Business Hi-Tech

Urmează conferinţa Franchise Connection, Bucureşti, 21 octombrie 2019. Dana Bănică, master francizat Logiscool: Scenariul optimist era să ajungem la 18 centre în doi ani de la lansare, iar noi am ajuns la 29 într-un an şi jumătate

Dana Bănică, master francizat Logiscool: În Bucureşti sunt 10 centre, în aproape toate cartierele, dar ne mai aşteptăm să deschidem două sau trei şcoli foarte curând, în zonele încă neacoperite.

Dana Bănică, master francizat Logiscool: În Bucureşti sunt 10 centre, în aproape toate cartierele, dar ne mai aşteptăm să deschidem două sau trei şcoli foarte curând, în zonele încă neacoperite.

Autor: Cristina Roşca

01.10.2019, 15:00 254

Logiscool este un business din domeniul educaţiei, specializat în predarea programării pentru copii şi adolescenţi.

Businessul din domeniul educaţiei Logi­scool a deschis primul centru din Româ­nia în februarie 2018 şi s-a extins apoi rapid ajun­gând astăzi la 29 de unităţi în principalele ora­şe din ţară. „Am aflat despre Logiscool la un eveniment local destinat afacerilor în franciză. Mi-a atras imediat aten­ţia, mi-au plăcut conceptul şi viziunea com­paniei şi în două săptămâni eram deja în vi­zită la câteva şcoli Logiscool din Ungaria, acolo unde conceptul a luat naştere“, poves­teş­te Dana Bănică, master francizat Logiscool.

Ea a descoperit conceptul în cadrul pri­mei ediţii a conferinţei Franchise Con­nection realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu francize.ro. La cea de-a treia ediţie, ce va avea loc la Bucureşti pe 21 octom­brie, antre­pre­noa­rea va veni în calitate de speaker pen­tru a po­vesti despre rezultatele francizei Logiscool în România.

Urmează conferinţa Franchise Connection! Vrei sa investeşti într-o franciză? Acum poţi să afli care este oferta de pe piaţă!

Logiscool a luat naştere în 2014 în Budapesta, la iniţiativa unor antreprenori - părinţi care şi-au dorit un astfel de curs pen­tru fata lor de 13 ani. „Nimeni nu cred că a pu­tut prezice această expansiune - explozivă aş zice. Următoarele câteva centre au fost înfiinţate de către apropiaţi sau de părinţii unor elevi, care au văzut că le place şi pur şi simplu au crezut în acest concept.“

La puţin timp după, Logiscool s-a or­ga­ni­zat în sistem de franciză, iar extinderea la nivel in­ternaţional - în Europa, America şi Asia - a că­pătat un ritm mai accelerat în mo­men­tul în ca­re proiectul a intrat în atenţia unor in­ves­titori mari din Ungaria. Astăzi, re­ţea­ua de şcoli Logiscool numără peste 90 de locaţii în 13 ţări. Doar în România sunt aproape 30 de unităţi.

„Direcţiile sunt clar unele de extindere - mai multe şcoli, mai multe zone, mai mulţi elevi. În timpul primei mele vizite la Buda­pes­ta am cunoscut şi oamenii din spatele Logiscool, echipele de dezvoltare şi de edu­caţie, şi a fost o vizită care mi-a confirmat alegerea şi a adăugat un argument în plus, mai personal să zicem: experienţa la Logi­scool este una pozitivă, iar copiilor le place ce fac la aceste cursuri.“

Prima şcoală din România a fost lansată în Bucureşti - Bd. Turda în februarie 2018 ca un model-pilot. „Am descoperit atunci că erau deja mulţi părinţi interesaţi deja de conceptul acesta şi în doar câteva săptămâni s-au înscris destul de repede primii peste 100 de elevi“, îşi amineşte antreptrenoarea.

Apoi lucrurile s-au dezvoltat organic, dar foarte rapid. A început extinderea şi în alte oraşe prin sistemul de franciză. Primul a fost Cluj-Napoca - oraşul cu renume în domeniul IT - dar şi oraşe ceva mai mici ca populaţie, ca Ploieşti şi Râmnicu Vâlcea.

„Scalarea a fost relativ uşoară. Odată existând modelul-pilot din Bucureşti cam ştiam la ce să ne aşteptăm, plus că există tot know-how-ul din partea reţelei interna­ţionale şi din partea Ungariei care se asea­mă­nă pe alocuri ca piaţă cu România.“

Parte­nerii pe care Dana Bănică i-a găsit au fost foarte receptivi şi sunt în general oameni care cred în acest concept şi din perspectiva utili­tăţii lui pentru comunitatea din care fac par­te, nu neapărat doar din perspectiva unui business profitabil.

„România este o ţară deschisă către domeniul IT. Ştiam deja asta din media şi din piaţa muncii. Aşadar un studiu formal nu a mai fost neapărat necesar, dar cu siguranţă am analizat toate informaţiile disponibile.“ La nivel de concurenţă Dana Bănică spune că a observat încă din 2014-2015, sau poate chiar mai devreme, diverse iniţiative de cursuri de acest tip pentru copii, unele chiar în câteva centre dedicate. Chiar şi aşa, acestea erau puţine ca număr comparativ cu interesul arătat de copii şi de părinţi. „Nu considerăm să existe o concurenţă directă în acest moment pentru că suntem singura reţea naţională de această scară şi oricum există încă o deficienţă în ceea ce priveşte accesul copiilor (din orice comunitate, oraş şi mediu) la acest tip de educaţie alternativă.“

Ea adaugă că planul iniţial de business a fost cu mult depăşit. Scenariul optimist era să ca reţeaua Logiscool să ajungă la 18 centre în doi ani de la lansare, iar acum numără 29 de unităţi într-un an şi jumătate. „Practic nici Logiscool Internaţional nu previzionase că se poate face atât de repede o astfel de scalare într-o piaţă nouă, nu exista precedent. Am rescris împreună modelul, ne-am adaptat şi ne-a ieşit.“ Cererea s-a dovedit a fi una foarte mare atât din partea partenerilor care vor să se afilieze, cât şi a cursanţilor, astfel că scalarea până la acest punct a fost destul de uşoară, explică ea.

În doar un an şi jumătate de la lansarea în România, Logiscool a ajuns în toamnă la peste 10.000 de elevi care au parcurs deja fie cursuri semestriale, fie tabere de programare, robotică şi alte competenţe digitale. Oraşele în care compania e prezentă sunt Alba Iulia, Arad, Bacău, Baia Mare, Braşov, Cluj (2 centre), Constanţa, Craiova, Dr. Turnu Severin, Galaţi, Iaşi, Piteşti, Ploieşti, Rm Vâlcea, Sibiu, Târgu Mureş şi Timişoara. „În Bucureşti sunt 10 centre, în aproape toate cartierele, dar ne mai aşteptăm să deschidem două sau trei şcoli foarte curând, în zonele încă neacoperite.“

Dana Bănică mai spune că primeşte constant întrebări şi cereri de francizare, în mare parte şi pentru că este un domeniu căutat, iar investiţia iniţială într-un centru educaţional Logiscool în România este accesibilă, crede ea, situându-se între 35.000 şi 50.000 de euro. Aceasta include partea de licenţă, dotare şi amenajare.  Un al doilea punct de interes este că, în general, ajungi destul de repede pe break-even operaţional. Deschizi centrul în luna august şi în septembrie ai început deja cursurile. Istoricul pozitiv al centrelor existente este o asigurare că riscurile sunt mai mici decât în alte afaceri.

„România are un foarte mare potenţial în acest domeniu. Nu am putea să estimăm neapărat un număr de centre, însă în următorii ani ne propunem să ne extindem în toate oraşele cu peste 70.000 de locuitori, dar şi cu un tip secundar de licenţă pentru comunităţi mai mici sau pentru şcoli şi after school-uri din zone unde nu există un centru Logiscool.“

Următoarele oraşe vizate unde compania caută parteneri sunt Buzău, Suceava, Satu Mare, Piatra Neamţ, Târgu Jiu, Târgovişte. „Mai mult, ne propunem să facem accesibile cursurile Logiscool şi în şcoli publice sau private care vor să colaboreze. Mai văd în paralel un potenţial şi pentru românii din alte state de a deschide astfel de centre şi a lua master francizele naţionale.“

S-a întâmplat deja cu un cuplu de români din Belgia, ei vor deschide un centru pilot în câteva săptămâni. „Căutăm activ un partener şi pentru Republica Moldova, pentru că există mult potenţial şi în Chişinău.“ Partenerii francizaţi nu sunt neapărat oameni din IT, ci persoane care au abilităţi de management, organizare, comunicare, pentru o bună gestionare a activităţii şi a părţilor implicate - părinţi, copii şi instructori.“Profilul acestora este destul de variat - fie sunt parteneri la prima iniţiativă de antreprenoriat după jobul de multinaţională, fie au deja experienţă şi în alte afaceri proprii. Sunt şi părinţi care au participat la cursurile noastre şi au decis să deschidă o şcoală în oraşul natal.“

În general sunt oameni preocupaţi de educaţie alternativă şi care cred în importanţa dezvoltării acestor competenţe în rândul copiilor pentru viitor. „Logiscool este una dintre primele companii din lume ce au investit în predarea programării pentru copii şi adolescenţi, în limbă maternă, prin module pe mai multe niveluri de cunoştinţe şi categorii de vârstă, interconectate, care asigură o învăţare etapizată.“

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO