Caută doar în titlu
Business Internaţional

Business Magazin. Republica Moldova, terenul de luptă dintre Rusia, România, Occident şi oligarhii locali: Dacă am fi într-o situaţie de război ca în Ucraina, maşina de propagandă rusească locală ar fi fatală

În era informaţiei rapide, mass-media a devenit un vast câmp de luptă între idei şi ideologii opuse. În Republica Moldova, în timp ce pe acest front se ciocnesc influenţele din Estul rusesc cu cele din România şi occident, dar şi interesele oligarhilor şi politicienilor locali, presa tinde să să-şi piardă independenţa şi să devină un instrument de propagandă rusească.

În statele baltice, care, ca şi Moldova, au fost republici sovietice, dar unde teama de expansiunea influenţei ruse este mare, guvernele au tranşat problema propagandei de la Moscova prin presă simplu: au scos în afara legii programele şi emisiunile reţelei de televiziune Russia Today (RT), principala portavoce pentru străinătate a Kremlinului. Pentru a arăta ce putere de foc are cea mai puternică armă de soft power a Moscovei, trebuie spus că RT are un buget anual estimat la 275 de milioane de dolari, puţin mai mic decât bugetul de apărare pentru 2019 al Lituaniei, scrie Euronews.

În Moldova, situaţia este mai complicată. Prinsă între Ucraina şi România, ţara cu doar 3,5 milioane de locuitori este, fără îndoială, un proxy în rivalităţile reînnoite ale epocii Războiului Rece.

În trecut, Partidul Democrat a controlat cu stricteţe difuzarea presei ruseşti în Moldova. După ce partidul prorus al socialiştilor (PSRM) condus de preşedintele Igor Dodon a venit la putere în iunie 2019, regulile jocului s-au schimbat rapid, cu o recalibrare puternică a influenţei ruseşti în televiziune. În octombrie 2019, Accent TV, o reţea de televiziune apropiată de Dodon şi PSRM, a obţinut drepturile de a retransmite Pervîi Kanal (Canal Unu) din Rusia în Moldova. Pervîi Kanal este postul  fanion al radiodifuzorului de stat rus şi portavocea Kremlinului. Timp de mulţi ani, drepturile de difuzare în Moldova ale acestui canal au fost (prin Prime TV) în mâinile oligarhului şi mogulului media, acum fugitiv, Vladimir Plahotniuc, o figură importantă în Partidului Democrat care se confruntă cu dificultăţi de ordin legal în Rusia.

Pe 21 octombrie, Consiliul Coordonator al Audiovizualului din Moldova (CCA) a aprobat în unanimitate o cerere din partea Accent TV, afiliată PSRM, de a-şi schimba numele în „Primul în Moldova”, ceea ce aminteşte de numele Pervîi Kanal. Postul şi-a schimbat şi sigla pentru a fi aproape identică cu cea a Pervyi Kanal.

Omul de afaceri Igor Ceaika, fiul fostului procuror general al Rusiei Yuri Ceaika – un personaj foarte controversat, de altfel -, a cumpărat Primul la mijlocul lunii februarie 2020. Pe lângă preocuparea sa  pentru presă, Ceaika are relaţii de afaceri strânse şi deschise cu fratele lui Dodon, Alexandru Dodon, în domeniul imobiliar şi în sectorul serviciilor publice. Procurorul Ceaika şi fii săi sunt personajele principale într-un documentar care face o incursiune în ceea ce este înfăţişat ca fiind afaceri murdare, infracţiuni, legături cu crima organizată şi preluări de companii ale clanului Ceaika. Autorul documentarului nu este altul decât Alexei Navalnîi, adversar declarat al preşedintelui rus Vladimir Putin a cărui presupusă orăvire cu Noviciok încurajează statele occidentale să impună noi sancţiuni Rusiei.

Când a fost întrebat despre relaţia de afaceri dintre fratele său şi Ceaika de către Ziarul de Gardă din Moldova, Dodon a spus pur şi simplu: „Este viaţa lui, activitatea lui, în care acţionează după cum consideră potrivit, fără ca eu să mă implic”. Fratele preşedintelui Dodon, Alexandru, a cumpărat anul trecut o participaţie de 15% la o companie de imobiliare din Rusia la care principalul acţionar este Igor Ceaika, potrivit Balkan Insight.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.