Business Internaţional

Albert Koch, omul caruia ii revine cea mai dificila misiune din falimentul General Motors: vanzarea activelor de care se debaraseaza compania

11.06.2009, 16:51 35

De-a lungul celor 40 de ani de cariera in domeniul consultantei specializate pentru cazurile de faliment, Albert Koch a reusit sa administreze unele dintre cele mai mari colapsuri financiare din Statele Unite, printre care si falimentul Kmart din 2002, unde era director executiv pe sectorul de retail, scrie The New York Times.

Pentru Koch, vicepresedinte al companiei de profil AlixPartners, cazurile dificile de faliment de care s-a ocupat in trecut par o treaba extrem de usoara pe langa ceea ce este nevoit sa rezolve in prezent. El a fost desemnat recent in functia de director de restructurare al General Motors si va fi principalul responsabil de finalizarea procesului extrem de complicat pe care il presupune vanzarea diverselor active ale producatorului auto american care nu vor fi incluse in noua companie care urmeaza a fi creata cu sprijinul guvernului SUA. Albert Koch estimeaza ca intregul proces de vanzare se va intinde pe durata a cel putin cinci ani de acum incolo.
„General Motors este o companie extrem de complicata", a declarat el, precizand ca „gradul in care vom reusi sa intelegem aceasta companie, ceea ce trebuie facut sau numarul de persoane cu care trebuie sa colaboram reprezinta probleme extrem de apasatoare in acest moment".
Koch, 67 de ani, a lucrat in domeniul consultantei pentru falimentele din industria auto si in trecut. Insa incepand cu luna decembrie el impreuna cu o echipa de 60 de angajati din partea AlixPartners incearca sa clarifice si sa inteleaga cat mai bine situatia General Motors.
 
Falimentul, ca un medicament puternic
„Este destul de dificil chiar si la nivel conceptual sa ne ocupam de acest caz", a declarat Ted Stenger, directorul general al AlixPartner, care supravegheaza operatiunile de restructurare a GM in America de Nord. Stenger a precizat ca declararea falimentului General Motors a fost ca un „medicament puternic" care trebuia administrat companiei.
Producatorul auto american a depasit insa momentul si a inceput sa aplice masurile de restructurare intr-un ritm pe care nici Koch si partenerii sai nu-l prevedeau ca se va ajunge. Ca si in cazul falimentului Chrysler, cel al GM va fi probabil finalizat destul de repede, mai ales ca producatorul de automobile a reusit sa incheie acorduri cu sindicatele, dintre care cel mai mare este United Automobile Workers, si cu alte organizatii importante.
Albert Koch isi raporteaza intreaga activitate catre Fritz Henderson, directorul executiv al GM, iar in momentul in care falimentul va fi considerat incheiat, el va deveni seful asa-numitei „OldCo", „vechea companie", in fapt o colectie de fabrici, echipamente si proprietati care urmeaza sa fie vandute.
Koch va fi de asemenea responsabil si de negocierea anumitor contracte intre noul General Motors si OldCo, deoarece unele dintre fabricile care vor face parte din OldCo vor produce in continuare componente pentru noua companie. Conducerea OldCo va fi nevoita sa rezolve si anumite probleme de mediu si care tin de garantia pentru diverse produse, mostenite de la actualul General Motors.
Colaborarea dintre GM si AlixPartners a inceput cu trei sau patru ani in urma, cand compania a inceput sa ofere consultanta pe probleme financiare producatorului american de automobile. Koch, care locuieste de foarte multa vreme in Michigan, a lucrat mult timp impreuna cu Henderson, directorul executiv al GM, care era la acea vreme director financiar al companiei.
 
Au ales cea mai dificila varianta
Pana in luna decembrie, conducerea General Motors a analizat mai multe planuri de restructurare, printre care chiar si o posibila declarare a falimentului, aceasta fiind cea mai dura varianta. Producatorul auto american a decis sa angajeze si alti consultanti importanti specializati in cazurile de faliment, printre care Harvey Miller de la Weil, Gotshal & Manges, Martin Bienenstock de la Dewey & LeBoeuf si William Repko, din partea bancii de investitii Evercore Partners, care sa contribuie la planurile de restructurare.
Koch, impreuna cu o echipa care ii includea pe Stenger si John Hoffecker au pus la punct liniile generale ale planului intr-o sala de conferinte aflata la sediul General Motors din Detroit, la un etaj mai jos fata de birourile managerilor de top ai firmei si foarte aproape de camera care gazduia informatii cu privire la aproape fiecare aspect al restructurarii.
Angajatii AlixPartners au ocupat alte cateva sali de conferinte la etajele inferioare si alte spatii de depozitare ale GM in Michigan pentru a analiza milioanele de pagini de documente ale companiei. Ei au fost nevoiti sa citeasca aproape 500.000 de contracte pentru a se decide pe care sa il aprobe si pe care sa il respinga in cazul falimentului.
Masurile luate pana acum au implicat si angajati ai AlixPartners de pe teritoriul Europei, din Asia si din Canada sau chiar din Miami, care trebuia sa supravegheze operatiunile din America Latina. La nivel intern, producatorul american de automobile a denumit programul care includea posibilitatea declararii falimentului cu numele de cod Zodiac.
 
Consiliere de 835 de dolari pe ora
In timpul perioadelor de varf, aproape 100 dintre angajatii AlixPartners se ocupau de cazul GM, din totalul de 850 de angajati ai companiei. Firma de consultanta a impus tarife care variau intre 175 si 835 de dolari (126 - 602 euro)/ora, in functie de experienta fiecarui angajat implicat.
Scopul intregului proces, potrivit lui Koch, a fost intotdeauna unul extrem de clar: General Motors trebuia sa isi reduca suficient productia astfel incat sa faca fata chiar si unei piete auto in care vanzarile de automobile sa totalizeze 10 milioane de masini anual - o conditie extrem de dificil de indeplinit avand in vedere ca producatorul inregistra pierderi chiar si atunci cand pe piata auto din SUA erau vandute aproximativ 17 milioane de masini pe an.
Koch a realizat o analiza initiala care sa determine cati creditori ar reusi sa se redreseze in cazul in care General Motors ar intra in lichidare. Potrivit rezultatelor obtinute, creditorii care nu beneficiau de garantia statului ar fi fost grav afectati, iar guvernul de la Washington ar fi „vizibil ruinat".
Timp de cateva luni, conform planului, General Motors urma sa incerce sa evite falimentul, prin intermediul negocierilor cu sindicatele si cu creditorii. Insa administratia Obama a decis sa respinga planul initial de restructurare al companiei, considerand ca este unul ineficient.
Administratia prezidentiala si echipa desemnata sa rezolve problemele din industria auto americana s-au oferit insa sa ofere fondurile necesare pentru a finanta vanzarea activelor GM catre o noua companie, pentru a crea un producator cu mult mai putine datorii, insa si cu mai putine branduri in portofoliu.
„Aceasta idee a fost solutia perfecta", a afirmat Koch, care a fost numit in functie de conducerea GM si este platit de producatorul auto, nu de Trezoreria Statelor Unite.
Din momentul stabilirii noului plan de restructurare, principala problema de care trebuia sa se ocupe Albert Koch era aceea de a pregati vanzarea activelor companiei aflate in faliment.
Au existat si momente dificile, inclusiv cel de luna trecuta, cand divizia Opel a GM, a fost extrem de aproape de pericolul de a ramane fara lichiditati, potrivit lui Stefano Aversa, co-presedintele AlixPartners, care se ocupa de operatiunile din Europa ale firmei. „In acea perioada lucram contracronometru", a afirmat Aversa.
Koch a declarat ca noua General Motors va fi cu siguranta o companie cu mai putine datorii si cu costuri mult reduse. „Ne aflam astazi
intr-o situatie mult mai buna decat puteam spera vreodata", a precizat el.
 
GM pe scurt
  • Compania a fost infiintata in 1908 si a detinut titlul de cel mai mare producator auto dupa vanzari pana in 2008, cand a fost depasita de Toyota.
  • Anul trecut a vandut 8,35 milioane de autovehicule in intreaga lume, avand 13 branduri.
  • Falimentul sau este al cincilea ca marime din istoria SUA si pe locul intai in clasamentul falimentelor din industrie.
  • Va inchide 1.500 de dealeri in Statele Unite, ca urmare a planurilor de restructurare.
  • In prezent are 91.000 de angajati in SUA si 235.000 in intreaga lume. Numarul maxim de angajati a fost atins in 1979, de 853.000 de persoane.
  • A iesit din componenta indicelui de referinta pentru piata americana de capital Dow Jones Industrial Average, fiind inlocuita de Cisco.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO