Business Hi-Tech

Virgin nu scapa afacerea cu muzica digitala

28.09.2004, 00:00 19

La 18 luni dupa ce Apple a inventat, practic, o noua industrie - muzica vanduta pe Internet - si cu ceva intarziere fata de urmatorii intrati pe piata (printre care Microsoft, Yahoo si RealNetworks), compania britanica Virgin Digital si-a luat inima in dinti si si-a anuntat propriul magazin virtual de muzica, in ciuda criticilor care spun ca este mult prea tarziu pentru ca noii veniti sa mai aiba vreo sansa de a destabiliza liderul pietei, Apple Computer.
Compania condusa de Sir Richard Branson, care si-a legat numele de brandul ?Virgin" inca din anii ?70, nu este insa deloc atat de pesimista, comenteaza presa internationala. Ba mai mult, Virgin vine cu o idee total diferita despre acest business, in comparatie cu liderul Apple: vanzarea de melodii pe baza de abonament, si nu la bucata.
?Nu ni se pare ca piata este asa de aglomerata", spune Zack Zalon, presedintele Virgin Digital. ?Este chiar departe de a fi saturata si putem vorbi despre un potential de crestere urias".
Intr-adevar, cel mai recent studiu al companiei de analiza IDC releva faptul ca piata playerelor de melodii MP3 a explodat in 2003 si va creste de la 12,5 milioane de unitati, in toata lumea anul trecut, la peste 50 de milioane de unitati in anul 2008. Vanzarile de astfel de playere vor creste cu aproximativ 20% pe an, urmand ca peste 4 ani sa aduca venituri totale de 58 de miliarde de dolari, se mai arata in studiul IDC.
Virgin exploateaza insa o idee noua pe aceasta piata. Compania britanica pune accentul pe serviciul de abonamente, in loc sa vanda doar melodii la bucata, asa cum face Apple (la pretul de 99 de centi pe melodie), comenteaza The New York Times. Virgin vrea sa ii convinga pe amatorii de muzica digitala ca merita sa plateasca 7,99 dolari pe luna pentru a asculta un numar nelimitat de melodii din colectia sa de peste 1 milion de bucati. Oferta Virgin este cu 2 dolari mai ieftina decat cele similare ale companiilor RealNetworks si Napster, scrie CNET News.
In urma cu cativa ani, vanzarea de muzica digitala pe baza de abonament a fost privita drept cea mai buna metoda de a lupta contra download-urilor ilegale. Nume precum RealNetworks, AOL, sau noul Napster (preluat si ?legalizat" de compania Roxio) au incercat sa vanda melodii, legal, contra unui abonament lunar. Insa consumatorii au fost mult mai impresionati in momentul in care Apple a inceput sa vanda muzica online la bucata, urmand modelul de achizitie din lumea reala.
Ideea celor de la Apple a avut un succes imens. Un studiu recent al Jupiter Research estimeaza ca 2,1 milioane de oameni platesc abonamente pentru muzica pe Internet, incluzandu-i pe abonatii la radiourile online. In schimb, 8,5 milioane de oameni au platit pana acum pentru a descarca melodii la bucata. Cei de la Virgin nu sunt totusi speriati de aceste cifre.
?In doi-trei ani, sumele platite de abonati le vor depasi pe cele platite pentru downloaduri individuale de muzica, pentru ca abonamentul este o propunere mult mai interesanta pentru consumator", este de parere Zack Zalon. ?Singura problema pana acum a fost ca oamenilor nu li s-a explicat foarte limpede despre ce e vorba".
Eddy Cue, vicepresedinte Apple si responsabil pentru magazinul online iTunes, raspunde insa ca amatorii de muzica vor sa cumpere pe Internet ca si in viata reala, adica prin plata la bucata, pe album sau pe melodie. ?Consumatorii cumpara muzica de 50 de ani, si nu vor sa isi schimbe obiceiurile".
Totusi, un serviciu prin abonament poate fi mai profitabil pentru companii, cu conditia ca obiceiurile cumparatorilor sa poata fi ?convertite", comenteaza The New York Times. Piata abonamentelor la muzica se poate incinge foarte repede, pentru ca in cateva luni ar putea aparea mai multe noi companii care sa vanda muzica pe abonamente chiar mai mici de 5 dolari lunar, conform lui Ellie Hirschhorn, director executiv al providerului de tehnologie pentru magazine de muzica virtuale MusicNet.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO