Business Hi-Tech

Vanzarile de telefoane mobile continua sa creasca spectaculos

07.09.2004, 00:00 24

Pe trimestrul al doilea al 2004 s-au vandut mai bine de 156,4 milioane de telefoane mobile la nivel mondial, cifra cu mult peste asteptarile analistilor, si mai mare decat cea inregistrata in primele trei luni, se arata intr-un studiu realizat de compania americana de analiza a pietelor, Gartner.
Cresterea vanzarilor ca numar de unitati fata de trimestrul al doilea al anului trecut este de 35%, apreciaza analistii americani. Cel mai mare producator de celulare la nivel mondial, Nokia, si-a revenit dupa socul de in primul trimestru si si-a consolidat pozitia de lider, cu o cota de piata de 29,7%, spune Gartner. Samsung ataca puternic Motorola incercand sa cucereasca locul doi la nivel mondial, iar Sony Ericsson se aproprie tot mai tare de locul patru, detinut acum de Siemens.
In total, la nivel mondial in primele sase luni ale 2004 s-au vandut aproape 310 milioane de telefoane mobile, iar analistii spun ca pe ansamblul anului se vor vinde 620-650 de milioane de celulare.
Anul acesta, vanzatorii de telefoane mobile pe piata locala urmeaza sa incaseze peste 200 de milioane de dolari, arata studiile realizate de compania americana IDC. Clasamentul principalilor vanzatori este unul din cele mai bine pazite secrete ale acestei industrii, insa analistii sunt de acord ca Nokia ramane lider de piata si in Romania.
Chiar daca piatele occidentale sunt supra-saturate, se pare ca utilizatorii apreciaza noile functii multimedia incluse in telefoanele mobile, rata de innoire a aparatelor fiind destul de mare. De asemenea, pietele in curs de dezvoltare, China, India, America Latina si Europa de Est au cunoscut o crestere puternica a vanzarilor in ultimele luni, chiar daca nu este vorba de modelele high-end.
Nokia a pierdut din cota de piata detinuta anul trecut (35,6%), insa a reusit sa isi imbunatateasca situatia fata de primul trimestru al acestui an, cand avea numai 28,9% din piata mondiala. Finlandezii au vandut in acest trimestru 46,3 milioane de telefoane mobile, mai mult decat primii doi rivali luati la un loc. "Politica de reduceri de preturi a ajutat Nokia sa castige cota de piata fata de trimestrul unu, insa pretul mediu pe unitate a fost afectat, ceea ce inseamna profit mai mic", a explicat un analist.
Producatorul american Motorola a ramas pe locul al doilea, reusind sa vanda in perioada aprilie-iunie 2004 aproximativ 24,6 milioane de celulare la nivel mondial, cu o cota de piata de 15,8%, conform companiei de analiza. "Motorola a reusit sa isi mentina locul doi la nivel mondial gratie vanzarilor bune din Statele Unite, insa Samsung se apropie periculos, urmand probabil o lupta dura pana la sfarsitul acestui an pentru locul al doilea la nivel mondial", au spus specialistii Gartner. Americanii au pierdut insa un pic din cota de piata detinuta pe primul trimestru al acestui an, in special deoarece s-au concentrat spre profitabilitate si nu spre vanzari masive, au spus specialistii. Motorola a castigat si pe piata din America Centrala, insa a pierdut teren in Asia, in special in China.
Sud-coreenii de la Samsung au reusit in trimestrul al doilea sa vansa 18,9 milioane de telefoane mobile, obtinand o cota de piata de 12,1%, fata de numai 10,2% in aceeasi perioada a anului trecut. Analistii noteaza insa ca o parte din telefoanele Samsung nu au fost cumparate de end-user, ci de companii care fac stocuri pentru trimestrul trei si perioada de sarbatori.
Germanii de la Siemens, care nu au scapat de probleme, raman pe locul patru cu 10,8 milioane de telefoane vandute in trimestrul doi, insa vine tare din urma Sony Ericsson, care a reusit sa vanda 10,3 milioane de celulare in aceasta perioada. Siemens a retinut astfel 6,9% din piata, in timp ce Sony Ericsson ocupa 6,6 procente, apropiindu-se amenintator.
Locul sase revine sud-coreenilor de la LG, care au reusit sa vanda 9,4 milioane de telefoane la nivel mondial in perioada analizata, obtinand o cota de piata de 6%, fata de numai 4,2 % anul trecut.
Analistii Gartner subliniaza faptul ca vanzarile bune din Europa occidentala au fost generate in special de utilizatorii de celular care in anii 2000-2001 cumparau primul lor telefon mobil. Ei vor acum cele mai noi functionalitati multimedia, ecran color, camere foto, posibilitatea de a asculta muzica digitala, etc.
In America de Nord, principalul motor al vanzarilor de telefoane mobile raman subsidiile oferite de operatori pentru cele mai noi modele de celulare. Aici s-au vandut foarte bine telefoanele cu camera foto incorporata, spun analistii. Vanzarile in zona asiatica au scazut relativ fata de trimestrul intai al 2004, cresterea urmand sa se reia spre finalul acestui an.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO