Business Hi-Tech

ZF Digital Summit 2018. Operatorii de telecom: Aşteptăm clarificarea tarifelor de acces pe proprietăţile publice şi simplificarea regimului de autorizare

ZF Digital Summit 2018. Operatorii de telecom: Aşteptăm...
16.10.2018, 00:07 383

Liudmila Climoc  - CEO, Orange România

♦ 5G este o transformare importantă pentru industrie şi România. Este o investiţie importantă pentru noi şi ne bucurăm că autorităţile se consultă cu noi cu privire la condiţiile licitaţiei

♦ Vedem creşteri peste media europeană pe broadband şi vedem rate de penetrare tot mai mari. Vedem trendul de convergenţă din Europa manifestat şi în România. Clienţii caută simplitate, conectivitate, acces la wifi, şi cred că tendinţa spre convergenţă va rămâne un trend puternic

♦ 5G nu este o tehnologie simplă, este un ecosistem care are nevoie de reglementări clare, de un preţ bun

♦ Vedem peste tot trendul ca multe canale să treacă pe serviciul de pay tv. Este un trend care va veni şi în România, tot mai activ. Este o provocare pentru noi să evaluăm cheltuielile vs. preţuri. Modelul actual nu este sustenabil şi se va schimba

♦ Cred că o mişcare deşteaptă pentru toţi jucătorii a fost să investească în România. Chiar dacă investiţiile nu se amortizează repede în telecom

♦ Anul viitor vedem creştere pe mobile data, pe zona de consumer. Dar şi pe business. Tot mai multe companii renunţă la in house IT şi cer ajutorul operatorilor telecom.

 

Murielle Lorilloux - CEO, Vodafone România

♦ Cred că suntem într-o piaţă competitivă, ceea ce este bine pentru consumator. Este important să avem un echilibru între competitivitate şi avantajele consumatorului. Cu siguranţă, segmentul de date va continua să crească, deci avem un trend care nu va încetini, datele vor continua să crească foarte puternic din punctul de vedere al utilizării

♦ Cred că avem în România o calitate bună a relaţiei şi este important să ne mişăm către 5G, în termeni de viteză, dar şi din punctul de vedere al acoperirii

♦ Un alt beneficiu al consumatorului este roamingul. Anul trecut am văzut că la Vodafone avem o creştere semnificativă a traficului în roaming. mai mulţi clienţi folosesc acest serviciu, atât în România, cât şi în alte părţi

♦ Pe partea de servicii fixe suntem pregătiţi să ne lansăm. Prioritatea a fost convergenţa în gospodăriile oamenilor şi am făcut paşi în faţă, semnând achiziţia UPC. Este o piaţă complicată, dar suntem gata de ea.

 

Mihnea Rădulescu,  - CEO, UPC România

♦ România are o lungă listă de must-carry channels, spre deosebire de alte ţări europene. În alte ţări lista este foarte mică. Aşa că ne aşteptăm ca şi la noi să iasă de pe listă o serie de broadcasteri must carry. Este vorba de mulţi bani, de costuri care trebuie acoperite de cineva. Trebuie să avem un regim de pay TV pentru client

♦ România a fost mereu în capul listei la numărul de canale oferite, la viteza de internet. Consumatorul este obişnuit cu acest nivel şi nu îl putem reduce. România cred că este locul 3 în Europa dacă ne uităm la ce primesc clienţii.

♦ Piaţa este foarte competitivă, consumatorul câştigă multe servicii, conectivitate, avem cele mai mici preţuri din Europa. Aşa că ne intrebăm ce mai putem face în plus

♦ E foarte important să înţelegem că investiţiile masive în internet fix au un rol major în societate şi avem nevoie de susţinere. Nu construim doar pentru noi. E la fel ca atunci când construieşti autostrăzi şi felul în care ele ajută la dezvoltarea oraşelor

♦ Pe autorizări şi permise rămân probleme, de mult şi ani. Dacă vrem să dezvoltăm reţeaua, să digitalizăm ţara trebuie să fim mai proactivi pentru a face reglementările uşor de aplicat

♦ O decizie deşteaptă a operatorilor telecom a fost să marşeze pe viteza la internet în urmă cu mulţi ani. A fost o idee foarte bună.

 

Miroslav Majoros - CEO, Telekom România

♦ Mereu vorbim de operatori, ce ar trebui să facă, cum să contribuie. În 5G, dacă vrei beneficiile de care vorbim, precum IoT, maşini autonome şi aşa mai departe, trebuie să fii aproape de client. Nu poţi avea centru de date în SUA şi să operezi aici. Iar acest lucru presupune investiţii majore. Ne trebuie densitate mai mare a reţelei, costurile vor fi imense şi nimeni nu ne spune cum o vom face. Trebuie să fie priceput faptul că beneficiile investiţiei se pot vedea chiar şi abia 5 ani mai târziu

♦ Hai să vorbim despre dezvoltare. Salariile cresc, e un lucru bun pentru că oamenii îşi pot permite mai mult. Dar pentru noi este un cost adiţional. Costurile cresc, costul energiei creşte, iar noile tehnologii vor consuma şi mai multă energie, iar noi estimăm că aceste preţuri vor creşte cu 30-40% în următoarele 12 luni. Preţurile cresc în fiecare an. Singurul care nu creşte în acest mediu este preţul produselor. Dar cât de mult timp putem face asta? Trebuie să ne uităm la anumite măsuri. Ne confruntăm cu o dilemă, să concediezi sau să creşti preţurile? Trebuie să gestionăm valoarea adăugată. Trebuie să fim rezonabili în încercarea de a oferi valoare clienţilor.      

 

Valentin Popoviciu - vicepreşedinte al RCS&RDS

♦ Traficul din video este de 50-60% din traficul total consumat pe mobil. În România, încă suntem la un nivel scăzut de penetrare pe smartphone. Avem mai multe segmente pe care poate creşte consumul de date. Şi pentru clienţi, şi pentru noii clienţi. De aceea este important 5G, pentru că putem ţine pasul cu preferinţele şi nvoile clienţilor. Vedeam când a intrat tehnologia 4G că HD era standardul maxim pentru un conţinut video, iar acum în câţiva ani va deveni calitatea 4K

♦ Am reuşit să ne creştem portofoliul şi poate vom reuşi să facem asta şi în viitor, de aceea pe pieţe ca România este foarte important să ai predictivitate pe problemele care ţin de autorităţi, precum cele pentru domeniul public. Pentru că în alte ţări aceste probleme sunt rezolvate de ani de zile. În Ungaria ştii direct cât de mult va dura să primeşti autorizaţia. Trebuie un mediu bun din partea statului pentru a putea colabora cu pieţele, pentru că pieţele se schimbă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO