Business Hi-Tech

Turismul onlie - un sector al comertului pe Internet care a crescut in ciuda recesiunii turismului clasic

20.10.2003, 00:00 15

Afectata puternic de atentatele din 11 septembrie, industria turismului se lupta inca sa iasa din recesiune, insa vanzarile pe Internet de bilete si excursii merg mai bine ca oricand: incasarile au crescut cu peste 30% anul acesta.
Barry Diller, omul care a condus Paramount Pictures, 20th Century Fox ABC Entertainement si Vivendi Universal Entertainement, a fost primul care a observat aceasta tendinta si a cumparat cele mai profitabile site-uri din domeniu.
Cei care au pariat pe faptul ca Diller va cumpara Universal Entertainement de la Vivendi pentru a detine controlul total, s-au inselat teribil. Tranzactia VU a€“ NBC a demonstrat ca Diller nu mai are nici un interes in industria filmului. El vrea sa demonstreze acum ca crahul dot-com este istorie si ca afacerile online vor continua sa creasca sustinut in urmatorii ani. Diller a format USA Interactive, companie cu care a cumparat mai multe site-uri din domeniul turistic, intentionand pe viitor sa foloseasca experienta acumulata si in alte domenii ale comertului pe Internet. Imperiul sau, chiar daca arata acum ca un puzzle neterminat, il transofma deja in cel mai mare mogul al comertului pe Internet.



Diller a cumparat numai afaceri prospere
Barry Diller a cheltuit in ultimii doi ani peste 10 miliarde de dolari, achizitionand diverse companii, care numai anul acesta ii vor aduce incasari mai mari decat investitia initiala (aproximativ 13,6 miliarde de dolari). Valoarea lor la ora actuala? 27 de miliarde dolari. In buzunarul sau a intrat unul din cele mai populare site-uri de turism, Expedia.com, care isi bazeaza strategia pe reduceri extreme de pret, vanzarile sale explodand in ultimul an din acest motiv. Tot el a cumparat Hotels.com, site-ul care ofera oportunitati de cazare pentru turisti, HotWire.com, specializat tot in calatorii la pret special, precum si CitySearch, un ghid al oraselor, prin care spera sa vanda bonuri de masa si alte tichete cu reduceri.
Analistii considera ca noul mogul al Internetului vrea sa aplice experienta acumulata in domeniul turismului si la alte domenii ale comertului pe Internet, primul pas fiind cumpararea LendingTree.com, site ce ofera imprumuturi pentru cei care vor sa isi cumpere case sau sa le renoveze pe cele pe care le detin. De asemenea, el a achizitionat Match.com, un serviciu de "matrimoniale" online, listat printre cele mai populare site-uri ale anului. Zvonurile din piata spun ca el va continua sa cumpere afaceri de succes pe Internet si ca nu s-a oprit aici.
Offline, adica in economia "clasica", Diller detine reteaua de televiziune prin cablu HSN, Precum si TicketMaster, o agentie care vinde bilete la concerte si evenimente sportive, prin telefon. De asemenea, este membru in consiliul de administratie al ziarului Washington Post si al companiei Coca-Cola, precum si in alte comitete si comisii. Incasarile acestor afaceri i-au permis sa isi dezvolte imperiul online, averea sa fiind estimata la inca 6 miliarde de dolari, fara a pune la socoteala cele aproape 7% din actiuni pe care le detine inca la Vivendi Universal (5,4% prin USA Interactive si 1,4% ale sale a€“ valoare estimata 2,5 miliarde $) si care incurca deja tranzactia dintre VU si NBC.



O retea de 39 de milioane de oameni
Numai in luna august 2003, in reteaua de site-uri a lui Diller s-au inregistrat ca membri a€“ deci ca posibili cumparatori - 39 de milioane de oameni, mai multi decat pe pagina Amazon.com. Afacerile online au crescut anul acesta in medie cu 40% (Expedia a€“ 55%, Hotels.com a€“45%, Hotwire.com a€“ 25% LendingTree a€“ 50%, CitySearch a€“5%), iar incasarile lor depasesc 13 miliarde de dolari. "Capabil sa deosebeasca afacerile care au succes online de cele care duc la faliment, Diller a construit un imperiu care va creste in medie cu 50% pana in 2007", a apreciat un analist State Street Research.



Turismul online, crestere de peste 30%
Anul acesta, incasarile din turismul online, concentrate in special in SUA, au insumat 28 de miliarde de dolari, o crestere de 37% fata de 2002, conform companiei de analiza Forrester Research. In 2004 insa, cresterea se va mai domoli, spun specialistii, ajungand la 21%, sumele totale incasate urmand sa atinga 34 de miliarde de dolari."Va fi primul an cand rata de crestere a vanzarilor online legate de turism va cunoaste o scadere relativa", a explicat un analist al PhoCusWright. "Incasarile online nu vor insemna mai mult de 15% din totalul industriei turismului", spun specialistii. Viitorul industriei pare sa stea tot in consolidare, iar acest lucru a ridicat noi zvonuri privind planurile lui Diller.Analistii spun ca urmatoarea tinta a lui nu poate fi decat Priceline.com, din cauza ca achizitionarea unei companii mai mari ar redeschide discutiile privind reglementarile anti-trust. "Exista desigur si jucatori mai mici, dar ei nu sunt atractivi pentru principalele branduri, pentru ca au cota de piata probabil sub 1%", a explicat un analist financiar al Capital Crossover Partners.




Problemele nu intarzie sa apara
Conform unor oficiali americani, care au preferat sa ramana anonimi, site-urile de comert online cu activitati legate de turism ar putea fi obligate sa plateasca impozite incapand din acest an. "Am investigat problema si am asigurat un fond de rezerva de 12 milioane de dolari, in caz ca zvonurile se dovedesc adevarate", a declarat Diller. El a apreciat insa ca nu se va intampla asa ceva.Tot din cauza taxelor, Diller are un proces pe rol cu Vivendi Universal, in privinta achizitionarii companiei sale, USA Networks, pe care Jean-Marie Messier a platit 10 miliarde de dolari inainte de a fi destituit. Contractul, considerat de experti "in stil bizantin" prevede o multime de drepturi colaterale pentru Diller, care devenea atunci presedinte al Vivendi Universal Entertainment.
Suma imensa de care dispune pentru achizitii, 5 miliarde de dolari cash, il face de asemenea "periculos" pentru adversari. Acest lucru s-a vazut in cazul cumpararii Hotwire.com. Dupa ce a platit 665 de milioane pe site-ul de turism, actiunile principalului concurent, Priceline.com s-au prabusit la bursa, din cauza ca Diller a optat pentru celalalt site.



Lista lui Diller
Nu incape indoiala asupra faptului ca Diller va intentiona sa isi consolideze imperiul. Zvonurile legate de urmatoarea achizitie a mogulului Internetului numesc mai multe site-uri de gen. Intai Orbitz.com, un adversar pentru Expedia, site ce este realizat de primele cinci companii aeriene din SUA. De asemenea, pe lista sa intra Homegain.com, site ce se ocupa cu afacerile imobiliare, GetSmart.com, care ofera imprumuturi online sau  AutoTrader.com, site care se ocupa cu vanzarea de masini.De asemenea, analistii numesc site-uri din alte zone ale Internetului ca posibile achizitii ale lui Diller. CareerBuilder a€“ siteul de joburi sau fandango.com, care vinde bilete de teatru.



Expedia, un model de succes
O companie care si-a marit profitul de sase ori anul trecut si ajuns la incasari de aproape 9 miliarde de dolari pe o piata in scadere poate fi numita pe buna dreptate un fenomen. Desi industria turismului a fost grav afectata dupa evenimentele din 11 septembrie 2001, vanzarile online de servicii turistice au inregistrat o crestere continua in ultimii ani. Majoritatea siteurilor care ofera astfel de servicii au inregistrat profit, desi per total industria turismului cunoaste un declin. Chiar si marile companii aeriene, dintre care destule au ajuns in situatie de faliment, au cunoscut o crestere de 31 % a vanzarilor online, conform institutului de cercetare PhoCusWright, specializat in industria turismului.
Conform unui studiu realizat de aceasta agentie, in 2002 peste 26 de milioane de americani au apelat la serviciile de turism online, cu 12% mai multi ca in 2001. Expedia a reusit anul trecut sa isi dubleze vanzarile si sa isi sporeasca profitul cu 600%, in timp ce valoarea actiunilor a crescut cu 180%, depasind de departe orice concurent din domeniu. Anul acesta, cresterea incasarilor Expedia este estimata la 55%.
Expedia a reusit sa se impuna datorita a trei factori principali, sustin analistii. In primul rand, site-ul a reusit sa isi transforme bradul in renume. Apoi, a reusit sa obtina reduceri mari la preturile biletelor de avion sau la costul de cazare in camerele hotelurilor si in al treilea rand a pus la punct pachete de servicii care sunt astfel mult mai ieftine decat daca ai cumpara totul separat. Cel mai simplu exemplu? O camera la hotalul Radisson Lexington, din New York, costa pe site-ul propriu al hotelului sau la receptie  219 de dolari pe noapte. Expedia a€“ ca orice alta agentie de turism- obtine biletele la 151 de dolari, insa le revinde sub pretul oficial al hotelului, la 189 de dolari. Astfel, clientul economiseste 30 de dolari, iar Expedia castiga 38 de dolari per tranzactie.
Reducerile tin si de numarul de camere sau bilete de avion contractate. Daca o camera de hotel costa in medie 100 de dolari pe noapte, inchiriind 1.000 de camere Expedia obtine un pret de 80 de dolari pe noapte. Iar pretul biletului vandut pe site ajunge la 95 de dolari. Rezultatul? Clientul beneficiaza de o reducere de 5 dolari pe noapte, iar castigul Expedia este de 15 dolari la fiecare camera. Compania are astfel de contracte cu 8.000 de hoteluri din intreaga lume.
Reducerile sunt si mai mari la pachetele de servicii (avion, transport, cazare, masa, etc). "Expedia se gandeste intr-adevar la intreaga calatorie a clientului", a explicat analistul Forrester. "Nu au inventat ei acest lucru, dar l-au adaptat perfect la cerintele pietei", sustine el. Cea mai cunoscuta firma specializata in astfel de servicii, Travelscope, a fost achizitionata de Expedia in 2000. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO