Business Hi-Tech

Razboiul portalurilor: Europa contraataca

27.06.2000, 00:00 17



Putina lume (incluzand aici chiar si cei mai prestigiosi analisti) si-ar fi imaginat cu numai cateva luni in urma ca piata portalelor Internet va deveni unul dintre cele mai acerbe campuri de batalie de pe frontul noii economii. In fond, comenteaza Reuters, sectorul era dominat de cativa giganti americani, de talia lui Yahoo! si America Online, care nu pareau dispusi sa imparta terenul cu nimeni.

Iata insa ca acest domeniu starneste tot mai mult apetitul marilor grupuri europene de telecomunicatii, care au nu doar ambitia ci si mijloacele de a patrunde pe un teritoriu ce parea rezervat companiilor de peste ocean.

Avand la dispozitie fonduri de miliarde de dolari si acces la milioane de clienti, operatori ca Vodafone Airtouch, din Marea Britanie, sau Sonera, din Finlanda, isi contruiesc propriile portale, cu convingerea ca batalia pentru portile Net-ului se afla abia la inceput. In plus, tinand cont de faptul ca dispozitivele portabile (de la telefoane celulare pana la palmtop-uri) vor deveni in viitorii ani principalul mijloc de conectare la Internet - depasind astfel PC-urile - companiile de telecomunicatii sunt convinse ca vor putea bate Yahoo! pe terenul acestuia.

Bineinteles, operatorii europeni vor beneficia de pe urma taxelor de utilizare a retelelor proprii indiferent ce portale folosesc clientii lor. Cu toate acestea, controlul asupra site-urilor web care ghideaza abonatii catre alte servicii din retea le-ar asigura o sursa suplimentara de venit.

Sumele vor proveni nu atat din reclame (dealtfel, greu de prezentat pe ecranul minuscul al unui celular) cat din controlul asupra comertului electronic desfasurat prin portalele respective. Ideea este cat se poate de simpla: sumele cheltuite de un client care achizitioneaza un produs sau un serviciu prin Internet cu ajutorul telefonului mobil vor incarca" nota sa telefonica in loc sa fie transferate din cartea sa de credit. In schimbul oferirii unui link catre site-ul respectivului magazin online si al colectarii banilor de la clienti, operatorul va obtine un comision.

Acest sistem prezinta mai multe avantaje. In primul rand, el inlatura temerile unui mare numar de persoane privind securitatea utilizarii cartilor de credit in tranzactiile pe Internet. In al doilea rand, el deschide portile catre comertul online unei clientele care nu dispune de asemenea mijloace de plata (in aceasta categorie intrand atat majoritatea est-europenilor, cat si tinerii sub 18 ani din tarile occidentale).

In Japonia, operatorul NTT DoCoMo a lansat deja un serviciu de acest gen. Intitulat i-mode, acesta permite accesul abonatilor la site-urile unor companii in schimbul unui comision perceput de la firmele respective. Gratie acestui sistem, DoCoMo obtine lunar venituri de aproape 20 de dolari in plus pentru fiecare din abonatii sai. Un potential suficient de mare pentru a seduce companiile de telecomunicatii europene.

Operatorul finlandez Sonera se numara printre pionierii in acest domeniu. El a lansat propriul portal (intitulat Zed) in urma cu aproape doi ani si intentioneaza sa includa serviciile sale in sase tari europene. Cele mai mari ambitii in acest domeniu le are insa grupul Vodafone AirTouch. Portalul Vizzavi, lansat in comun cu grupul francez Vivendi, vizeaza o piata de peste 70 de milioane de abonati. Pentru moment, Yahoo! nu se arata prea ingrijorat de noua concurenta. Compania, care dispune de 145 de milioane de abonati in intreaga lume, este convinsa ca poate face fata provocarii lansate de operatorii europeni. Ramane de vazut daca dezvoltarea Internetului mobil va lasa suficient camp liber firmelor americane in noua lor confruntare cu marile companii de telecomunicatii de pe vechiul continent.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO