Business Hi-Tech

Sunt solutiile wireless un avantaj pentru eBusiness?

15.05.2001, 00:00 10



Atunci cand un manager planuieste sa dezvolte o solutie wireless, el ar trebui mai intai sa-si puna intrebarea: Vor fi produsele si serviciile mele mai competitive daca iau o asemenea masura? Daca raspunsul nu este clar afirmativ, atunci trebuie aplicat principiul: Cand un lucru merge bine, lasa-l asa cum este!

Internet-ul mobil este deocamdata in faza in care companiile evalueaza inca beneficiile pe care le pot obtine de pe urma lui.

Potrivit unui studiu International Data Corporation (IDC), diferentele dintre companiile "mobile" si cele "nonmobile" au mai putin de a face cu accesul pe baza de solutii wireless (fara fir) cat au cu modelele de afaceri si pietele-tinta.

Din experienta spatiului e-commerce nord-american - cea mai mare piata, deocamdata, ce a trecut la noua economie - companiile ce ofera catre portalurile lor acces wireless sunt orientate mai degraba catre clientii organizatii decat catre cei individuali.

Acest lucru are ca principala motivatie faptul ca accesul dinspre si catre aplicatiile companiei poate produce o eficienta masurabila prin bani. Altfel spus, se poate afla usor cat a produs investitia in solutii wireless prin numar de conectari, timp de acces si in consecinta incasari.

Pentru clientii individuali insa, principalul avantaj este faptul ca au asigurat acces permanent, pe orice durata si din orice locatie.

Comertul electronic prin telefoanele mobile a inregistrat insa diminuari semnificative in ultimele 12 luni, asa cum se arata intr-un studiu publicat saptamana trecuta de A.T. Kearney si Judge Institute Management, de la Cambridge.

Astfel, daca in luna iunie 2000, 32% dintre detinatorii unui telefon mobil de ultima generatie isi anuntau intentia de a cumpara online, procentajul a scazut la inceputul acestui an pana la 12%.

Cea mai mare scadere a inregistrat-o piata din Statele Unite, unde doar 3% dintre cei chestionati au declarat ca doresc sa efectueze o tranzactie prin intermediul telefonului mobil, in timp ce cu sase luni inainte, procentajul era de 34%.

In Europa, doar 14% dintre repondenti erau interesati in m-commerce in luna ianuarie 2001, in timp ce in iunie anul trecut, procentul era de 29%.

"Dramatismul scaderii a fost o surpriza extrem de neplacuta si neasteptata", spune Paul Collins, consultant la A.T. Kearney. Studiul a fost efectuat pe aproximativ 1.600 de clienti m-commerce din Statele Unite, Europa si Asia".

Operatorii de telefonie mobila si principalii producatori de terminale sunt in general de acord ca prima generatie de servicii ce folosesc Wireless Application Protocol (WAP) a fost o dezamagire pentru utilizatori.

Ei considera insa ca pana la sfarsitul acestui an, noile tehnologii vor face mult mai atractiv protocolul, fapt ce ar putea avea ca urmare o crestere a numarului de consumatori de servicii WAP si deci o noua schimbare a viziunii clientilor in privinta m-commerce.

Conform IDC insa, indiferent daca WAP impreuna cu noile terminale vor recupera handicapul in cursa impotriva comertului traditional, companiile din noua economie vor trebui sa adopte si o schimbare de strategie, oferind standarde multiple de comunicatii si mai multe protocoale de acces.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO