Business Hi-Tech

Şocul intrării în vigoare a GDPR şi stagnarea salariilor din IT&C vor marca anul 2018. Companiile de telecom vor continua restructurările şi ar putea trece printr-o consolidare semnificativă

Angajaţii din industria IT&C se vor confrunta cu o stagnare a salariilor în acest an. Foto: Shutterstock

Angajaţii din industria IT&C se vor confrunta cu o stagnare a salariilor în acest an. Foto: Shutterstock

Autor: Ioana Nita, Adrian Seceleanu

04.01.2018, 00:07 2575

Şocul noilor reguli privind protecţia datelor

Anul 2018 va aduce pentru mediul de business, dar şi pentru sectorul public, şocul intrării în vigoare a noului regulament european de protecţie a datelor (general data protection rules - GDPR), care introduce noi obligaţii privind gestionarea, utilizarea, colectarea şi păstrarea datelor sub ameninţarea unor amenzi usturătoare. Mai exact, amenzile maxime pentru încălcarea regulilor privind protecţia datelor cresc de la un nivel maxim de 22.000 de euro la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri globală a companiei. Regulamentul va fi aplicabil din mai 2018. Potrivit statisticilor, la finele anului trecut 61% dintre societăţi încă nu au început proiectele de imple­mentare a regulamentului. 4% au declarat că sunt deja conforme cu cerinţele. O provocare semnificativă va fi reprezentată şi de gestionarea cererilor pe care persoanele fizice le vor putea adresa companiilor sau instituţiilor publice de a le furniza toate datele pe care le deţin despre ele sau ştergerea datelor pe care le deţin despre ele.

 

♦ Salariile din IT&C ar putea stagna, pe fondul schimbărilor din Codul fiscal care au generat creşteri neprevăzute ale costurilor pentru companiile de profil

Trecerea contribuţiilor de la angajator la angajat ar putea avea ca efect o întrerupere a ciclului de creşteri salariale pentru angajaţii din IT&C, în contextul în care companiile se confruntă cu creşteri neprogramate ale costurilor generate de schimbările bruşte ale legislaţiei fiscale.

 

♦ Vor continua restructurările din industria de telecom, iar o consolidare semnificativă ar putea avea loc în acest an

Presate de reglementările europene sau naţionale specifice industriei (cum ar fi reducerea tarifelor de interconectare) sau de cele fiscale, companiile de telecom vor continua să-şi restructureze / eficientizeze operaţiunile pentru a-şi proteja / îmbunătăţi marjele de profit. În acest context este posibil ca România să fie scena unei consolidări semnificative a pieţei de telecom, posibil ca parte a unei tranzacţii gigant realizate pe plan internaţional.

 

♦ Noi tranzacţii cu companii locale hi-tech, după un an 2017 record în care s-au vândut participaţii la Clever Taxi, UiPath sau Bitdefender

După un an foarte plin în tranzacţii semni­ficative, în care au fost implicate companii precum UiPath, Bitdefender şi Clever Taxi, 2018 ar trebui să aducă noi acorduri de acest tip.

 

♦ Expansiunea comerţului electronic

Cu o pondere a comerţului electronic de aproximativ 4% din totalul industriei de retail, România are încă un potenţial uriaş de creştere în online atât pe fondul creşterii numărului de tranzacţii realizat de utiliza­torii care folosesc deja acest serviciu, cât şi al intrării în piaţă a unor noi categorii de clienţi. Piaţa va creşte şi în condiţiile în care încă sunt o serie de domenii de activitate în care nu se fac vânzări online sau în care numărul acestora este cu mult sub potenţial. Potrivit estimărilor Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), valoarea vânză­rilor realizate online în România urma să ajungă la finalul lui 2017 la circa 2,8 miliarde de euro, în creştere cu 35% faţă de 2016, în condiţiile avansului economiei şi majorării consumului, mai ales în ultimul trimestru al anului, când au avut loc o serie de evenimente şi campanii de reduceri, cum ar fi Black Friday.  Seg­men­­tul electro-IT – electro­cas­nice şi e­chi­pa­mente IT - are cea mai mare pondere în co­mer­­ţul local online, de peste 50%, acesta fiind urmat de seg­mentul de fa­shion şi pro­duse pentru copii. Seg­mentele care în­re­gis­trează în prezent creş­­teri peste me­die sunt fa­shion, home & de­co, jucării şi produse pentru copii, produse pentru in­dus­tria auto şi pet-shop-urile. De ase­menea, încă mai este loc pe piaţă pentru ma­gazine on­line de op­tică şi accesorii. În plus, mediul rural pre­zintă de asemenea o­por­­tunităţi de creştere pen­tru businessuri de nişă, cum ar fi cele pentru unelte agricole.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO