Business Internaţional

Afacerile de familie din Polonia lansate in anii '90 devin francize de succes

Afacerile de familie din Polonia lansate in anii '90 devin francize de succes

Dupa mai bine de 1,5 milioane de dolari investiti, Blikle are vanzari de peste 7,3 mil. dolari, opt locatii si noua francize imprastiate in Polonia

30.03.2007, 14:40 380

Lansate la inceputul anilor '90 si inca in administratia propriilor fondatori, afacerile de familie din Polonia fac fata cu succes pe o piata cu concurenta puternica.
Odata cu prabusirea comunismului, patiseria polonezului Andrzej Blikle a intrat din nou pe profit. In ianuarie 1990, la doar cateva luni de la instalarea regimului democratic in Polonia, Andrzej Blikle a trebuit sa ia o decizie. Profesorul de matematica fie isi continua linistit vacantele de schi, fie punea pe picioare afacerea de familie, o patiserie-cafenea din centrul Varsoviei, care a trecut prin momente grele cata vreme comunistii au fost la conducere, scrie Financial Times.
Andrzej a ales sa se ocupe de administrarea patiseriei, amplasata din 1869 pe una dintre cele mai sic bulevarde ale capitalei poloneze, continuand astfel o traditie de familie de patru generatii. In prezent, fiul acestuia, Lukasz, urmeaza sa preia conducerea afacerii.
"In ceea ce ma priveste, pot spune ca administrarea patiseriei a fost o chemare. Un fel de a doua tinerete", spune Blikle, in varsta de 67 de ani, care inca mai pastreaza din trasaturile sobre ale unui profesor. "Nu stiam sa fac afaceri, am fost un autodidact."
Afacerile de familie, asemenea celor conduse de Blikle, sunt o raritate in Polonia. In Europa de Vest, companiile de familie cu o istorie mai mare de un secol nu sunt o exceptie, in timp ce in Polonia, doar cateva afaceri supravietuind regimurilor nazist si comunist. Astazi mare parte dintre companiile fondate de familii au aparut la inceputul anilor 90 si sunt inca detinute de fondatori. Radacinile afacerii conduse de Blikle sunt mult mai adanci insa. Stra-strabunicul acestuia, Antoni Blikle, a construit patiseria din Varsovia. Nepotul Jerzy a extins afacerea in perioada interbelica si a reusit sa mentina afacerea in timpul ocupatiei naziste.
Patiseria a fost distrusa in timpul bombardamentelor Varsoviei din 1944, dar dupa razboi, afacerea s-a redeschis in acelasi loc, intr-un context nou, impus de regimul comunist.
In calitate de antreprenor, Jerzy Blikle a starnit permanent suspiciunile regimului comunist. Nu ii era permis sa angajeze mai mult de 40 de oameni, dar si asa la un moment dat compania lui Blikle ar fi putut fi considerata cea mai mare companie privata din tara. Astfel ca principalul obiectiv a fost supravietuirea.
Jerzy Blikle a fost arestat la un moment dat pentru ca a cumparat 15 oua de la un vanzator cu bucata, si nu de la un depozit alimentar. Avand de infruntat numeroase lipsuri, patiseria obisnuia sa cumpere coji de portocala de la propriii clienti pentru a prepara renumitele "paczki", gogosi umplute cu gem. Ciocolata fiind rationalizata, Jerzy trebuia sa ajunga la magazinele dutyfree pentru a putea cumpara ciocolata atat de necesara deserturilor fabricate in patiserie. Dar nimic din toate acestea nu l-a facut sa inchida afacerea.
"Tatal meu a fost arestat de nenumarate ori si mi-a spus "imi pot lua afacerea cu forta, dar nu ma vor putea face niciodata sa renunt la patiserie", spune Blikle. "Gratie caracterului sau puternic a supravietuit afacerea."
Cu un viitor nesigur in domeniul patiseriei, Andrzej Blikle a decis sa urmeze o cariera in matematica, tinand cursuri in Statele Unite ale Americii, Canada si Scandinavia. Cu prea putine notiuni despre administrarea afacerilor, Andrzej s-a hotarat sa isi ajute varul la magazinul familiei in 1990, la noua ani dupa moartea tatalui sau.
Acelasi an a marcat revenirea capitalismului in Polonia. Strazile au fost umplute de oameni care si-au amplasat masute pentru a vinde diferite lucruri, acestea au fost primele magazine private. Inarmati cu entuziasm si ambitie, polonezii au inceput sa isi deschida propriile afaceri, guvernarea liberala contribuind la relansarea economiei.
"Tot ceea ce nu era interzis era permis", spune Blikle, facand o antiteza cu ceea ce se intampla in prezent, cand Polonia are cel mai putin permisiv mediu de afaceri din randul statelor membre ale Uniunii Europene.
Prima oportunitate de afaceri a venit cand un antreprenor din orasul Lodz, aflat la 130 km vest de Vrasovia, i-a propus lui Andrzej Blikle sa vanda popularele paczki in orasul sau. Zilnic, cei de la patiserie umpleau doua taxiuri cu produse, care erau livrate la casa acestuia din Lodz. Gogosile se vindeau in cateva ore, antreprenorul obtinand 40 de procente din profit.
In acelasi timp, Andrzej Blikle incerca sa obtina un credit pentru extinderea afacerii, cand consultantul bancar i-a dat ideea de emitere a unei francize.
"Nu aveam habar ce insemna acest lucru, asa ca sotia bancherului mi-a cumparat o carte despre francize de la Londra. Am citit-o si acel om din Lodz a devenit primul care a cumparat franciza Blikle", spune el.
Redescoperind traditia antreprenoriatului, Blikle a avut de infruntat o serie de obstacole. Initial a decis sa vanda franciza doar celor care aveau afacerile la inceput de drum, mai tarziu, cand a devenit evident ca acestia nu se bucurau de succesul celor care aveau destui bani pentru a deschide o cafenea in stilul Blikle, decizia a fost schimbata. In plus, acestia nu erau indeajuns de implicati in afaceri.
"Francizele sunt cel mai bine conduse de familii", spune Andrzej Blikle, adaugand ca mai mult din zece afaceri sub franciza Blikle au fost inchise de-a lungul anilor, in timp ce el isi perfectiona propriul model. In prezent, pentru a porni o afacere sub franciza Blikle trebuie achitata o taxa initiala de 25.000 de zloti (8.600 $). Familia detine controlul absolut asupra calitatii, coacerii tuturor produselor in Varsovia si transportul acestora zilnic in toate colturile Poloniei.
Reintoarcerea la afacerile familiei l-a transformat pe Andrzej Blikle intr-un apostol al capitalismului. Si-a cumparat un retroproiector si a inceput sa tina seminarii lunare de afaceri. Cursurile sale sunt gratuite si deschise publicului larg.
"E destul de costisitor sa pregatesti oamenii si m-am gandit ca daca tot sunt profesor, atunci sa profesez. M-am intors oarecum in mediul academic, intrand pe usa din spate", spune Andrzej Blikle.
Cand a preluat afacerea erau doar 40 de angajati, concentrati in locatia istorica din centrul capitalei si valora aproximativ 60.000 de dolari. Acum, dupa mai bine de 1,5 milioane de dolari investiti, afacerea are vanzari de peste 21,4 milioane de zloti (7,3 mil. dolari), opt locatii si noua francize imprastiate in Polonia.
Lukasz Blikle pregatindu-se pentru a prelua afacerea, tatal acestuia ia in serios problemele legate de predarea stafetei.
"Trebuie sa fie facuta diferenta intre un loc de munca pentru copii si o companie condusa profesional", spune Andrzej Blikle.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO