Business Internaţional

British American Tobacco revine pe piata din China

19.07.2004, 00:00 35

British American Tobacco (BAT) va reveni in China dupa o absenta de 52 de ani prin construirea unei fabrici cu o capacitate estimata la 100 de miliarde de tigarete pe an, informeaza Financial Times.
In anii '30 Bat era principalul jucator al sectorului din China avand o cota de piata de 67%. In aceasta tara, compania a inceput vanzarea de tigari inca din 1905. Se crede ca Mao Zedong insusi era un fan al marcii State Express 555.
Comunismul a fortat plecarea BAT din China in 1952 dar compania spera sa isi refaca statutul de lider al pietei.
Nu este insa singura care incearca sa castige teren. In ultimi ani multe companii occidentale au patruns pe piata din China. Imperial Tabacco si Gallaher au incheiat deja acorduri de licenta cu firme de stat din industria tutunului, insa BAT este singura care a obtinut dreptul de a detine o fabrica in China. Masura este rezultatul mai multor ani de negocieri cu guvernul comunist si ofera celui de al doilea producator mondial de tigarete un avantaj considerabil fata de competitori.
Acordul reprezinta de asemenea determinarea guvernului chinez de a deschide piata, foarte protejata inainte. Pana in prezent, sovaiala autoritatilor este explicabila dat fiind faptul ca industria tabacului a contat anul trecut pentru aproape 10% din valoarea taxelor nationale, asteptandu-se o crestere a acestui nivel cu 2 sau 3 procent in acest an.
Pana in prezent  autoritatile centrale si regionale s-au bazat pe incasarile monopolurilor locale, determinand Beijingul sa interzica in 1995 afacerile mixte cu firme din exterior, cu argumentul principal al unei piete "saturate".
Acum se doreste insa modernizarea industriei si cresterea eficientei, masurile in acest sens determinand inchiderea multor fabrici de tigarete.
China detine in prezent aproape 300 de marci de tigari, asteptandu-se ca acest numar sa scada la 100. Cele doua marci principale, Hongmei si Hong Ta Shan, detin mai putin de 6% din totalul pietei din China.
Afacerile mixte intre companiile chineze si cele din exterior, cum ar fi cea a firmei Imperial Tabacco, le ofera producatorilor locali sansa modernizarii infrastructurii si concentrarea pe productia  de tigarete high-grade si medium ca masuri de sporire a competitivitatii.
Sub presiunile aderarii la Organizatia Mondiala a Comertului (WTO), China va reduce de asemenea taxele importului de tigari.
BAT nu se asteapta la profituri rapide si estimeaza un interval de 10 ani pana la atingerea unui nivel de productie de 100 de miliarde de tigari pe an. Totusi acest numar reprezinta numai 5% din piata totala din China.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO