trei modele nu a fost foarte inspirata, de vreme ce companii precum Toyota Motor, Honda Motor sau altele au iesit pe piata cu SUV-uri de marimi sau forme noi, care au oferit o versiune mai "soft", mai placuta acestui model de autoturism.

Acum brandul Jeep, parte a diviziei DaimlerChrysler, incearca o noua infatisare, care este menita sa ii creasca vanzarile si profiturile. Cu o miscare neobisnuita, Jeep scoate pe piata doua linii de productie distincte: una care continua clasicul look al Jeep si alta care prezinta un aspect mult mai sportiv.

Aceasta strategie a fost schitata la Salonul Auto desfasurat in cursul acestei saptamani la Frankfurt, unde Jeep s-a prezentat cu doua noi prototipuri compacte de SUV-uri care vor fi lansate anul viitor ca parte modelelor ce vor intra in productie in 2007.

Jeep tinteste prin cele doua modele noi un segment al unei categorii de persoane care poate fi inca afectata de preturile ridicate la combustibili. Desi vanzarile la marile modele ale categoriei SUV au intrat intr-un usor declin, tendinta accelerata si de preturile tot mai ridicate ale benzinei, vanzarile la SUV-uri de lux, medii si compacte precum BMW X3, Honda Pilot sau Ford Escape sunt inca in crestere. SUV-urile mici precum Toyota RAV4 au un consum de un litru de combustibil la aproximativ 9,3 kilometri in oras si un litru la 11,5 kilometri pe autostrada - aproape de doua ori mai mult decat SUV-urile mari precum Chevrolet Suburban.

Economia de combustibil reprezinta, inca, o problema sensibila pentru companiile care produc SUV-uri si noul Jeep va aduce un motor de 2,4 litri destinat inbunatatirii consumului de combustibil. Ca optiune, Jeep pune la dispozitie transmisia variabila continua (CVT), care foloseste cabluri si scripeti in locul rotilor dintate pentru a putea schimba mai usor si mai repede vitezele. Pana acum, doar limuzinele erau dotate cu sistemul de transmisie variabila continua, dar brandul Jeep este printre primii care il foloseste la categoria SUV.

La Salonul Auto de la Frankfurt, compania a aratat un model Jeep Patriot de cinci locuri care seamana foarte mult cu vechile modele. In schimb, noul model Jeep Compass, care are de asemenea cinci locuri si are multe parti identice cu Jeep Patriot, dar nu este atat de ridicat de la sol, seamana mai mult cu o masina normala decat orice alt model off-road. Dar amandoua poarta semnatura Jeep, vizibila din cauza unor amanunte precum grila de sapte deschizaturi verticale sau farurile rotunde.

Vanzarile brandului Jeep in Statele Unite ale Americii au scazut cu 23 de procente in cursul anului trecut fata de nivelul inregistrat in 1999, in timp ce vanzarile la categoria SUV au crescut in aceeasi perioada cu nu mai putin de 47 de procente. Aceste rezultate au fost accentuate de o schimbare demografica. In urma cu 10 ani, cei mai multi cumparatori de SUV-uri aveau varste cuprinse intre 35 si 50 de ani. Acum cresterea vanzarilor inregistrata pe acest sector se datoreaza unei alte categorii, in general cumparatori care nu au trecut de 35 de ani. Acestia au tendinta sa fie atrasi de modele mai mici, care se manevreaza mai usor, precum Toyota RAV4 sI Honda CR-V - acestea ocupand o buna parte a pietei care apartinea in mod traditional marcii Jeep.

Modele Patriot si Compass vor aseza brandul Jeep pe primul segment al categoriei SUV pentru intaia oara. Ambele sunt mai scurte decat modelul Liberty, sunt cele mai ieftine modele puse la dispozitie de catre compania Jeep si vor fi scoase la vanzare la un pret mai mic decat cel de 18.500 de dolari ( 15.070 de euro ) de la care porneste Liberty.

Alte modele noi ar putea include un autovehicul patratos care are aproximativ aceleasi dimensiuni ca Liberty, sau o camioneta. Jeff Bell, vicepresedintele Chrysler responsabil pentru brandul Jeep, a refuzat sa spuna mai multe despre proiectele la care lucreaza specialistii companiei, dar a precizat ca scopul conducerii trustului din care face parte doreste sa mareasca segmentul de piata pe care Jeep il are in SUA de la 3% cat este in prezent la 4% sau chiar 5% pana la sfarsitul deceniului.

Susan Jacobs, presedinta Jacobs&Associates, o firma de consultanta in domeniul auto din New Jersey, este de parere ca Jeep este pe drumul cel bun cu scoaterea pe piata a noilor modele, dar avertizeaza asupra riscurilor care vin odata cu aceasta miscare. "Clientii se vor intreba care sunt lucrurile care conteaza pentru brandul Jeep", explica ea. "Practic, cumparatorii vor vedea masini pe care scrie Jeep, dar nu au traditionala forma colturoasa".

Ea a mai adaugat ca producatorii de masini au succes doar daca se mentin pe aceeasi linie. Un exemplu clasic este Volkswagen, care se chinuieste sa-si revina dupa incercarea nereusita de a transforma traditionalul lor model de masina de familie intr-o marca mai luxoasa. In aceeasi situatie se afla si Jaguar, divizie a trustului Ford Motor, care pierde milioane dupa ce a incercat sa-si mareasca vanzarile cu un model din clasa limuzinelor, dar nu a avut succes.

Strategia de revenire a Jeep a evoluat de la lansarea modelului Liberty, un SUV mediu cu o infatisare sportiva, look care a inlocuit traditionalul Cherokee in 2001. Liberty a atras categorii foarte diferite de cumparatori. Daca aproximativ 70% dintre cei care cumparau modelul Cherokee erau barbati, Liberty a fost preferat in proportie de 60% de femei cu o medie de varsta mai mica decat vechii cumparatori si care realizau venituri anuale cu aproximativ 15.000 de dolari mai mari.

Unii dintre fanii Jeep-urilor colturoase nu sunt foarte siguri ca vor privi noile modele "soft" ca pe niste Jeep-uri adevarate.

Nick Bencivenga, un student in varsta de 20 de ani al Universitatii din Virginia, conduce un model Jeep Wrangler si este entuziasmat de felul in care reuseste sa se descurge pe cele mai accidentate trasee montane pe care le gaseste. Tanarul nu se poate imagina la volanul unui Jeep Liberty. "Este prea feminin", a declarat el. "Este ca o versiune feminina a modelului Wrangler".

Din punctul lui de vedere, reprezentantul Jeep, Jeff Bell, este ingrijorat ca actuala strategie ar putea dauna renumelui detinut de Jeep.

Pentru a preveni acest lucru, compania a inceput sa imprime pe autovehiculele sale o stampila de calitate, prin care se demonstreaza faptul ca acestea au trecut cu succes prin mai multe teste off-road, cum ar fi traversarea unor rauri sau escaladarea unor suprafete de teren abrupte.

Brandul Jeep a inceput sa se gandeasca la doua linii de productie paralele la inceputul acestui an, cand a folosit o mare parte a pieselor vechiului Grand Cherokee pentru a produce modelul Commander, un SUV larg, patratos, cu trei randuri de scaune si cu un aspect utilitar accentuat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO