Statul, prin Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), promite că va realiza o revoluţie în administraţie, prin înlocuirea deplăsărilor şi cozilor de la ghişee cu o soluţie de identificare de la distanţă a cetăţenilor, prin apeluri video - aşa cum procedează deja de mult timp companii din mediul privat, un bun exemplu în care se întâmplă acest lucru fiind sectorul bancar.
Pentru a introduce o astfel de soluţie ADR a publicat un proiect de Hotărâre de Guvern (HG) privind procedura de identificare a persoanelor la distanţă utilizând mijloace video.
Proiectul se va afla pentru următoarele zece zile în dezbatere publică.
Companiile din mediul privat, precum cele din sectorul financiar- bancar folosesc deja soluţii de verificare la distanţă şi oferă diverse servicii prin intermediul platfromelor online. Spre exemplu, ING permite deschiderea unui cont bancar 100% online prin aplicaţia Home’Bank de la începutul acestui an, First Bank a implementat acest serviciu din luna mai a anului în curs, iar Banca Transilvania oferă acest serviciu clienţilor din luna iunie a acestui an. Şi CEC Bank, bancă deţinută de stat prin Ministerul Finanţelor, oferă un asemenea serviciu.
Statul îşi propune ca acest proiect să contribuie la creşterea economică, prin reducerea cheltuielilor şi economiile de timp ale companiilor private şi instituţiilor publice, la siguranţa sanitară, prin faptul că păstrează distanţarea socială în procesul de identificare a persoanei şi la creşterea utilizării serviciilor online şi a serviciilor de încredere – prin simplificarea procesului de autentificare, fără a mai fi nevoie de deplasarea persoanei la ghişeu în vederea identificării fizice, potrivit informaţiilor publicate pe pagina de Facebook a ADR.
„Va fi un stimulent pentru accelerarea procesului de digitalizare în administraţia publică şi în mediul privat.”
Procesul de identificare la distanţă poate fi realizat doar de personal cu pregătire specifică, iar identificarea trebuie efectuată într-o locaţie cu acces restricţionat, care să asigure securitatea şi integritatea informaţiilor colectate, arată sursa citată.
„Persoanele care au atribuţii şi responsabilităţi în procesul de identificare la distanţă utilizând mijloace video vor avea o pregătire periodică în domeniul fraudei şi contrafacerii de documente de identificare, spălării banilor şi finanţării terorismului.”
De asemenea, atribuţiile şi responsabilităţiile personalului care realizează identificare la distanţă utilizând mijloace video trebuie să fie specificate în fişa postului, iar persoanele ce trebuie să fie identificate trebuie să îşi dea acordul pentru ca procesul de identificare să poată continua, precum şi acordul cu privire la realizarea de fotografii şi imagini.
Pentru verificarea identităţii persoanei la distanţă se utilizează atât documentele de identitate, a căror imagine este capturată prin mijlocul video cât şi date sau informaţii obţinute din surse credibile şi independente, pe bază de acorduri, parteneriate încheiate între instituţii şi furnizori de servicii de identificare, spre exemplu: bazele de date ale Direcţiei Generale de Evidenţă a Persoanelor, Inspectoratului General pentru Imigrări sau ale oricăror autorităţi publice, baze de date private care conţin informaţii de la autorităţi publice, rapoarte de audit, documente fiscale, extrase de cont, se arată în HG.