Business Hi-Tech

Telefonia 3G, o "afacere" pentru oamenii de afaceri?

15.09.2004, 00:00 21



Operatorii de telefonie mobila din intreaga lume au "intrat in priza" rand pe rand, dupa ce sistemul de ultima generatie in comunicatii, telefonia 3G (third-generation), si-a facut intrarea pe piata. Consumatorilor au inceput sa le fie prezentate oferte care nu demult ar fi parut doar secvente desprinse dintr-un film SF: emisiunea favorita de televiziune, in direct, muzica, videoclipuri, e-mail, Internet si video-conferinte, la dispozitia utilizatorului, pe ecranul telefonului mobil.



Pe piata de telefonie, veniturile operatorilor provin in mare parte din serviciile oferite clientilor din sectorul de business. Nici telefonia 3G nu putea sa faca exceptie de la regula, asa ca operatorii au inceput sa popularizeze noua tehnologie in randul companiilor, in speranta ca investitiile de miliarde de dolari facute pentru cumpararea licentelor 3G si implementarea retelelor compatibile vor fi amortizate cat mai repede, comenteaza Financial Times.



Numai ca, spre deosebire de piata consumatorilor individuali, piata 3G de business pare a nu fi atat de diversificata in servicii. De multe ori, acolo unde operatorii au reusit sa puna cap la cap o oferta coerenta pentru companii, singurul serviciu disponibil este reprezentat de o placa de retea wireless compatibila 3G, pentru laptop-uri. Aceste "carduri" 3G, introduse in mufa speciala a laptopului, permit viteze de conectare la Internet de cateva ori mai mari in comparatie cu anterioarele placi de retea, din generatia 2,5G. Totusi, este cam putin avand in vedere reclama agresiva prin care companiile erau instiintate ca 3G-ul le va aduce raiul pe telefonul mobil sau pe laptop, comenteaza analistii.



Diferenta dintre dezvoltarea pietei de end-useri (consumatori individuali) si cea de business provine din modul diferit de comportament al clientilor de pe aceste piete, este de parere Dag Jansson, director de media, telecomunicatii si divertisment al companiei de consultanta IT Capgemini.



"Piata de business presupune un mod de comunicare rational, in timp ce piata consumatorilor finali se bazeaza mai degraba pe un stil emotional", spune Jansson. "Acest aspect este important, pentru ca sentimentele sunt cele care atrag cererea de servicii noi".



Este o concluzie ce contine destula ironie, mai spune Jansson. Si asta pentru ca, analizata cu o privire obiectiva, piata de telefonie 3G avea un potential mult mai mare in sectorul de afaceri, acolo unde investitiile in noua tehnologie pot aduce cresteri semnificative ale productivitatii.



Unele raspunsuri incurajatoare in privinta cresterii productivitatii companiilor exista deja, scrie Financial Times. In cateva tari asiatice, dar si in Europa si in Statele Unite, operatorii de telefonie mobila au anuntat reactii pozitive din partea oamenilor de afaceri care au inceput sa incerce cardurile 3G de laptop, vitezele superioare de download fiind in mod deosebit apreciate de clienti. In multe cazuri, acestia sunt chiar de parere ca stilul de munca de zi cu zi incepe sa se modifice, multumita caracteristicilor imbunatatite ale conexiunii la Internet.





Romania, aproape de pietele dezvoltate



Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei va acorda in aceasta toamna patru licente de utilizare a retelelor 3G. Cinci companii au inceput deja sa testeze telefonia de generatia a treia. Motorola s-a alaturat recent grupului din care mai fac parte Nokia, Alcatel, Ericsson si Siemens; fiecare dintre aceste companii primind cate o licenta de experimentare 3G gratuita din partea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei.



In urma licitatiei care se va incheia in luna octombrie, MCTI va anunta castigatorii celor patru licente 3G in jurul datei de 12 noiembrie.



Castigatorii licitatiei vor achita o taxa in valoare de 35 milioane dolari. Prima transa, in valoare de 10,5 milioane dolari, va fi platita in termen de 120 de zile de la data acordarii licentei, iar urmatoarele cinci transe anuale, in valoare de 4,9 milioane dolari fiecare, la data de 30 ianuarie a fiecarui an, incepand cu 2006.



In Marea Britanie, operatorul de telefonie mobila Vodafone a inceput deja sa comercializeze servicii proprii de 3G in luna februarie a acestui an, in noua tari diferite. Pana la sfarsitul lui iunie, totalul clientilor ajunsese la 50.000, iar acestia detineau 15% din totalul cardurilor 3G utilizate de clientii Vodafone din intreaga lume.



Stephen Noakes, reprezentant al Vodafone, spune ca utilizatorii cardurilor 3G au inceput sa utilizeze serios conexiunile care se bazeaza pe noua tehnologie, si, ca rezultat, ei reusesc sa finalizeze o mai mare parte din munca lor zilnica in timp ce se afla in miscare.



Aceeasi concluzie vine si din partea operatorului german T-Mobile, detinut de compania Deutsche Telekom. T-Mobile vinde carduri 3G care devin si mai eficiente cand sunt folosite in vecinatatea unor puncte de acces wireless la Internet, asa-numitele "hotspoturi Wi-Fi" din hoteluri, restaurante, gari sau aeroporturi. Wi-Fi este o tehnologie de comunicatie wireless care permite viteze de conectare chiar de cateva ori mai mari decat 3G, scrie Financial Times.



"Observam diferite comportamente ale consumatorilor din diverse piete", comenteaza James Hart, director de marketing pentru sectorul business al T-Mobile. "Exista asemanari intre clientii din SUA si din Marea Britanie, spre exemplu, care se conecteaza frecvent la Internet atunci cand se afla la mesele Starbucks (n.r. lant de cafenele)". Tot pe baza observatiilor proprii, cei de la T-Mobile spun ca videotelefonul pare a fi un serviciu foarte apreciat de oamenii de afaceri.





"Alo, vad ca nu esti un excursionist prea fericit!"



Aflat in mijlocul unei discutii aprinse in biroul sau din Londra, lui Sanjiv Ahuja ii suna mobilul. Este un telefon compatibil 3G, pe care l-a primit recent la locul sau de munca de la Orange, in calitate de director executiv al companiei. "Vad ca nu esti un excursionist prea fericit", i se adreseaza el colegului, al carui chip tocmai a aparut pe ecranul mobilului.



Pentru Ahuja, asemenea conversatii sunt unul din cele mai mari beneficii ale noului serviciu 3G orientat catre segmentul de business. "Ceea ce aduce in plus 3G-ul este 'largimea de banda a comunicarii', fata de 'largimea de banda a comunicatiei'", spune el. "Cu totii stim ca cea mai buna comunicare se realizeaza atunci cand cealalta persoana se afla in fata noastra si o putem vedea. In afara de atingere, nici un alt tip de comunicare nu este mai intima decat posibilitatea de a-ti privi interlocutorul".



Ahuja a avut ocazia sa dea si sa primeasca multe astfel de telefoane in ultimul timp, printre partenerii sai de videoconferinta 3G fiind colegi din Marea Britanie, dar si din Franta. Reteaua 3G Orange nu a fost lansata inca din punct de vedere comercial, insa ea exista si este testata din plin de mii de oameni - "clienti care ne sunt prieteni, utilizatori din interiorul companiei, din afara ei", spun oficialii Orange.



Unul dintre cei care testeaza serviciile 3G pregatite de companie este, evident, Sanjiv Ahuja. El merge peste tot cu un telefon 2G si cu unul compatibil 3G, pe care il schimba o data la cateva saptamani, pe masura ce sunt produse modele noi. "Daca iti plac gadget-urile electronice, atunci slujba mea este cea mai buna din lume", spune el. "Insa exista si un revers al monedei. Trebuie sa fii dispus tot timpul sa testezi in amanunt cele mai noi si neasteptate servicii".



El explica faptul ca reteaua 3G Orange nu va activata pentru public pana cand nu va fi multumit pe deplin de toate amanuntele tehnice. Spre exemplu, timpul necesar stabilirii conexiunii pentru apelul telefonic insotit de imagine video a fost scurtat la doar cateva secunde, in urma testelor care au durat mai mult de o jumatate de an. In fiecare saptamana, Ahuja tine o sedinta special pentru a vedea cum au fost rezolvate problemele tehnice scoase in evidenta in timpul testelor. "De fiecare data constat progrese semnificative", spune el.





Lumea 3G are si capcane



Lasand la o parte numeroasele promisiuni pentru o comunicare la parametri mai buni, 3G-ul vine "la pachet" cu cateva dezavantaje destul de importante, mai ales pentru piata reprezentanta de companii si oamenii de afaceri. Principalul inamic pentru adoptarea 3G-ului de catre companii il reprezinta costurile ridicate, scrie Financial Times.



"Costurile sunt un subiect delicat pentru companii", spune Michelle de Lussanet, analist la compania de cercetare Forrester. "Directorii nu au chef sa-si vada angajatii alergand de colo-colo cu tot felul de telefoane de ultima generatie in mana, facand poze si descarcand jocuri de pe Internet. De obicei, telefonul unui angajat nu este prea bogat in functii avansate de transfer de date".



Jon Hindle, manager pentru strategie la Cisco Systems, confirma acest punct de vedere. "Costul este foarte important. Este unul dintre motivele care au cauzat greutati operatorilor si la inceputurile tehnologiei GSM (n.r. tehnologia predominanta acum in comunicatiile mobile din Europa)".



Insa companiile gasesc modalitati pentru a oferi servicii 3G angajatilor, dar si de a tine costurile sub control, in acelasi timp, mai spune Hindle. Spre exemplu, pot fi negociate tarife preferentiale cu operatorii de telefonie mobila, sau pot fi elaborate praguri diferite de tarifare pentru angajati, pe care acestia le vor achita in functie de cantitatea de date pe care o transfera. Alte companii au in vedere chiar un model de tarifare de tip prepay (preplatit), care va contribui foarte eficient la tinerea sub control a sumelor cheltuite cu serviciile 3G.



Intr-adevar, discutia despre 3G si costurile pe care le implica poate continua la nesfarsit, recunoaste Jon Hindle de la Cisco. "Insa daca nu scapi de sub control costurile, cu cat reusesti sa ii tii pe angajati conectati mai mult timp la Internet, cu atat le va creste productivitatea", spune el.



Cealalta problema serioasa adusa de noua lume a comunicatiilor 3G o reprezinta securitatea datelor. "Exista o ingrijorare legata de securitate", spune Michelle de Lussanet. "Cei mai multi producatori de mobile instaleaza fie sistemul de operare Symbian, fie pe cel al Microsoft. Pe masura ce rata de penetrare a acestor telefoane creste, vor creste si sumele oferite hackerilor pentru a le ataca. In plus, cand telefoanele 3G se vor deschide tot mai mult catre comunicatiile pe baza de IP (n.r. asemanator computerelor conectate la Internet), amenintarile vor deveni tot mai reale".





Vocea, serviciul cu cel mai mare potential



"In urmatorii 5-10 ani, sunt sigura ca vor exista servicii pentru business care vor permite punerea in comun pe Internet de imagini sau filme", spune Michelle de Lussanet de la Forrester Research. "Dar daca operatorii isi imagineaza ca aceste servicii vor fi cerute masiv de anul viitor, atunci se inseala. Daca, de exemplu, lucrezi ca pompier, nu o sa risti sa ratezi o misiune de salvare numai pentru ca vrei sa folosesti o tehnologie cu arie de acoperire redusa, sau instabila".



Unii analisti sunt de parere ca in cativa ani se va observa ca tehnologia 3G are cel mai mare impact chiar asupra banalelor servicii de voce, scrie Financial Times. Numai aproximativ 20% din totalul convorbirilor telefonice la nivel mondial se desfasoara pe retelele mobile, restul fiind transportat de liniile fixe, ceea ce inseamna ca dezvoltarea comunicatiilor mobile are un potential urias. "S-ar putea ca 3G-ul sa se dovedeasca cel mai util pentru traditionalele servicii de voce", spune Dag Jansson, de la compania de consultanta IT Capgemini. "Calitatea si aria de acoperire a acestor servicii nu sunt foarte multumitoare, in prezent, pentru oamenii de afaceri. 3G ar putea extinde convorbirile extrem de mult, si sa le faca mult mai ieftine, ceea ce ar contribui suplimentar la trecerea de la comunicatiile fixe la cele mobile".





3G in limbaj tehnic



Conform definitiei data comunicatiei 3G data de International Telecommunication Union, spune ca aceasta trebuie sa suporte o viteza de transmisie a datelor de cel putin 144 kilobiti pe secunda in aer liber si de 2 megabiti (2.000 kilobiti) pe secunda in interiorul cladirilor. Una dintre tehnologiile care poate oferi asemenea viteze este W-CDMA (Wideband Code Division Multiple Access). In teorie, W-CDMA poate transfera date cu o viteza de 2 Mbps, insa in practica maximum atins este de 384 kbps, scrie Financial Times.





3G in regiune



Europa Centrala si de Est este destul de bine reprezentata pe piata serviciilor 3G. Printre tarile in care au fost lansate sau urmeaza sa fie lansate astfel de servicii de comunicatie, listate de Financial Times, se numara Republica Ceha (cu un operator), Grecia (trei operatori), Slovenia (un operator) si Romania (un operator, Orange, cu lansarea prevazuta pentru luna iunie 2005, utilizand tehnologia W-CDMA). Tara europeana cu cei mai multi operatori interesati de 3G este Marea Britanie (8 operatori), urmata de Austria si Germania (cate 7), Italia si Suedia (cate 5). mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO