Business Internaţional

Aderarea la UE aduce un viitor incert pentru santierele navale croate

12.05.2008, 18:07 55

O sticla de sampanie loveste din plin carena noului vas lansat la apa de santierul 3.Maj din Rijeka, Croatia, care a finalizat constructia comandata de un grup din Letonia. In timp ce nava porneste pe mare, acompaniata de fanfara, lucratorii de pe santier se confrunta cu o mare tristete, scrie International Herald Tribune.
Cele cinci santiere navale ale Croatiei ar putea fi inchise din cauza datoriilor foarte mari inainte de aderarea tarii la Uniunea Europeana ce va avea loc in urmatorii ani. Spre deosebire de Asia, ale carei santiere domina aproximativ 85% din piata globala, Uniunea Europeana nu este dispusa sa aloce subventii consistente sectoarelor industriale neproductive, asa cum este constructia de vapoare.
Industria croata de constructie de nave maritime, infloritoare in vremea comunismului, a ramas acum un bastion al rezistentei in fata reformelor ce au loc in Croatia, a carei economie este in mare parte dependenta de stat.
Santierele din Croatia au o cota de 1,5% din piata globala, dar sunt in intregime dependente de subventiile de la stat. Sectorul industrial naval s-a deteriorat incepand cu anii 1990 din cauza conducerii, pierderii pietei ruse si a implicarii in razboiul din fosta Iugoslavie.
Supuse la presiuni din partea Uniunii Europene, toate cele cinci santiere navale din Croatia au prezentat guvernului planuri de restructurare in luna aprilie. Aceste restructurari sunt o conditie necesara aderarii la Uniunea Europeana, care este planificata pentru toamna lui 2009.
Miroslav Padovan, un tehnician care se ocupa cu intretinerea motoarelor si al carui fiu lucreaza tot la 3.Maj se va pensiona in curand, dupa ce a lucrat mai bine de 43 de ani pe santierul croat.
"Acestea sunt vremuri grele. Mi-am dedicat aproape intreaga viata acestui santier. Locul acesta inseamna traditie si sper ca multe alte generatii sa apuce pensia aici. 3.Maj poate face fata pe piata globala", a declarat tehnicianul.
Reinhard Luken, secretar general in cadrul Community of European Shipyard's Associations, a declarat ca santierele navale din Croatia nu mai pot continua sa se bazeze pe stat pentru a putea functiona. "Partea buna este ca tara a recunoscut acest fapt si vrea sa faca ceva in aceasta privinta. Cu toate acestea, este dificil sa asteptam ca fiecare santier sa vina cu un plan viabil. Un astfel de concept este gresit din punctul meu de vedere", a declarat Luken.
Planurile de restructurare, schitate luna trecuta de fiecare santier in parte, apeleaza pentru ultima data la ajutor din partea statului, in valoare totala de 1,2 miliarde de euro (1,9 miliarde de dolari) si sapte ani in care sa fie implementate respectivele modificari. Planurile trebuie aprobate de agentia pentru concurenta din Croatia si de Comisia Europeana pana la inceputul lunii iulie.
Avand in vedere ca rata somajului in Croatia depaseste 14%, dublul somajului din tarile zonei euro, primul-ministru Ivo Sanader a asigurat cetatenii ca nu vor exista disponibilizari, adaugand ca santierele au in acest moment comenzi pentru 49 de nave, in valoare totala de 3,2 miliarde de dolari (2 miliarde de euro).
Cu toate acestea, presa locala si analistii s-au aratat neincrezatori in ideea de a pastra toate cele cinci santiere in stare de functionare.
"Niciuna dintre tarile Uniunii Europene nu a scapat de restructurari sau de inchiderea anumitor unitati. Croatia ar face bine sa nu mai viseze si sa aleaga un singur santier naval modern si profitabil in locul a cinci santiere care aduc pierderi", a scris cunoscutul cotidian croat Vecernij List luna trecuta.
Anul trecut, santierele au construit 20 de nave in valoare de aproximativ 700 de milioane de dolari (454,9 milioane de euro) si au inregistrat pierderi in valoare totala de 500 de milioane de dolari (324,9 milioane de euro). Pierderile au fost cauzate de faptul ca pana anul acesta contractele semnate de santiere nu le ofereau protectie impotriva devalorizarii dolarului sau a cresterii preturilor la materiile prime, cum ar fi otelul. In plus, santierele se confrunta si cu alte probleme.
"Avem de asemenea tehnologii invechite, care ingreuneaza si mai mult procesul lung de construire a unei nave maritime", a declarat Padovan, tehnicianul in prag de pensionare.
O sursa avizata din cadrul guvernului a declarat ca fiecare guvern al Croatiei de dupa caderea comunismului a abordat in mod gresit industria constructoare de nave maritime, care este principala sursa de locuri de munca de pe coasta Adriaticii, cu peste 11.000 de munictori.
"Am avut parte de o multime de consultanti straini, agentii, planuri si anunturi oficiale, dar nimeni nu a indraznit sa spuna adevarul: trebuie sa ne luam ramas-bun de la o era a tehnologiilor invechite si a conducerii incompetente si sa intoarcem o noua pagina in istoria constructiei de nave", a declarat expertul economic din cadrul guvernului.
Ozren Matijasevic, seful asociatiei nationale a sindicatelor, a declarat ca docurile ar trebui sa vanda afacerile mai putin importante si sa se specializeze in construirea unor modele mai complexe de nave, dar numai dupa o serie de disponibilizari. "Santierele navale sunt motoarele industriale ale regiunii si trebuie pastrate cu orice pret", a declarat Matijasevic.
Managerul general de la 3.Maj, Tomislav Prpic a declarat ca nu este ingrijorat deloc. "Avem in spate 104 ani de traditie. Diferite tari si regimuri politice au venit si au trecut, dar santierul a ramas. Santierul are un viitor, dar va fi nevoie de unele schimbari si investitii".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO