Business Hi-Tech

Strateg si maestru de ceremonii pentru jocurile Sony

11.04.2001, 00:00 15



Phil Harrison, numarul doi de la Sony Europe, este persoana din spatele jocurilor dezvoltate pentru consolele PlayStation. Fruntea usor ridata, costumul elegant si sobru sau incaltarile cu catarama argintata nu reusesc insa sa-i estompeze aerul de adolescent.

In calitate de director al celor cinci studiouri de creatie de la Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) si responsabil pentru relatia cu editorii de joc, varful de lance al firmei nipone reuseste sa tina piept oamenilor de afaceri care ar putea sa-i fie parinti.

Harrison este "emisarul-cheie" al japonezilor si "regizorul" jocurilor comercializate de companie pe Batranul Continent. Nimic nu este achizitionat sau dezvoltat fara aprobarea sa.

La treizeci de ani, directorul cu aer adolescentin, are deja 15 ani de experienta in afaceri. Nascut intr-o respectabila familie britanica, la varsta de 16 ani a parasit caminul parintesc, renuntand si la scoala.

"Aveam un prieten care castiga bani frumosi programand jocuri. El m-a invatat primii pasi in programare. In cele din urma, nu m-am mai dus la scoala si m-am hotarat sa infiintez propria mea companie.

Cand imi amintesc, imi dau seama ca eram de-a dreptul nebun si inconstient. Un adevarat rebel," povesteste Harrison.

In acea perioada, Phil Harrison se rade in cap, cocheteaza cu muzica, iar in 1987 isi amenajeaza propriul studio si realizeaza primele jocuri la comanda, reusind sa-si faca un nume.

Dupa o scurta perioada petrecuta la Mindscape, este recrutat de Sony in 1992, pentru a se ocupa de jocurile destinate consolelor Nintendo si Sega. Un an mai tarziu, Phil Harrison este singurul non-japonez care face parte din echipa ce lucreaza la proiectul secret PlayStation.

Japonezii il trimit in Europa si Statele Unite cu misiunea de a convinge producatorii sa dezvolte programe pentru noul echipament.

Gradul de dificultate este dublu, deoarece tanarul britanic trebuie sa dovedeasca superioritatea PlayStation intr-un segment dominat de Sega si Nintendo (care detineau atunci o cota de 50% din piata) si sa faciliteze trecerea la CD-ROM.

aapte ani mai tarziu, CD-ROM-ul este universal acceptat, iar jocurile video nu mai reprezinta o activitate rezervata copiilor.

"Cand am inceput, acest sector se concentra asupra copiilor cu varste intre 8 si 15 ani. Dupa aparitia consolelor, lucrurile au inceput sa se schimbe, iar in 1995, la lansarea PlayStation, ne-am pomenit intr-o piata uriasa", isi aminteste Harrison.

Cu toate acestea, Phil Harrison nu e inca pe deplin multumit, ci viseaza la momentul in care bibliotecile publice vor gazdui si rafturi intregi de CD-ROM-uri pe placul impatimitilor de jocuri video.

Astfel, jocul va fi perceput nu numai ca un prrodus, dar si ca o arta. "Cinematograful se inspira din ce in ce mai mult din jocurile video, iar aventurile eroilor nostri au devenit deja subiecte de film.

In curand, studiourile de jocuri vor realiza propriile filme, iar calitatea imaginilor conferita de PlayStation 2 va atrage tot mai multi regizori de film catre universul nostru", afirma Harrison.

Cu toate acestea, el admite ca, punand performantele tehnice pe primul plan, creatorii nu s-au mai concentrat asupra gradului de originalitate al conceptelor.

"Este doar o perioada de tranzitie. In urmatoarele sase luni, inteligenta artificiala, simularea fizica si dinamica vor schimba modul de scriere al scenariilor. Jocurile nu vor mai avea neaparat un final, iar jucatorii vor putea interactiona cu realitati virtuale", spune el.

Echipele lui Phil Harrison lucreaza deja pentru a putea extinde jocurile pe Internet. PlayStation 2 va fi dotata in curand cu acces la Net, iar jucatorii se vor putea vedea in cursul partidelor datorita tehnologiei Webcam.

"Cand aveam 16-17 ani si lumea ma intreba cu ce ma ocup, le spuneam ca studiez informatica, deoarece nu aveam curaj sa vorbesc despre jocurile video. Dar acum, cand spun ca sunt in echipa PlayStation 2, toti afirma ca este foarte interesant", povesteste Harrison.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO