Business Hi-Tech

Un nou scandal: Google este acuzat că transmite în secret date personale ale utilizatorilor către publicitari. Dovezi transmise către autoritatea de reglementare a datelor din Irlanda sugerează că gigantul american se foloseşte de pagini web ascunse pentru a colecta date la care oferă apoi acces agenţiilor de publicitate

Un nou scandal: Google este acuzat că transmite în...

Autor: Adrian Seceleanu

05.09.2019, 00:05 464

Gigantul american Google foloseşte în secret pagini web ascunse care alimentează agenţiile de publicitate cu date personale ale utilizatorilor, subminând astfel propriile politici ale companiei şi eludând şi re­glementările europene privind confiden­ţia­li­tatea care impun transparenţă şi ob­ţi­nerea consimţământului utilizatorilor pentru a colecta şi transmite asemenea infor­maţii, conform acuzaţilor aduse de un rival mai mic al americanilor, citat de Financial Times.

Probele prezentate în vederea declan­şării unei investigaţii de către autoritatea de reglementare a datelor din Irlanda, instituţia care supraveghează afacerile europene ale Google, arată că gigantul „exploatează datele personale fără un control suficient sau vreo îngrijorare cu privire la protecţia datelor“.

Autoritatea de reglementare investi­ghează dacă Google foloseşte date sensibile, cum ar fi rasa, sănătatea şi orientările po­litice ale utilizatorilor săi, pentru a livra recla­me personalizate. Johnny Ryan, direc­tor de reglementare pentru compania din spa­tele aplicaţiei de navigare pe internet Brave, a declarat că a descoperit paginile web secrete în timp ce încerca să mo­nito­rizeze modul în care datele sale erau tran­zacţionate pe bursa de reclame a Google, cunoscută anterior drept DoubleClick.

Bursa, denumită acum Authorized Buyers (cumpărători autorizaţi), este cea mai mare casă de licitaţii de publicitate în timp real din lume, care vinde spaţiu de afi­şare pentru diferite site-uri web din în­trea­ga lu­me.

Ryan a constatat că Google l-a etichetat cu un tracker de identificare care ali­menta cu date companii terţe care se co­nec­tau la o pagină web ascunsă. Pagina web era goală, fără conţinut, dar avea o adresă unică care o lega de activitatea de navigare a lui Ryan.

Folosind trackerul de la Google, care se bazează pe locaţia şi ora de navigare a utilizatorului, companiile ar putea potrivi profilurile lor pentru Ryan şi comporta­mentul său de navigare web cu profilurile altor companii, pentru a-i livra reclame personalizate. În cadrul investigaţiei Ryan a găsit şase pagini separate conectate la trackerul unic creat pentru el de Google după o singură oră de verificare a site-urilor web accesate din browserul Chrome al Google. Identificatorul conţinea sintagma „google_push“ şi a fost trimis la cel puţin opt companii de publicitate online.

„Această practică este ascunsă în două moduri: cea mai importantă este aceea că Google creează o pagină pe care utilizatorul nu o vede niciodată, care este goală, nu are conţinut, dar le permite terţilor să-l supravegheze pe utilizator, fără ca acesta să ştie“, a afirmat Ryan.

Un purtător de cuvânt al Google a declarat că compania nu a văzut informaţiile trans­mise de Ryan către autoritatea de re­gle­mentare şi că firma cooperează cu in­ves­ti­gatorii din Irlanda şi Marea Bri­ta­nie în ac­tiv­itatea sa de pu­bli­citate. Pur­tă­torul de cuvânt a adăugat: „Nu difu­zăm anun­ţuri per­sonalizate fără acordul uti­li­za­to­rilor“.

Oferindu-le agen­ţiilor de publicitate in­formaţii la un ase­me­nea nivel de de­ta­liu despre utilizatori, Google ar putea ob­ţine un avantaj competitiv semnificativ faţă de alte companii care gestionează licitaţii pen­tru a servi reclame online, au declarat pentru FT executivi din industria de marketing.

Experimentul lui Ryan a fost reprodus de analistul industriei de publicitate online Zach Edwards, care conduce firma de consultanţă tehnică Victory Medium, la comanda companiei care deţine browserul Brave.

 El a recrutat sute de oameni pentru a testa comportamentul Google pe parcursul unei luni. Investigaţia a arătat că identificatorul era într-adevăr unic iar accesul la el era partajat între mai multe companii de publicitate care îl foloseau pentru a servi reclame care să se potrivească mai bine cu ceea ce era de interes pentru clienţi.

În prezent, regulile proprii ale Google nu le permit cumpărătorilor de anunţuri să asocieze profiluri disparate ale aceluiaşi utilizator.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO