Business Internaţional

Business Magazin. Care sunt campionii ascunşi din Europa Centrală şi de Est care sunt lideri pe nişele lor: Carlex Design din Polonia este lider global în proiectarea şi producţia de maşini în ediţie limitată, lucrând chiar cu Ferrari, Mercedes, BMW, McLaren şi Bentley

Business Magazin. Care sunt campionii ascunşi din Europa...

Autor: Bogdan Cojocaru

03.10.2021, 17:02 174

În 1972, un bărbat din Germania şi-a scos câinele la plimbare. Era un câine neastâmpărat, curios, căruia nu-i ajungea lesa şi adesea îşi trăgea stăpânul după el. Acest aspect i-a dat omului o idee pentru o soluţie simplă. A făcut o lesă mai lungă. Germanul era proprietarul Flexi, un producător de lese pentru câini devenit între timp liderul mondial pe nişa sa. La 50 de ani de la acea plimbare prin parc, Flexi are în palmares 200 de milioane de lese flexibile vândute în peste 90 de state.

Pentru companii ca Flexi, campionii ascunşi ai economiei, Germania este renumită, iar modelul este imitat în toate statele cu pretenţii, inclusiv în China. Există companiile mari, cavalerii în armuri strălucitoare despre care vorbeşte toată lumea şi pe care toată lumea şi-i doreşte. Însă viaţa lor ar fi foarte grea fără campionii care nu se văd. Ce s-ar face Mercedes sau BMW fără Utsch – cine a auzit de Utsch? – lider global la producţia şi vânzarea de plăcuţe de înmatriculare? Germania este faimoasă pentru maşini, autostrăzi şi bere, dar în spatele oţelului şi al cablajelor, sub asfaltul impecabil şi sub spuma berii este muncă acestor campioni ascunşi.

Dar ei nu trăiesc doar în Germania. Europa de Est îi are pe ai săi. Sunt puţini, cei drept, dar ei există. La acest capitol, Polonia este liderul regiunii, potrivit unui studiu publicat în 2019 de BERD. Din păcate, România nu figurează acolo cu vreo firmă consacrată, ci doar cu trei posibil campioni ascunşi. Analiza acoperă 22 de ţări din regiune. Dar ce sunt mai exact aceşti campioni ascunşi? Pe scurt, sunt cei ai căror emblemă este imprimată pe spatele armurilor strălucitoare ale cavalerilor de mai sus. Termenul a fost inventat în 1990 de Hermann Simon, om de afaceri german şi filosof al pieţei, pentru a descrie companiile mici şi mijlocii puternic specializate care îşi domină nişa la nivel internaţional. Sunt companii foarte competitive şi de aceea se folosesc adesea de inovaţie pentru a-şi face loc spre vârf şi pentru a rămâne acolo. Veniturile nu le depăşesc un miliard de dolari şi cel mai adesea nu sunt cunoscute de publicul larg. Asfel de companii şi firme s-au dovedit a fi mai rezistente decât majoritatea în vremuri de volatilitate a pieţei sau chiar colaps. Rata lor de supravieţuire este semnificativ mai mare decât media sectorului respectiv.  În studiul BERD, Polonia, liderul Europei de Est la campioni ascunşi, figurează cu 11 firme şi companii şi cu trei posibili campioni ascunşi.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO