Business Hi-Tech

Utilizatorii grabesc tendinta producatorilor de a transforma mobilele in minicomputere

11.06.2007, 22:19 14

Lumea computerelor desktop evolueaza in sfarsit catre solutiile mobile, iar trecerea poate fi observata in cresterea spectaculoasa a transferului wireless de date in cazul operatorilor de telefonie mobila.
Pentru a folosi functii precum editoare de texte si mesagerie instantanee pana la versiunile mobile ale MySpace si ESPN, utilizatorii de computere isi indreapta tot mai mult atentia catre telefoanele mobile.
"Observam aparitia celui de al patrulea ecran", a declarat Jerry Panagrossi, vicepresedinte pentru operatiuni la Symbian, care citeaza progresul istoric "film, televiziune, computer si actualul ecran al smart-phone-urilor".
Noua generatie de telefoane se indreapta catre adoptarea a tot mai multe caracteristici detinute in prezent de PC-uri. Multi considera ca urmatorul mare pas va fi convergenta mai multor forme de comunicatii care va cuprinde transfer de voce, e-mail, mesagerie instantanee si telefonie video.
Aceasta trecere a fost subliniata de Steven Jobs, directorul executiv al Apple, cu ocazia prezentarii "iPhone" in cadrul conferintei anuale Macworld. "iPhone" reprezinta noua strategie in domeniul telecomunicatiilor mobile ale companiei, un telefon mobil echipat cu o versiune mobila a OS X (sistemul de operare instalat pe Machintosh), conectivitate wireless si touch screen transparent.
Multe voci din industrie, printre care si executivi ai unor companii concurente, considera ca Apple a lansat o noua generatie care este mult mai apropiata de dispozitivele portabile precum "PC-urile de buzunar", capabile sa redea muzica in format digital, functii de transfer wireless de date si posibilitati de apelare.
Dar dupa ce Apple a reusit sa monopolizeze piata playerelor digital la scurta vreme dupa lansarea din 2001 a iPod, compania lanseaza iPhone pe o piata mult mai dificila.
In timp ce Apple a intrat pe piata playerelor portabile intr-o faza incipienta, "iPhone" este introdus pe o piata matura, concurand cu giganti precum Nokia, Motorola, Sony Ericsson si Microsoft, dar si din partea producatorilor de smart-phone-uri si PDA-uri, precum Palm si Research in Motion.
De altfel, nu mai departe de saptamana trecuta taiwanezii de la HTC au lansat un smartphone care seamana izbitor cu Apple iPhone, chiar daca este ceva mai mic si ruleaza Windows Mobile in loc de OS X. Telefonul este mult mai ieftin decat iPhone-ul lansat de Apple si va fi disponibil mai repede - pentru utilizatorii care nu au bani de iPhone, dar vor sa vada cum ar fi sa aiba unul.
De asemenea, marile companii de Internet precum Google asteapta sa intre in disputa acerba, dar nu isi pot permite sa isi piarda utilizatorii care depind in prezent de serviciile lor din lumea PC-urilor desktop.
Mult asteptata convergenta - sau posibila coliziune - dintre telefoanele mobile si computerele desktop genereaza noi forme hibride de dispozitive. Nokia si Sony au lansat asemenea echipamente cu un concept inovativ si noi combinatii de facilitatii de comunicatii. Ceea ce au comun aceste companii sunt designurile care ofera mai mult atitudinea de laptop decat cea de telefon mobil.
Un alt nou-venit este Oqo Model 2, un computer portabil lansat in cadrul Consumer Electronics Show organizat in Las Vegas. Oqo este creat de o echipa restransa care a lucrat anterior pentru Apple si IBM si reprezinta un computer echipat cu aplicatii Windows Vista care se incadreaza confortabil in palma. Dispozitivul ofera posibilitatea de conectare wireless la Internet si telecomunicatii mobile de mare viteza si servicii telefonice prin Internet (VoIP) precum Skype.
"Scopul nostru principal este de a reinventa PC-ul in forma de buzunar", a declarat Jory Bell, creatorul Oqo si unul dintre fondatorii companiei.
Ceea ce cauta toti producatorii de echipamente hardware este o modalitate de capitalizare a schimbului cultural ce are loc in serviciile mobile de cautare si mesagerie care au sprijinit Statele Unite sa se alinieze tendintelor din Europa si Asia, mult mai avansate pe segmentul aplicatiilor mobile de transfer de date.
Analistii sunt de parere ca operatorii japonezi si coreeni si-au transferat aproximativ 50% dintre clienti catre retele 3G (noile generatii de retele de telefonie care pun accent pe transferul de date). Dar Statele Unite se afla doar cu an in urma statelor asiatice in ceea ce priveste aceasta evolutie.
In timp ce este introdusa o varietate remarcabila de aplicatii de transfer wireless de date, cele mai utilizate in prezent sunt in general serviciile de mesagerie. In cazul Apple, unul dintre avantajele intrarii pe piata de transfer wireless de date este acela ca poate dezvolta atat hardware, cat si aplicatii pentru propriul telefon.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO