Business Internaţional

10 maimuţe şi un Beetle: Cum au trişat constructorii auto germani în experimentele pe animale menite să demonstreze că maşinile diesel mai noi sunt mai „curate“

10 maimuţe şi un Beetle: Cum au trişat constructorii...

Autor: Catalina Apostoiu

29.01.2018, 00:05 981

În 2014, pe măsură ce dovezile pri­vi­toa­re la efectele negative ale emisiilor auto­vehiculelor diesel asupra sănătăţii uma­ne se acumulau, oameni de ştiinţă de la un laborator din Alburquerque, SUA, au realizat un experiment neobiş­nu­it: zece maimuţe au fost închise în ca­mere izolate ermetic şi lăsate să se uite la desene animate în timp ce inhalau ga­ze de la un VW Beetle diesel, scrie New York Times.

Producătorii auto germani finan­ţa­seră experimentul în încercarea de a dovedi că autovehiculele diesel dotate cu ultima tehnologie sunt mai curate decât modelele vechi. Oamenii de şti­in­ţă americani care au realizat testele nu au avut însă habar de un aspect esenţial: mo­delul Beetle oferit de VW fusese „aran­jat“ pentru a produce nive­luri de po­luare cu mult mai scăzute în labo­rator decât cele în condiţii reale de drum.

Rezultatele au fost astfel inten­ţionat manipulate.

Experimentul din Alburquerque repre­zintă o nouă dimensiune în scan­da­lul emisiilor toxice care a forţat deja VW să-şi admită vinovăţia şi să plăteas­că amenzi de peste 26 mld $.

VW şi alţi producători auto euro­peni s-au angajat într-un efort pre­lun­git, bine finanţat de a genera studii aca­demice care, sperau aceştia, urmau să in­flu­enţeze dezbaterile politice şi să păs­treze privilegiile fiscale pentru diesel.

Detaliile experimentului din Albur­querque au fost dezvăluite într-un pro­ces lansat împotriva VW în SUA, ofe­rind o imagine rară asupra cercetărilor sus­ţinute de industrie. Organizaţia care a cerut studiul a primit întreaga finan­ţare de la VW, Daimler şi BMW. Aceasta a fost închisă anul trecut pe fon­dul controverselor privind acti­vita­tea sa.

Mai multe detalii pe www.zfcorporate.ro

Industrii ca cea alimentară, a produselor chimice şi farma susţin de multă vreme studii care le promovează agendele politice. Însă grupul producătorilor auto a promovat în mod consistent argumentul industriei că dieselul este prietenos cu mediu.

Margaret Douglas, preşedinte al unui comitet ce oferă consultanţă sistemului public de sănătate din Scoţia, compară comportamentul producătorilor auto cu cel al industriei tutunului.

Daimler şi BMW spun că nu au ştiut că VW a folosit un model aranjat pentru a produce date false. VW arată că cercetătorii nu au reuşit niciodată să publice un studiu complet.

În anii í90, producătorii auto şi-au folosit influenţa politică pentru a-i convinge pe liderii europeni că dieselul este mai prietenos cu mediul pentru că arde mai eficient decât benzina. Drept urmare, aproape toate ţările europene au taxe mai mici pentru diesel, acesta fiind astfel mai ieftin.

Studiile grupului au fost foarte influente. Acestea au fost citate în rapoarte ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi de către National Institute for Health and Care Excellence, un organism public din Marea Britanie din sectorul serviciilor medicale.

Oficialii grupului de cercetare au încercat de asemenea să influenţeze dezbaterile publice. În 2016, Helmut Greim, preşedinte al boardului de consultanţă al grupului, a depus mărturie în faţa parlamentului german că este imposibil de stabilit o legătură directă între poluarea cu dioxid de nitrogen şi bolile de plămâni.

Grupul de cercetare a vrut ca experimentul din Alburquerque să conteste un verdict din 2012 al unei divizii a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii potrivit căruia emisiile diesel sunt cancerigene.

Acesta a încercat să demonstreze că noile autovehicule diesel sunt mai bune, iar în acest scop a angajat Lovelace Respiratory Research Institute.

Jake McDonald, omul de ştiinţă de la Lovelace care a supervizat experimentul, a declarat că nu a ştiut că modelul Beetle era echipat cu software menit să manipuleze rezultatele testelor de emisii.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO