Business Internaţional

Afacerile cu Pentagonul sunt o oaza de profit pentru companiile producatoare de echipamente militare

Afacerile cu Pentagonul sunt o oaza de profit pentru companiile producatoare de echipamente militare

Companiile producatoare de echipamente militare obtin venituri mari de pe urma afacerilor incheiate cu statul american

08.11.2009, 23:31 57

Patentul cu numarul de ordine 5.820.150, reprezentat desuspensiile independente pentru camioane, este doar una dintresutele de inventii pentru care compania americana Oshkosh a obtinutbrevet in ultimii ani, scrie The New York Times. In conditiile incare administratia americana isi reorienteaza trupele militare dinIrak catre Afganistan, numai aceasta inventie valoreaza miliarde dedolari.
Acest tip special de suspensii este utilizat pentru noile camioaneblindate care reusesc sa evite minele artizanale ce au ucis sauranit sute de soldati americani si nu numai.
Oshkosh a reusit in urma cu putin timp sa castige unul dintre celemai importante contracte militare din ultima vreme, in valoare de2,8 mld. dolari (1,9 mld. euro), prin care se angajeaza saconstruiasca 5.200 de astfel de camioane. Mai mult, reprezentantiicompaniei se asteapta sa mai primeasca comenzi de inca 600 mil.dolari (410 mil. euro) in urmatoarea perioada.
Primele unitati au fost deja livrate catre Afganistan luna trecuta,iar Oshkosh a mai angajat inca 1.200 de persoane pentru a onorarestul comenzilor pana la sfarsitul primaverii.
Contractul castigat de compania Oshkosh este cea mai recenta dovadaca Pentagonul se reorienteaza catre echipamente si arme mult maipractice care sa aiba utilizare imediata pe campul de lupta, indefavoarea investitiilor in programe de cercetare tehnologicaderulate pe perioade prea lungi de timp.
In aceste conditii, companii precum Oshkosh au sanse mult mai marisa prinda contracte, intrucat Pentagonul achizitioneza noi vehiculepentru a-si adapta masinile la conditiile dificile de pe soseleledin regiunea muntoasa ce caracterizeaza Afganistanul.

Camioanele pot urca si pe pante cu unghi de 60 degrade
Autoritatile americane au cheltuit 26 mld. dolari (17,8 mld. euro)pentru a achizitiona 16.000 de camioane necesare la interventiilemilitare din Irak, insa mare parte dintre acestea sunt prea rigidepentru a strabate zonele muntoase din Afganistan.
In contextul in care dispozitivele explozibile improvizate devindin ce in ce mai mult o amenintare la adresa trupelor americane,camioanele produse de Oshkosh, mult mai usoare si mai agile, vorreusi sa evite aceste pericole si sa poata urmari in continuareinsurgentii.
Camioanele pot transporta pana la cinci soldati si au capacitateade a parcurge drumuri cu o inclinare accentuata, de 60 de grade,chiar si in marsarier. Totodata, sistemul special de suspensiielimina posibilitatea ca axul rotilor sa se rupa in vreme cecamionul traverseaza o portiune de drum cu bolovani sau alteobstacole.
Suspensiile folosite in cazul acestor camioane reprezinta oversiune usor modificata a unor amortizoare pe care Oshkosh ainceput sa le utilizeze inca din 1998 pentru tancuri si mai apoipentru masinile de pompieri.
Pentagonul va mai cheltui inca 146 mil. dolari (100 mil. euro)pentru instalarea acestor suspensii-minune pe 2.400 de camioane maivechi, ce urmeaza a fi mutare din Irak catre Afganistan.
Contractele cu autoritatile americane ofera o gura de aer proaspatcompaniei Oshkosh, ce parea sortita sa falimenteze in urma cu unan. Vanzarile de echipamente pentru constructii scazusera anultrecut cu 70 pana la 80%, iar compania fusese nevoita sa concedieze2.500 de angajati, respectiv 12% din forta totala de munca de caredispunea, in conditiile in care isi restransese cheltuielile cu 200mil. dolari (137 mil. euro).
Actiunile Oshkosh, care au atins un maxim istoric de 65,76 dolari(44,9 euro) pe titlu in 2007, s-au prabusit pana la 3,92 dolari(2,68 euro) fiecare in noiembrie 2008. Dupa ce in martie compania areusit sa-si renegocieze termenele de rambursare a unor datorii de3,1 mld. dolari (2,12 mld. euro), actiunile au inceput sa seaprecieze.

440.000 de dolari pentru un camion cu suspensiiindependente
In special datorita recentelor contracte militare incheiate,compania a anuntat la inceputul lunii revenirea pe profit, dupatrei trimestre consecutive de pierderi, anticipand totodata ca vaavea rezultate financiare pozitive si anul viitor. In urma acestuianunt, actiunile Oshkosh au urcat cu 10,9%, pana la 35,29 dolari(24,10 euro) pe titlu.
"Noile tipuri de suspensii au fost o mana cereasca pentru companianoastra", marturiseste directorul executiv al Oshkosh, Robert G.Bohn.
Interesul pentru camioanele dotate cu suspensii independente adebutat pentru Oshkosh in urma cu un an, cand pierdea licitatiapentru un contract extrem de important cu armata americana.
Kenneth Juergens, colonel in rezerva ce colaboreaza cu Oshkosh,spune ca imediat si-a dat seama de oportunitatile imense pe care leoferea combinarea suspensiilor produse de companie cu o serie dedispozitive de ultima generatie create de o firma israeliana.
Chiar daca din punct de vedere financiar compania nu dispunea deprea multe resurse, Bohn a acceptat sa investeasca cateva milioanede dolari pentru a participa la o licitatie organizata de Pentagonsi pentru a produce cinci camioane dotate cu aceste suspensii pecare armata americana sa faca teste.
Un astfel de camion costa 440.000 de dolari, pretul fiind relativmodest comparativ cu celelalte oferte de pe piata, spune JamesMcAleese, consultant pe probleme milittare din statul americanVirginia.

Hummer dispare de pe segmentul militar
Brandul Hummer, candva vedeta trupelor americane, a pierdut inultimii ani teren in fata altor producatori de autovehiculeutilitar-militare. Primul model, Hum-Vee, a fost produs in maimulte versiuni, adaptate pentru fiecare tip de structura militara.Initial detinut de compania AM General si mai apoi de colosulamerican General Motors, Hummer a fost vandut la inceputul luniiiunie companiei chineze Sichuan Tengzong, in urma unei tranzactiide circa 150 mil. dolari. Cu toate acestea, viitorul Hummer inindustria militara pare a fi pecetluit, intrucat odata cuachizitia, Sichuan nu a putut prelua si know-how-ul productiei deautovehicule militare, detinut exclusiv de AM General, nu si deGeneral Motors.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO