Business Hi-Tech

Yahoo a depasit Google pe piata publicitatii online

16.07.2003, 00:00 14

Gigantul Yahoo a achizitionat compania specializata in publicitate pentru motoare de cautare Overture pentru 1,6 miliarde de dolari, depasind pe acest segment rivalul sau traditional, Google.
Yahoo a motivat afacerea prin incasarile foarte mari din acest domeniu si prin previziunile optimiste ale analistilor privind industria publicitatii in motoare de cautare. Conducerea portalului a anuntat ca anul trecut 14% din incasarile sale au fost generate de parteneriatul cu Overture si ca achizitia acestei companii aduce portalul sau pe primul loc in industria publicitatii prin motoare de cautare pe Internet. Incasarile din publicitatea online ale Yahoo pe primele trei luni ale 2003 au fost de 190 de milioane de dolari, in crestere cu 38% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Afacerea ar putea avea si un revers. Prima victima a tranzactiei ar putea fi insa tocmai un contract existent intre firma de publicitate si portalul Microsoft (MSN), care genera o mare parte din incasarile Overture. Achizitia are insa ca scop vadit contracararea Google, motorul de cautare care si-a facut prorpiul serviciu de publicitate cu plata si care a avut incasari serioase anul trecut din aceasta noua industrie.



Un nou tip de advertising online
Overture s-a implicat activ in noua industrie a internetului - publicitatea prin motoare de cautare - care a cunoscut o crestere spectaculoasa anul trecut, inregistrand incasari de aproape un miliard de dolari. Compania detinea primul loc pe acest sector, raportand pe 2002 incasari de 688 milioane de dolari - dublu decat Google (294 milioane $). Overture oferea practic siteurilor doritoare de promovare pe Internet posibilitatea de a plati pentru un loc preferential in paginile cu rezultate oferite de motoarele de cautare. Astfel, in momentul in care cineva cauta de exemplu termenul "tabla", in paginile Yahoo sau MSN, pe langa rezultatele gratuite apareau in lateral sau deasupra si linkurile companiilor care au platit pentru acest lucru la Overture. Astfel, platitorul de reclama are mai multe sanse ca siteul sau sa fie gasit tocmai de cumparatorii- particulari sau companii- care cauta astfel de produse.



Atac direct la Google
Rivalitatea dintre Overture si Google era extrem de puternica pe segmentul publicitatii. Iar Yahoo si Google concurau ca motoare de cautare. "Acum, practic Yahoo a devenit inamicul numarul unu al Google", a explicat un analist al Jupiter Research. "Pana acum, Overture nu concura direct cu Google, fiind doar un provider de publicitate. Acum, insa, a trecut de partea inamicului", a explicat la randul sau un analist al companiei de investitii William Blair&Co. In urma afacerii, Overture va deveni o unitate a Yahoo, iar presedintele companiei, Ted Meisel, isi va pastra functia de conducere. Yahoo a anuntat ca toate relatiile cu clientii companiei Overture vor fi mentinute si pe viitor si ca nu vor fi deocamdata schimbari de politica.



Achizitie indirecta
Overture incercase sa concureze singura pe piata motoarelor de cautare, achizitionand la inceputul acestui an popularul motor de cautare AltaVista, pentru 140 de milioane de dolari. Astfel, Yahoo a cumparat indirect si un rival al diviziei sale specializata in cautarea pe internet, Inktomi. "Si pe aceasta piata se manifesta fenomenul consolidarii", a explicat un analist al Forrester Research.



Agitatie in randul concurentilor
Achizitia a produs mare agitatie pe piata motoarelor de cautare. Chiar daca Google nu a comentat afacerea, iar oficialii MSN au spus ca este "prea devreme" pentru anticipa actiunile care urmeaza fie luate pentru a contracara aceasta afacere, industria fierbe. Analistii vorbesc de o eventuala achizitie care urmeaza sa fie facuta de Microsoft, MSN ramanand acum singurul portal mare fara un serviciu de publicitate propriu. Astfel, ieri au aparut zvonuri privind cumpararea LookSmart, InfoSpace sau FindWhat, siteuri care ofera servicii similare, lucru ce a dus la  cresterea valorii actiunilor acestora. De asemenea, actiunile Ask Jeeves au crescut la bursa,  Ask.com ramanand acum al doilea motor de cautare independent de pe piata dupa cel al Google.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO