Gigantul american Google foloseşte în secret pagini web ascunse care alimentează agenţiile de publicitate cu date personale ale utilizatorilor, subminând astfel propriile politici ale companiei şi eludând şi reglementările europene privind confidenţialitatea care impun transparenţă şi obţinerea consimţământului utilizatorilor pentru a colecta şi transmite asemenea informaţii, conform acuzaţilor aduse de un rival mai mic al americanilor, citat de Financial Times.
Probele prezentate în vederea declanşării unei investigaţii de către autoritatea de reglementare a datelor din Irlanda, instituţia care supraveghează afacerile europene ale Google, arată că gigantul „exploatează datele personale fără un control suficient sau vreo îngrijorare cu privire la protecţia datelor“.
Autoritatea de reglementare investighează dacă Google foloseşte date sensibile, cum ar fi rasa, sănătatea şi orientările politice ale utilizatorilor săi, pentru a livra reclame personalizate. Johnny Ryan, director de reglementare pentru compania din spatele aplicaţiei de navigare pe internet Brave, a declarat că a descoperit paginile web secrete în timp ce încerca să monitorizeze modul în care datele sale erau tranzacţionate pe bursa de reclame a Google, cunoscută anterior drept DoubleClick.
Bursa, denumită acum Authorized Buyers (cumpărători autorizaţi), este cea mai mare casă de licitaţii de publicitate în timp real din lume, care vinde spaţiu de afişare pentru diferite site-uri web din întreaga lume.
Ryan a constatat că Google l-a etichetat cu un tracker de identificare care alimenta cu date companii terţe care se conectau la o pagină web ascunsă. Pagina web era goală, fără conţinut, dar avea o adresă unică care o lega de activitatea de navigare a lui Ryan.
Folosind trackerul de la Google, care se bazează pe locaţia şi ora de navigare a utilizatorului, companiile ar putea potrivi profilurile lor pentru Ryan şi comportamentul său de navigare web cu profilurile altor companii, pentru a-i livra reclame personalizate. În cadrul investigaţiei Ryan a găsit şase pagini separate conectate la trackerul unic creat pentru el de Google după o singură oră de verificare a site-urilor web accesate din browserul Chrome al Google. Identificatorul conţinea sintagma „google_push“ şi a fost trimis la cel puţin opt companii de publicitate online.
„Această practică este ascunsă în două moduri: cea mai importantă este aceea că Google creează o pagină pe care utilizatorul nu o vede niciodată, care este goală, nu are conţinut, dar le permite terţilor să-l supravegheze pe utilizator, fără ca acesta să ştie“, a afirmat Ryan.
Un purtător de cuvânt al Google a declarat că compania nu a văzut informaţiile transmise de Ryan către autoritatea de reglementare şi că firma cooperează cu investigatorii din Irlanda şi Marea Britanie în activitatea sa de publicitate. Purtătorul de cuvânt a adăugat: „Nu difuzăm anunţuri personalizate fără acordul utilizatorilor“.
Oferindu-le agenţiilor de publicitate informaţii la un asemenea nivel de detaliu despre utilizatori, Google ar putea obţine un avantaj competitiv semnificativ faţă de alte companii care gestionează licitaţii pentru a servi reclame online, au declarat pentru FT executivi din industria de marketing.
Experimentul lui Ryan a fost reprodus de analistul industriei de publicitate online Zach Edwards, care conduce firma de consultanţă tehnică Victory Medium, la comanda companiei care deţine browserul Brave.
El a recrutat sute de oameni pentru a testa comportamentul Google pe parcursul unei luni. Investigaţia a arătat că identificatorul era într-adevăr unic iar accesul la el era partajat între mai multe companii de publicitate care îl foloseau pentru a servi reclame care să se potrivească mai bine cu ceea ce era de interes pentru clienţi.
În prezent, regulile proprii ale Google nu le permit cumpărătorilor de anunţuri să asocieze profiluri disparate ale aceluiaşi utilizator.