Business Internaţional

2003, un an nefast pentru industria elvetiana a ceasurilor

22.04.2004, 00:00 16



Portile celui de-al 14-lea salon al ceasurilor, de la Geneva (Elvetia), s-au deschis la inceputul saptamanii intr-o atmosfera destul de sumbra. Acest eveniment se suprapune cu un alt targ care a debutat pe 15 aprilie. Reuniti, ca in fiecare an, producatorii de ceasuri europeni vor de fapt sa ia pulsul clientelei care, in 2003, nu s-a prea aratat la fata, scrie Le Monde.



Explicatia consta in declinul industriei turismului, aprecierea monedei euro sau epidemia de pneumonie atipica. Asiei, o piata cu un mare potential, dar care ramane inca fragila, i se acorda o mare atentie.



In 2003, productia de ceasuri a Elvetiei era estimata de federatia acestei industrii la 25,9 milioane de bucati, in scadere cu 2,4 milioane de bucati fata de anul 2002. Numarul de ceasuri vandute in primele doua luni ale anului a continuat sa se diminueze, cu 2,4%.



Daca in Elvetia numarul de ceasuri produse a scazut cu 8,4%, valoare vanzarilor nu s-a diminuat decat cu 4,5%. In fata unei concurente tot mai accentuate, in special din partea Hong Kong-ului si a Chinei, Elvetia si-a pastrat pozitia de lider pe segmentul superior si de lux.



"5% din ceasurile produse in Elvetia aduc 60% din cifra de afaceri a celor 540 de producatori", a declarat Daniel Pasche, presedintele federatiei producatorilor de ceasuri.



Prioritatea acestora este de a-si majora productivitatea. Bernard Fornas, presedintele Cartier, sustine ca solutia este "dezvoltarea mult mai rapida a produselor, capacitatea de a accelera productia sau de a o diminua", fara a uita ca "ar trebui sa reusim sa producem pe o singura linie de productie un Tank si un Santos - doua din creatiile marcii".



O alta solutie este si de a nu mai oferi o marca tip, unei clientele tinta. Cel mai bun exemplu este al firmei 121 Time, care pe site-ul sau de Internet propune clientilor sa-si personalizeze ceasul, care va fi produs cu garantia calitatii elvetiene. Potrivit declaratiei presedintelui companiei, Frederic Polli, 121 Time a vandut anul trecut 1.200 de ceasuri de mana, la un pret mediu de 200 franci elvetieni (129 euro).



Vremurile sunt grele, chiar si pentru gigantii industriei. Grupul Swatch, cunoscut pentru marcile Swatch, Longines sau Tissot, si-a limitat diminuarea profitului din exploatare aferent activitatii de productie a ceasurilor, facand eforturi deosebite, din 2002, in sensul cresterii productivitatii. Pe de alta parte, activitatea de productie a pieselor (pe care le vinde altor companii) a inregistrat un declin accentuat. Cifra de afaceri a scazut in 2003 cu 2%, pana la 3,98 miliarde de franci elvetieni, iar profitul consolidat cu 6%.



Vanzarile LVMH s-au diminuat in medie cu 9%, in timp ce veniturile itelienilor de la Bvulgari au scazut cu 16,6%. anca.stoicescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO