Business Internaţional

Afacerile de familie trebuie sa ramana in familie, indiferent de pretul platit

28.09.2005, 19:04 9

Povestea lui Ferdinand Porsche, persoana ce se ascunde in spatele aparitiei celebrelor marci Volkswagen si Porsche, a inceput, in 1931, prin infiintarea unei companii de design, relateaza Financial Times.

La putin timp dupa aceea, el a fost mandatat de Adolf Hitler sa construiasca o "masina a poporului": Volkswagen. Rezultatul a fost modelul Beetle, iar Porsche a inceput constructia sediului din Wolfsburg.

La mai bine de 60 de ani de atunci, nepotul lui Ferdinand Porsche, Ferdinand Piech, este pionul principal al unei noi aliante ale celor doua marci importante de pe piata germana. Porsche, unde Piech este unul dintre cei mai importanti actionari, a anuntat achizitia a 20% din actiunile VW.

Ferdinand Piech este, de asemenea, presedinte al Consiliului de Administratie si fost director executiv al Volkswagen.

Investitorii si analistii s-au intrebat, insa, la auzul vestii cu privire la achizitia a 20% dintre actiunile VW de catre Porsche, care este scopul acestei operatiuni. Pretul actiunilor VW tocmai au inregistrat un nivel record din ultimii trei ani. Cele 20 de procente au ajuns la valoarea de 3,3 miliarde de euro (3,6 miliarde de dolari), pe parcursul zilei de luni, iar pretul lor va creste si mai mult, in perioada ce urmeaza, conform estimarilor analistilor.

Principalul motiv citat de Porsche este acela de a proteja Volkswagen de o eventuala preluare in 2007. Atunci regula, conform careia nici un actionar al companiei nu are dreptul sa detina mai mult de 20% din portofoliu, va fi anulata.

Insa directorii VW au declarat, recent, ca orice investitor puternic, ce beneficiaza de serviciile unui avocat priceput, se poate strecura pe langa aceasta prevedere pentru a obtine un pachet de actiuni mai mare de 20%. Ei spun ca VW nu este, totusi, tinta fondurilor de investitii. Iar daca ar exista un interes al investitorilor, probabil ca acestia din urma ar prefera sa cumpere actiuni in momentul in care pretul acestora este mult mai mic.

"Nici nu incape indoiala cine se ascunde in spatele acestei operatiuni: Piech. El vorbeste intotdeauna cu multa nostalgie despre Volkswagen si bunicul sau", a declarat un apropiat al lui Piech. Acesta a adaugat ca, datorita limitei de varsta, actualul presedinte al Volkswagen va fi oricum nevoit sa paraseasca Consiliul de Administratie in 2007. El e constient ca asta ar insemna sfarsitul uniunii Porsche-Volkswagen. Colaborarea dintre cele doua companii reprezinta mai mult decat legaturile de familie. In 1950, la inceputurile Porsche, compania utiliza un numar foarte mare de piese ale VW.

Masinile construite de Porsche erau comercializate in reteaua de distributie a Volkswagen, Porsche neavand o retea proprie de distributie.

Porsche Cayenne, modelul sport care a devenit, in scurt timp de la lansare, cel mai bine vandut model al constructorului german de masini, a fost construit, in mare parte de VW, dupa modelul Tuaregului.

Cele doua companii au anuntat, la inceputul acestei luni, ca vor colabora pentru constructia motoarelor hibride pentru linia lor de SUV-uri si modelele viitoare.

Oficialii Porsche sunt constienti ca achizitia a 20% din actiunile VW inseamna ca aceasta din urma va deveni partenerul sau oficial. Insa aliantele si operatiunile de tip joint-venture au devenit practici obisnuite in randul constructorilor de masini din toata lumea, din dorinta de a reduce costurile de dezvoltare.

VW a anuntat recent planurile de a colabora cu Chrysler pentru constructia unei masini tip furgoneta, ce urmeaza a fi distribuita pe piata americana.

Analistii cred ca Porsche si VW ar putea apela la o productie si asamblare comuna a componentelor auto pentru a reduce costurile specifice acestor operatiuni.

Porsche va lansa, in 2009, un nou model, Panamera, ale carui costuri au fost estimate la 1 mld. euro (1,2 mld. dolari).

"Porsche are nevoie de un partener de incredere. Cele doua companii se cunosc destul de bine, iar acest lucru ar putea constitui punctul forte al strategiei de dezvoltare", spune Jurgen Pieper, analist in cadrul Bankhaus Metzler.

Cu toate acestea, exista unele diferente intre cele doua companii germane. Porsche este unul dintre cei mai profitabili constructori de masini, dar vanzarile lui nu se ridica la mai mult de 100.000 de autovehicule pe an. Compania este, de asemenea, independenta de actionarii straini, din moment ce toate drepturile de vot apartin lui Piech si familiei Porsche.

Pe de alta parte, VW, care s-a straduit sa isi creeze o legatura foarte stransa cu actionarii sai, in ultima perioada, a vandut, anul trecut, mai mult de 5,1 miliarde de masini. Compania a inregistrat, in schimb, o pierdere semnificativa.

Situatia financiara dificila a VW a dat nastere unei tensiuni in relatiile cu muncitorii.

Compania germana a fost nevoita sa se confrunte, in ultima perioada, cu nivelul foarte ridicat al costurilor salariale. Costurile mari ale muncii au determinat costuri de productie cu 40% mai mari decat cele ale rivalilor sai de pe piata. Toate incercarile companiei de a reduce costurile respective au fost spulberate de natura politica a constructorului auto. In cadrul Porsche, insa, s-a dezvoltat o relatie foarte buna intre angajati si echipa manageriala.

Exista unele diferente majore si la nivelul politicii de conducere. Sub conducerea directorului executiv, Bernd Pischetsrieder, VW a devenit din ce in ce mai transparenta si mai deschisa.

Porsche, in schimb, s-a opus publicarii salariilor managerilor si a refuzat sa faca publice rezultatele trimestriale.

Insa nici parteneriatul intre Porsche si Volkswagen nu reprezinta un motiv destul de bun, mai ales ca potentialul companiei Porsche ii permite acesteia din urma sa gaseasca cu usurinta un alt partener. Asadar, si aceasta "solutie absolut necesara iese din discutie" pentru a motiva achizitia actiunilor VW la un pret atat de mare.

Singura explicatie plauzibila gasita de analisti ramane aceea a dorintei lui Ferdinand Piech de a pastra in familie ceea ce a construit bunicul sau.

alina.vasilca@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO