Business Internaţional

Afacerile de familie, un pariu riscant pentru investitori

04.09.2006, 21:27 24

Afacerile de familie tind sa depaseasca, in medie, performanta obtinuta de companiile gestionate profesionist, dar se confrunta cu probleme specifice care pot distruge valoarea creata.
In cursul acestui an, compania Procter & Gamble a anuntat ca va mari folosirea uleiului de palmier ca inlocuitor pentru produsele din petrol pe care le foloseste in fabricarea detergentilor si a liniilor cosmetice. "Directorul executiv al companiei, Alan Lafley, a spus ca si-ar fi dorit sa fi facut acest pas in urma cu sase ani", a declarat Randel Carlock, profesor la Centrul Wendel de la scoala de business din Fontainbleau, Franta.
Cargill, una dintre cele mai mari companii din sectorul alimentar si in acelasi timp afacere de familie, a vazut oportunitatile aduse de folosirea uleiului de palmier inca de acum 20 de ani, a spus Carlock. "Cargill s-a gandit ca uleiul de palmier este principalul produs de gatit in Asia. Suntem unii dintre cei mai mari furnizori de alimente. Ar trebui sa luam o pozitie in ceea ce priveste uleiul de palmier, pentru ca Asia va fi locul de crestere economica al secolului 21", a spus la un moment dat un membru al conducerii Cargill, relateaza International Herald Tribune.
Pentru Carlock diferenta dintre abordarile celor doua companii ilustreaza avantajul competitiv al afacerii de familie. Companiile gestionate profesionist gandesc in termeni de capital, a spus el. Dar afacerile de familie "nu sunt atat de ingrijorate de castigul pe actiune. Sunt preocupate de ceea ce va reprezenta afacerea pentru generatia urmatoare. Familiile gandesc in termeni de capital multiplu: reputatie, valori emotionale, experiente pozitive".
Pentru investitorii preocupati de valoarea pe termen scurt, afacerile de familie prezinta un contrast interesant si potential lucrativ. Analistii de investitii si cercetatorii din universitati le-au acordat o mare atentie. In timp ce majoritatea afacerilor de familie sunt private, un numar de studii au masurat performanta companiilor din S&P 500 detinute sau influentate de o familie fata de cea a concurentilor. Rezultatele, in marea lor majoritate, au fost pozitive, cu toate ca nu uniforme.
Un alt grup care acorda o atentie din ce in ce mai mare companiilor detinute de familii este reprezentat de investitorii in companii nelistate. Un exemplu este anuntul familiei Forbes ca este de acord sa cedeze "un pachet minoritar" din imperiul sau media celor de la Elevation Partners. In cercurile de afaceri circula zvonul ca investitorii au vazut un potential crescut in afacerile de familie din Germania.
Companiile cu reprezentanti ai familiilor fondatoare in management, in consiliile de administratie, sau care detin pozitii importante si care intra in calculul indicelul bursier S&P 500 includ giganti ca Wal-Mart, unde familia fondatoare Walton detine 30%, Marriott, Nordstrom, si alte companii media, incluzand The New York Times.
In Japonia, familiile fondatoare ca Toyodas de la Toyota Motor au influenta mult mai mare decat o arata pachetele minoritare de actiuni pe care le detin. In tarile din Asia de Est, cum ar fi Hong Kong, Malaezia, Singapore si Indonezia afacerile de familie domina, manifestand o "afinitate culturala care este construita in jurul relatiilor cu familia si intre familii", a spus Quinton Mills, profesor al Harvard Business School, care a studiat leadership-ul in Asia.
In Hong Kong, mai mult de 70% din companiile tranzactionate sunt controlate de familii.
O cercetare publicata de Morgan Stanley vara trecuta a aratat ca organizatiile controlate de familii au avut un indice ROE (castig pe actiune) superior mediei companiilor incluse in S&P 500. Pentru 2006, studiul a previzionat un ROE de 20,7% pentru media companiilor influentate de familii si 15,2% pentru media celorlalte companii din S&P 500. Aceste rezultate vin sa confirme o cercetare din 2003 a lui Ron Anderson, profesor al Kogod School of Business, Washington, si David Reeb de la Universitatea Alabama. Cei doi au gasit ca ROA (profitul pe active), calculat pe baza EBITDA, a fost in medie cu 6,65 % mai mare pentru companiile controlate de familiile fondatoare.
Studiul a aratat ca piata financiara a pus "o prima pentru familiile fondatoare". Pentru a demonstra asta, Anderson si Reeb au folosit "raportul Q al lui Tobin". Daca raportul este mai mare de 1, compania a creat valoare pe piata. Studiul a gasit ca firmele de familie au avut un raport Q de 1,593, in timp ce restul au avut doar 1,322.
Dar inainte ca investitorii sa se grabeasca sa vanda actiunile companiilor gestionate profesional, cum ar fi cele ale General Electric, si sa achizitioneze actiuni in afacerile de familie trebuie considerata si partea intunecata a acestora: problemele de succesiune, conflictele de familie si structura actiunilor de control.
Un studiu al lui Raphael Amit, profesor de antreprenoriat al Wharton School of Management si expert al afacerilor de familie, a gasit ca asa-numita "prima a fondatorului" a fost responsabila pentru aproximativ intreaga evolutie peste medie a acestor companii; cu alte cuvinte, castigurile au fost obtinute mai mult datorita avantajului antreprenorial decat structurii de influenta. Odata ce o noua generatia preia controlul, exista "o destul de robusta distrugere de valoare", a spus Amit. "Succesiunea dintre prima si a doua generatie este o adevarata problema", a adaugat profesorul.
"In primul rand, nu exista o mare plaja de buni manageri de unde sa alegi, fata de piata muncii a managerilor profesionisti", a adaugat Amid. "Deci, in mod rational este foarte putin probabil ca succesorul sa fie cea mai capabila persoana pentru conducere."
Conform studiului, aceste dificultati la succesiune par sa dispara cu cea de-a treia sau a patra generatie, in parte pentru ca exista o mai mare baza de alegere a conducatorului. In acel punct, incepe sa se creeze iar valoare.
Indiferent cat de talentati sau muncitori sunt executivii din familie sau cat de exemplar este comportamentul lor corporatist, intotdeauna apare un conflict. "Relatiile de familie suprapun cele mai importante doua dimensiuni ale comportamentului uman: dragostea si relatiile de familie", a spus Carlock. "Sunt si conflicte inerente. Ne iubim fratele pentru ca este fratele nostru, dar daca este incompetent?"
Probleme mult mai grave pot aparea datorita rivalitatii dintre generatii, a spus Sonnenfeld. "Fiecare grup poate dori momentul sau de glorie", a adaugat acesta. Intre timp, membrii pasivi ai familiei care doresc recompense in bani pot decide sa lupte impotriva managerilor activi care vor sa reinvesteasca banii in afacere. Acest tip de lupta interna a impins imperiul media al familiei Bingham pe marginea prapastiei; de asemenea, a destramat imperiul media al familiei Pulitzer si a provocat o lacomie de proportii grotesti intre cei 13 copii al lui Schoen, fondatorul U-Haul.
Investitorii pot evita sa se amestece in acest gen de dispute alegand familii care au explicitat valorile si traditiile companiei si care conduc in conformitate cu procesul de buna guvernanta si nu in functie de politica familiei.
"Identificarea valorilor actionarilor pot influenta afacerea", a spus Carlock. "Cea mai buna parte a afacerii de familie este ca acele valori pot ramane vii prin intermediul copiilor. Acesta este ingredientul care lipseste organizatiilor din intreaga lume. Dar familiile tind sa aiba aceste valori si sa le alinieze in strategia de afaceri."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO