Business Hi-Tech

Românii au dat 250 mil. euro pe smartphone-uri în 2012, dar cheltuie lunar doar un milion de euro pe aplicaţii. GALERIE FOTO

Românii au dat 250 mil. euro pe smartphone-uri în 2012,...

Autor: Andreea Anghel, Andrei Cîrchelan

16.04.2013, 00:08 897

Schimbările sunt norma în socie­tatea de astăzi, iar industria IT este prima care le resimte. Încet, încet, totul se mută pe online, prepon­derent pe dispozitivele mobile. Noul utilizator de tehnologie „Digital Na­tive“ este o persoană care a crescut în­conjurată de console video, internet şi alte gadget-uri, o persoană permanent online, pentru care interntul este o extensie a vieţii. El caută informaţie, este foarte atent în alegerea conţinutului video pe care decide să-l urmărească, iar profilul lui ar trebui să fie punctul de pornire de la care dezvoltatorii să înceapă să îşi gândească viitoarele aplicaţii, sunt de părere invitaţii din prima zi a forumului ZF Mobilio ’13.  Evenimentul a fost  organizat de ZF în parteneriat cu SIVECO, Bitdefender, TotalSoft, Microsoft, Master­Card şi CertSign.

„Digital Natives  este noua generaţie, care a crescut înconjurată de console video şi in­ternet. Ei sunt conectaţi mereu online, motiv pen­tru care au fost numiţi şi cyborgs.  In­ternetul este o extensie a cunoştinţelor şi a vieţii lor.  Ei folosesc  mobilul mai mult decât orice altceva. Smartphone-ul a înlocuit orice alt dispozitiv“, a spus Andreea Coca, research consultant cercetare calitativă în cadrul GfK România. Acest lucru explică de ce piaţa de smartphone-uri a avut anul trecut o creştere de 37% faţă de anul 2011, ajungând la o valoare de 250 de milioane de euro, în timp ce piaţa de tablete a crescut de cinci ori şi a avut o valoare de 293 de milioane de lei (66 mil. euro).  Anul acesta, estimările spun că  piaţa mondială a tabletelor, telefoanelor mobile şi a calcu­latoarelor va ajunge la 2,4 miliarde de unităţi vândute, în creştere cu 9% faţă de anul trecut, iar în  2017  va depăşi 2,9 miliarde de unităţi, potrivit unei estimări publicate de compania de analiză Gartner.

Cu toate că adoptă rapid noile tehnologii, atunci când trebuie să plătească pentru aplicaţii, utilizatorii români sunt reticenţi în a cheltui bani pentru diverse tipuri de servicii şi conţinut digital.

„Suntem un popor foarte răsfăţat din punctul de vedere al acestui tip de servicii. În România conţinutul  este foarte prost plătit. În Cehia abonamentul la Voyo costă mai mult de 10 dolari, la noi este aproximativ 4 dolari“, a spus Costi Mocanu, senior vice president, Head of Voyo în cadrul CME. De asemenea, utilizatorii din România preferă să plătească pentru conţinut cu specific local, în limba română şi produs în România, acest tip de conţinut câştigând teren în faţa unor seriale şi emisiuni consacrate în străinătate. „Consu­mul  este generat  în proporţie de 80% de produsele locale“, a explicat şeful Voyo.  

În ceea ce priveşte mediul în care utiliza­torul român consumă conţinut, rămâne valabil prin­cipiul celor patru ecrane (tabletă, smartphone, computer şi televizor), la care se adaugă un al cincilea ecran şi anume cel din automobil. Cele patru ecrane însă sunt folosite în mod diferit în funcţie de nevoile fiecărui utilizator.

„Aproximativ 90% din interacţiunea cu conţinut media are loc prin intermediul unuia dintre cele patru ecrane. Utilizatorul interac­ţio­nează cu dispozitivul pe care îl are la în­demână. Mobilitatea şi cloud-ul sunt driverele esenţiale în această perioadă“, a spus Dan Bu­lucea, country manager al Google România.

Tabletele sunt folosite în special de oamenii de business, potrivit lui Bulucea, care adaugă că cea mai răpândită utilizare pentru dispozitivele mobile este comunicarea.

„Căutarea şi shoppingul sunt următoarele cele mai utilizate aplicaţii. Există un consum secvenţial şi concomitent, adică mai multe device-uri folosite în acelaşi timp. Aproximativ 77% din oameni mai au lângă ei un smart­phone sau o tabletă în timp ce se uită la televizor. Televizorul devine astfel un catalizator pentru căutările online. Utilizatorul vede o reclamă şi caută informaţii în plus pe internet“, a explicat Bulucea.

Smartphone-ul este folosit cu precădere pentru căutări precise şi punctuale, în timp ce căutările pe tabletă se referă la interese cu o do­cumentare mai extinsă, cum ar fi vacanţele sau diverse proiecte personale. În acelaşi timp, smartphone-ul este dispozitivul adolescenţilor, iar tableta răspunde mai bine preocupărilor părinţilor. „În 2011 au fost 40.000 de tablete vân­dute. În 2012, piaţa s-a mărit de cinci ori, până la 200.000 de unităţi. Pentru 2013, eu văd cel puţin o dublare a pieţei, undeva la 450.000 de unităţi, ceea ce mi se pare rezonabil“, a spus Alexandru Drăgoiu, director general al Ebo­da. Anul acesta tabletele 3G vor înregistra creş­teri ale vânzărilor, în contextul în care aces­tea vor in­tra  în oferta operatorilor de tele­co­municaţii. Tabletele de 7 şi 8 inchi vor  ocu­pa 60- 65% din pia­ţa locală de dispozitive mobile, a spus el.  
 

Un început de an promiţător

Anul 2013 a început bine pentru compa­niile de software şi aplicaţii, conform declaraţiilor făcute de reprezentanţii Apps­cend, Bitdefender sau SIVECO, prezenţi la ZF Mobilio ’13. „Pentru noi a fost cel mai bun prim trimestru de când Appscend este pe piaţă. Am început în  forţă şi nu vedem decât o creştere a interesului pentru aplicaţiile mobile“, a spus Andrei Marinescu, CTO şi co-fondator al Appscend.

Aceeaşi tendinţă se vede şi în afacerile Bitdefender. „Suntem în continuă creştere. În ultimele luni am observat că interesul pentru soluţiile antivirus pentru mobil a crescut“, a spus Alexandru Cătălin Cosoi, chief security strategist în cadrul Bitdefender.

„Anul 2013 pare să fie mult mai bun decât ultimii trei ani, însă tipul meu de optimism este unul rezervat pentru că niciodată nu poţi să spui sigur că lucrurile vor merge extraordinar doar pentru că primele trei luni au fost foarte bune“, a spus şi Mihai Drăgan, reprezentatul companiei Metromind.

„Pentru noi anul a început foarte bine. Şi avem o perspectivă optimistă“, a completat şi Loredana Popasov, fondator al PurpleCat România.

La nivel global, 2013 este primul an în care smartphone-urile vor fi mai multe decât feature phone-urile. Tabletele sunt şi ele pe un trend vizibil ascendent, însă pe acest segment în România tendinţa este uşor distorsionată de faptul că utilizatorul local caută produse de foarte bună calitate la preţuri foarte scăzute.

 „Consumatorul român de tehnologie este unul atipic, el se aşteaptă ca la un preţ cât mai accesibil să cumpere produse cu specificaţii cât mai sofisticate. Orice nivel de preţ pentru români trebuie să ofere o calitate bună“, a spus Drăgoiu.
 

Câte o aplicaţie pentru fiecare nevoie

Dispozitivele mobile pot fi folosite la mai mult decât gestionarea unei afaceri. Mobilul este folosit pentru a salva vieţi, de exemplu, sau pentru aşa-numitul „enhanced learning“, adică metode educative augumentate. E-mail marketing-ul este şi el eficient şi în ultima perioadă pare să aibă o creştere. În SUA, în ultimii trei ani a existat o creştere de 300% a deschiderilor de e-mail comercial pe mobil. Numărul a crescut de la 30% în 2011, la 36% în 2012. În curând vom avea o deschidere de e-mailuri comerciale în România, potrivit lui Mihai Drăgan de la Metromind.

„Manualul digital nu trebuie să fie un fişier de tip .pdf.  Conţinutul educaţional trebuie să producă cunoaştere. Proiectul educaţional înseamnă crearea cunoaşterii prin mijloace mai bune. eLeaning înseamnă de fapt Enhanced Learning, nu Electronic Learning“, a spus Radu Jugureanu, directorul departa­mentului AeL eContent SIVECO România, referindu-se la posibilităţile venite odată cu penetrarea sporită a tehnologiei mobile.

 

ZF Mobilio ’13 continuă

Astăzi este cea de-a doua zi a ZF Mobilio ’13, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate businessului de aplicaţii mobile, care îmbină conferinţe, sesiuni de keynote şi o gală de premiere „Mobilio Awards“.

Dacă prima zi a fost dedicată dezvoltatorilor, dar şi celor atraşi de creşterea businessului în această direcţie, astăzi  se vor discuta temele adresate celor care vor să descopere cele mai noi oportunităţi şi trenduri pentru consolidarea brandului, loializarea clienţilor şi creşterea cotei de piaţă.

Tot astăzi la eveniment va fi prezent invitatul special al ZF Mobilio ’13 Nir Refuah, general manager al MRM Worldwide România, un executiv cu peste 15 ani de experienţă în crearea campaniilor de advertising, content şi interacţiune online.

ZF Mobilio ‘13 se va încheia cu gala de premiere „Mobilio Awards“, în cadrul căreia vor fi premiaţi dezvoltatorii de aplicaţii mobile şi mobisite-uri care redefinesc standardele de excelenţă. Vor fi acordate 18 premii, câte trei pentru fiecare categorie înscrisă în concurs: Best Mobisite, Best use of location services, Best Game, Best Entertainment App, The most Innovating App, Best use of Mobi – Advertising. Proiectul care a acumulat cel mai mare punctaj la toate criteriile din concurs va primi premiul „Best of Mobilio Awards“.

Citiţi în ziarul de mâine un rezumat al discuţiilor din cadrul ZF Mobilio ’13, cel mai important eveniment dedicat afacerilor din aplicaţii mobile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO