Business Internaţional

Bogatia din petrol a Rusiei se duce pe masini importate. Acum si pentru firava clasa de mijloc

17.10.2005, 15:49 15

In urma cu trei ani, vanzarile de modele Hyundai in Rusia erau foarte slabe. Modelele acestei firme erau prea modeste pentru cei foarte bogati si mult prea scumpe pentru cei saraci. Insa, in ultimul timp, norocul acestei companii s-a schimbat in Rusia, datorita veniturilor mari generate de exporturile de petrol, relateaza The New York Times.

Masinile firmei se vand acum foarte bine si datorita unei retele de reprezentante distribuite pe intreg teritoriul Rusiei.

Hyundai, marca necunoscuta pana acum cativa ani in aceasta tara, a vandut 8.994 de masini in august, aproape de o suta de ori mai mult decat cele 91 vandute in luna ianuarie a lui 2002. Compania se afla in fruntea unui intreg pluton de producatori de masini din Asia, care acapareaza piata din Rusia in anticiparea unei cresteri puternice a acesteia in urmatoarele decenii.

"Ritmul de crestere al acestei piete este foarte alert", a declarat Jean-Francois Tremblay, analist pentru automobile la Ernst & Young.

"Se creeaza presiune. Executivii simt ca trebuie sa se pozitioneze bine pe piata; in caz contrar, ei vor fi nevoiti sa dea explicatii pentru pierderea momentului propice."



O treime din masini sunt straine

Banii din petrol ajung direct in buzunarele celor interesati de achizitionarea de automobile, astfel ca sumele cheltuite pentru masini importate au crescut cu 64% in ultimele opt luni ale acestui an; numarul de autovehicule vandute a fost astfel de 348.459. Pana la sfarsitul acestui an, ponderea marcilor straine in totalul de masini vandute in Rusia va reprezenta o treime. In 2002, aceeasi pondere era de 5%.

Numarul de autovehicule vandute va depasi 1,8 milioane. Piata auto din Rusia devine astfel cea mai atractiva prin faptul ca, alaturi de Polonia si Turcia, are cel mai ridicat ritm de crestere din Europa, a declarat Tremblay.

Dintre cele zece marci straine preferate se afla patru din Japonia, trei din Coreea, una din Franta si doua din America (Ford si Chevrolet). In materie de vanzari, Hyundai este lider necontestat dupa ce cresterea de la inceputul anului pana in august a fost de 115%. Pe parcursul lui 2005, Hyundai ar putea depasi pragul de 100.000 de masini vandute, un rezultat foarte bun, dupa ce in 2001 a inceput asamblarea modelelor Accent si Sonata in Rusia.

Jake Jang, purtator de cuvant al Hyundai, a declarat in Seul ca firma sa vede Rusia ca pe o piata "ce explodeaza". "Aceasta este o piata cu un potential extraordinar, precum China si India."

Toyota Motor Corporation construieste acum prima fabrica de automobile japoneze din Rusia.

La deschiderea din 2007, fabrica, in valoare de 140 de milioane dolari (116,81 milioane euro), va avea o capacitate de productie anuala de 50.000 de sedane Camry.

Vanzarile de Toyota in Rusia, cel mai mare producator de masini din Japonia si cea mai populara marca din Rusia, au inregistrat in aceasta tara o crestere de 53% de la inceputul anului pana in august. Se pare ca numarul de autovehicule va atinge in 2005 nivelul de 65.000.

Fabrica reprezinta cea mai mare investitie japoneza in Rusia si ocupa o suprafata de 554 de acri in zona industriala a orasului Sankt Petersburg. In luna iunie a anului trecut Vladimir Putin a fost prezent la ceremonia de prezentare a proiectului, in cadrul careia, Hiroshi Okuda, presedintele Toyota, a declarat ca intentioneaza sa creasca productia la 200.000 de masini pe an si ca o parte din aceasta productie se va duce la export.

Producatorii de autovehicule americani si europeni se orienteaza la randul lor catre Rusia. Ford Motor va dubla productia anuala de sedane Focus la 60.000, productie realizata in cadrul fabricii din Sankt Petersburg. Vanzarile sunt in prezent descurajate de o lista de asteptare de sase luni, conform presedintelui subsidiarei Ford din Rusia.

Doi producatori germani, Mercedes si Volkswagen, intentioneaza sa deschida aici fabrici de asamblare in 2006.

Companiile straine sunt aproape sigure de continuarea cresterii veniturilor realizate in Rusia, care are acum mai multa avere generata de exportul de petrol.

Venitul mediu a crescut deja de la 79 de dolari in 2000 la 244 de dolari (204 euro) in 2004, potrivit Comitetului de Statistica al Statului.

Se anticipeaza o majorare cu 11% a salariului mediu in 2005 si cu 12% in 2006.

In mod cert, sume mari din comertul cu petrol s-au dus in conturile unor oameni foarte bogati din Rusia. Acest lucru a devenit evident la showroom-urile din Moscova, la care au participat Bentley, Ferrari si Maserati.

Dar succesul lui Hyundai este o dovada ca o parte din acea bogatie ramane si pentru ceilalti. Pretul unui Hyundai Accent in Rusia este de 10.000 de dolari (8.350 de euro).

Majoritatea companiilor straine se orienteaza catre vestul Rusiei, iar estul este cedat in favoarea masinilor second hand din Japonia, usor de recunoscut dupa volanul amplasat pe partea dreapta. Numarul de astfel de masini atinge in est nivelul de 1,5 milioane.

In cadrul unui sondaj realizat in Sakhalin, insula bogata in resurse de petrol si gaze naturale, 93% din soferii chestionati au declarat ca ei folosesc masini cu volanul pe dreapta.

Importurile lunare de autovehicule second hand din Japonia au crescut cu o treime in prima jumatate a anului, nivelul atins fiind de 10.300.

Producatorii de automobile vor interzicerea utilizarii masinilor cu volanul pe dreapta, pe motiv de siguranta si pentru a incuraja producerea de autovehicule noi in Rusia, dar soferii din Vladivostok au inceput o miscare pentru "dreptul la alegere". Pe 19 mai, acestia au organizat un protest in acest sens.

Shigeo Natsui, consul al Japoniei in Sakhalin, crede ca pe masura ce veniturile cresc, rusii vor avea mai multa putere de cumparare si se vor orienta catre autovehiculele japoneze noi.

"Veniturile cresc. Sunt familii care au chiar doua masini. Este deci probabila dezvoltarea unei noi piete", a declarat Natsui.

O piedica in calea acestei dezvoltari este absenta unor autostrazi intinse. Rusia este tara cu cea mai mare suprafata de teren viran.



O singura sosea prin Siberia

Rusia are doar 807.000 de km de sosele pavate fata de 4.200.000 de kilometri de sosele in SUA, si 30.000 de orase cu o populatie de peste 15 milioane de locuitori care nu au nici o legatura cu autostrazile tarii.

Insa si aceasta situatie este pe cale de a se schimba datorita cresterii generate de petrol. Bugetul Agentiei pentru Drumuri din Rusia este anul acesta de 4,4 miliarde dolari (3,67 miliarde euro), in crestere fata de 3,5 miliarde anul trecut.

Un important proiect din estul Siberiei, autostrada Chita-Khabarovsk, necesita 30.000 de muncitori.

Cu toate acestea, prima sosea completa ce trece prin intreaga Siberie a fost finalizata de-abia anul trecut. La ceremonia de deschidere a fost prezent si Putin. Ca dovada a faptului ca Rusia devine din ce in ce mai orientata catre importul de automobile, Hyundai a sponsorizat o cursa a Terracan SUV de la Moscova la Vladivostok chiar pe aceasta autostrada, vara trecuta.

In 2002, pentru a proteja productia interna de autovehicule, Moscova a impus taxe pe folosirea masinilor ce au peste sapte ani de uz. In primavara, guvernul a propus marirea numarului de automobile ce intra sub incidenta acestei taxe, prin reducerea perioadei de la 7 la 5 ani.



Competitive doar ca pret

TotuSi, productia interna de autovehicule din Rusia are probleme grave legate de calitate si prezinta competitivitate doar in materie de preturi. O Lada noua se vinde pentru aproximativ 6.000 de dolari (5.000 de euro). Guvernul rus este de acord cu investitiile straine de genul fabricilor de asamblare, dar nu si cu cele din domeniul petrolului si gazelor naturale.



Masinile rusesti se dezmembreaza

Intre timp, producatorii rusi de masini nu reusesc sa transfere costurile modernizarii asupra pretului facturat cumparatorilor, datorita scaderii vanzarilor. Aceasta este declaratia Elenei Sakhnova, analist la United Financial Group. Lada va oferi anul acesta primul sau model cu airbag.

"Masinile noastre se dezmembreaza", a declarat Olga V. Boganseva, managerul unei farmacii din Moscova. "Merg aproximativ un an, dupa care sunt bune de aruncat la gunoi." claudia.matei@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO