Business Internaţional

Atmosfera pariziana in cafenelele rusesti

01.10.2003, 00:00 29



Intr-un décor cu tenta spaniola, aroma cafelei bine prajite evoca amintiri italiene sau o atmosfera vag pariziana. Clientii fideli ai cafenelei Shokoladnitsa sunt insa 100% rusi.



Moda cafenelelor prinde acum si in Rusia, extinzandu-se rapid prin lanturi noi, autohtone, care servesc orice, de la espresso de calitate pana la cafea cu aroma de fructe inspirata de ofertele exotice de pe coasta de vest a Statelor Unite.



Acesta este ultimul semn al transformarii esentiale pe care a suferit-o Moscova, de la metropola cenusie sovietica, unde asemenea mici bucurii "de lux" erau accesibile unui cerc restrans de birocrati comunisti, la o societate urbana de consum, similara capitalelor occidentale. "Multi tineri din Rusia au calatorit in strainatate si stiu acum ce gust ar trebui sa aiba un espresso sau un cappuccino", spune Vladimir Dudakov, directorul Coffee House, unul dintre lanturile cu cele mai agresive planuri de dezvoltare, care are deja 23 de cafenele in Moscova.



Noile cafenele rusesti sunt partial inspirate de retelele occidentale, precum Starbucks, din Statele Unite, sau Costa Coffee, din Marea Britanie, si stimuleaza spiritul antreprenorial al tinerilor din Rusia. Coffee House, Shokoladnitsa, si alte lanturi de cafenele, precum Zen sau Coffee Bean, se deschid intr-un ritm frenetic, in zona centrala a orasului, in mallurile comerciale sau in incinta aeroportului.



Dudakov spune ca recenta pasiune a rusilor pentru cafea este de fapt o revenire a modei anterioara revolutiei bolsevice din 1917, cand cafenelele erau in mare voga la Moscova si la Sankt Petersburg. "Inainte de revolutie, exista o adevarata cultura a cafelei", spune Dudakov. Aceste obiceiuri au disparut in timpul regimului comunist, cand cafeaua proasta, de obicei instant, era considerata un lux rar.



Cafea autohtona, la preturi occidentale



In toate aceste cafenele la moda, pretul unei cesti de cafea respecta standardele occidentale. Coffee House, care are drept clienti oameni de afaceri, functionari si studenti, vinde un espresso cu 2$ si un "cappuccino clasic" cu 3$. Cam scump pentru o tara in care 150$ reprezinta un salariu bunicel.



Dudakov spune ca preturile ridicate sunt justificate prin calitatea cafelei, importata de la Milano, si prin pregatirea personalului. "Preturile noastre sunt optime pentru Rusia", spune Dudakov. Coffee House intentioneaza sa se extinda si in Sankt Petersburg, unde va concura cu Idealnaya Chashka.



Jucatorii globali au sesizat oportunitatea de a-si dezvolta propriile afaceri pe o piata de 147 milioane de consumatori si cu un mare potential de crestere. O sursa din industrie, citata de The Moscow Times , a sugerat ca Starbucks, liderul mondial ce detine peste 6.500 de cafenele in intreaga lume, cauta un partener local si analizeaza potentialele locatii din Moscova.



Italienii de la Segafredo Zanetti au deja patru cafenele la Moscova, si intentioneaza sa mai deschida una, in apropierea Pietei Rosii, in aceasta luna. Hubert Hahn, directorul general al Segafredo Zanetti Espresso Worldwide, se declara insa surprins de pretul ridicat al cafelei in Rusia. "Habar n-am de ce se practica asemenea preturi. Chiriile sunt foarte scumpe, dar costurile cu forta de munca sunt rezonabile". De aceea, cafeaua Segafredo e mai ieftina, la 1,2 euro pentru o ceasca de espresso, si 1,5 euro pentru un cappuccino. andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO