Business Internaţional

BMW: obrazul subtire cu arhitectura moderna de tine

05.12.2003, 00:00 17

Cel mai amplu proiect de constructii din Europa se desfasoara la nord de orasul german Leipzig. Aici, BMW cladeste o vasta fabrica de ansamblare de automobile in care va produce noua generatie a popularului model 3-Series.
Fabrica, ce-si va lansa productia la inceputul anului 2005, ar fi putut fi asemanatoare oricarei locatii industriale din jurul orasului Leipzig. BMW, insa, a ales-o pe Zaha Hadid, arhitecta de origine irakiana pentru a se ocupa de designul cladirii ce face parte din proiectul cu o valoare de 1,5 miliarde de dolari.
Designul sau, ce include spatii deschise aflate dedesubtul unei retele de benzi rulante ce transporta automobile BMW partial asamblate intre halele de productie, este deosebit de cel al oricarei alte fabrici de acest gen. Poate doar cu exceptia celei a Porsche aflata la cateva mile vest de site-ul BMW, ce include un centru cilindric destinat clientilor, ce seamana cu o farfurie zburatoare sau cu un filtru de cafea. Apoi, mai exista fabrica Volkswagen in orasul Dresden, un edificiu uimitor din sticla unde VW isi asambleaza modelul de lux Phaeton. Admiratorii au asemuit acest edificiu cu o catedrala industriala.
Producatorii de automobile incearca sa transforme aceasta regiune ce apartinea fostei Germanii de Est intr-un peisaj foarte variat din punct de vedere arhitectural. Din motive variate, de la servicii deosebite destinate clientilor si marketingul marcii pana la simpla vanitate, acesti producatori sunt decisi sa-si transforme atelierele utilitare in adevarate scene.
Ultima data cand industria auto a investit atat de mult in arhitectura fabricilor, arata Garel Rhys, director al institutului de cercetare a industriei auto din cadrul Universitatii Cardiff, a fost in anii '30, cand producatorii europeni si americani de automobile si-au imbracat fabricile in fatade de caramida, adaugandu-le alte variate elemente de decor.
Dupa cel de-al doilea razboi mondial, ca urmare a dezvoltarii acestui sector, astfel de monumente nu au mai fost necesare. In prezent, directorii companiilor din sectorul auto sunt foarte sensibili la acuzatia ca declanseaza o nebunie similara anilor '30.
In ceea ce priveste compania BMW, aceasta insista ca fabrica sa nu este nici un centru pentru clienti, nici un instrument promotional prin care incearca sa-si imbunatateasca imaginea. Compania intentioneaza sa construiasca automobile aici, iar halele sale de productie, ce sunt foarte mari si cu un aspect utilitar, dovedesc acest lucru.
Totusi, BMW nu s-a putut abtine sa nu experimenteze in ceea ce priveste cladirea birourilor centrale, scopul sau fiind acela de a estompa linia de diferentiere dintre managerii fabricii si muncitorii acesteia, plasand in acest sens aceasta cladire in centrul complexului.
"Complexul este un simbol ce dovedeste ca productia de automobile poate continua in Germania," declara un purtator de cuvant al companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO