Business Internaţional

62 de miliarde de euro, "catalizator" pentru economia europeana

13.11.2003, 00:00 10

Comisia Europeana a oferit, in aceasta saptamana, detalii cu privire la un plan destinat sa incurajeze cresterea economica in Uniunea Europeana, in valoare de 62 miliarde de euro, cuprinzand proiecte din sectorul transporturilor si din cel al cercetarii.
Comisia a emis o lista de 56 de proiecte in care se vor realiza investitii pana in anul 2010. Finantarea se va efectua in proportie de 60% din fonduri publice si 40% din surse private.
"Vom incepe imediat cu aceste proiecte, dintre care unele sunt in lucru aproape dinaintea nasterii lui Cristos", a declarat presedintele Comisiei, Romano Prodi. El consiodera ca planul "reprezinta un catalizator de care UE are mare nevoie pentru a promova cresterea economica si competitivitatea Uniunii".
Dat fiind faptul ca economia UE a fost devansata de cea a SUA, initiativa Comisiei este menita sa mobilizeze investitii pentru proiecte care vor crea locuri de munca si stimula activitatea economica.
Proiectele selectate in domeniul transporturilor fac parte dintr-o lista mai ampla de 29 de axe principale de transport, elaborata de fostul comisar european Karel Van Miert, care necesita investitii totale de 220 miliarde de euro pana in 2020 pentru a fi dusa integral la indeplinire.
O serie de diplomati europeni si-au manifestat scepticismul, remarcand ca liste de planuri de investitii au mai fost aprobate si in trecut, dar ca numarul proiectelor finalizate a reprezentat in cele din urma numai o fractiune din totalul celor autorizate.
Prodi a indicat ca pe lista Comisiei se afla 31 de proiecte prioritare de transporturi, dintre care unele sunt localizate in viitoarele state membre din Europa Centrala si de Est, 17 proiecte energetice si 8 in domeniile comunicatiilor de mare viteza, al cercetarii, dezvoltarii si al inovatiilor. Cel mai ridicat grad de prioritate il vor avea proiectele care pot fi demarate imediat.
O atentie deosebita a fost acordata finantarii dezvoltarii retelelor feroviare, prin construirea de cai ferate, poduri, tuneluri, precum si reabilitarea liniilor existente. Lista mai are in vedere si reabilitatea conductelor de gaz si a liniilor de inalta tensiune, pentru a asigura ameliorarea interconexiunilor dintre retelele nationale. Proiectele din aceasta categorie vor necesita in jur de 10 miliarde de euro.
Liderii UE i-au insarcinat pe expertii Comisiei Europene sa redacteze lista proiectelor prioritare cu ocazia summit-ului din luna octombrie, aceasta urmand sa le fie prezentata la mijlocul lunii decembrie, pentru aprobarea finala.
Proiectele vor fi lansate in perioada 2004-2006 si vor beneficia de fonduri ale Uniunii Europene, credite pe termen lung din partea Bancii Europene de Investitii (BEI) si alte fonduri guvernamentale.
Comisia a indicat ca o suma anuala de 6 miliarde de euro, echivalenta cu 0,05% din Produsul Intern Brut al UE, va proveni din fondurile UE si bugetele nationale. BEI a anuntat ca va contribui cu credite pe termen lung de 50 miliarde de euro la proiectele de infrastructura si cu o suma comparabila la proiectele de cercetare.
Unele proiecte sunt deja in curs de realizare, dar au intampinat dificultati in ceea ce priveste finalizarea din cauza lipsei de vointa politica, mai ales in cazul legaturilor transfrontaliere.
Surse din UE au declarat ca o parte dintre proiecte au fost adaugate pe lista in ultimul moment, doar dupa ce guvernele s-au angajat in scris fata de Comisie ca vor sustine lucrarile.
O lista mai scurta, de 13 proiecte, a fost modificata dupa ce state precum Spania, Portugalia, Polonia si statele baltice, au adresat Comisiei Europene scrisori in care isi promovau propriile proiecte. anca.stoicescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO