Business Hi-Tech

Rata de utilizare a Internetului in Est: 17%

20.02.2003, 00:00 31

Rata de utilizare a Internetului in Europa Centrala si de Est isi mentine tendinta de crestere, in special la locul de munca si in institutiile de invatamant, pentru acest an nivelul indicatorului fiind preconizat sa ajunga la 17%, releva un raport recent al firmei de cercetare IDC.
Studiul precizeaza ca procentajul se refera la persoanele care utilizeaza Internetul cel putin o data pe luna. De asemenea, raportul arata ca, pana in anul 2006, rata medie de utilizare a Internetului in tarile din regiune, inclusiv Romania, s-ar putea ridica pana la 27%.
"Cu toate ca cele mai multe cercetari indica o tendinta de continua crestere a nivelului de penetrare in tarile din Europa Centrala si de Est, piata din aceasta zona ramane in urma celei vest-europene. Aceasta situatie ar trebui sa se mentina pana in 2006", a afirmat Joshua Budd, analist principal in cadrul diviziei IDC pentru Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa.
Pe de alta parte, Budd a explicat ca factorul care tine aceasta regiune in urma Europei Occidentale este rata redusa de penetrare in randul utilizatorilor casnici, acesta fiind de altfel si motivul pentru care piata nu se dezvolta la "adevaratul sau potential".
Potrivit studiului IDC, Estonia si Slovenia sunt lideri in regiune, in ambele tari rata de utilizare a Internetului fiind similara cu nivelul consemnat in statele din Europa de Vest.
"Aceasta situatie poate fi pusa pe seama eforturilor guvernamentale de a promova utilizarea Internetului in scoli si puncte de acces public, precum si pe seama initiativelor private ale mediului de afaceri", a precizat Budd.
In afara de rata de utilizare a Internetului, raportul prezinta si tendintele in comertul electronic, aratand ca odata cu popularizarea Internetului se dezvolta si astfel de activitati adiacente.
Astfel, daca comertul electronic de tip B2C (business to consumer), unde clientul este persoana fizica, continua sa reprezinta numai o mica parte din piata totala din regiune, in schimb pe segmentul B2B (business to business) studiul remarca o dezvoltare semnificativa, in contextul accesibilitatii mai mari a computerelor.
 Pentru anul 2003, totalul cheltuielilor alocate in regiune comertului electronic este prognozat la 4,4 miliarde de dolari. Din aceasta suma, operatiunile de tip B2B vor reprezenta aproximativ 90%, potrivit estimarilor IDC, aceasta tendinta urmand sa se mentina si pe perioada urmatorilor cinci ani.
  In 2006, piata comertului electronic din Europa Centrala si de Est este estimata sa se cifreze la 17,6 miliarde de dolari. "Principalele piete pentru aceste activitati sunt si vor ramane Cehia, Ungaria si Polonia, care reprezinta aproape 90% din valoarea pietei din regiune", a mai aratat analistul firmei de cercetare.
Analiza avertizeaza ca factorii care limiteaza dezvoltarea comertului electronic in aceasta zona sunt costul ridicat al accesului la Internet, precum si rata redusa de utilizare a acestuia.
In schimb, accesibilitatea in crestere a serviciilor broadband (in banda larga), in special in Polonia, Ungaria si in statele baltice, ar putea conduce la o ascensiune a domeniului, atat in termeni de perioada de timp petrecuta on-line, cat si la nivelul ratei de penetrare.
Cu toate acestea, IDC atrage atentia ca, in prezent, principala modalitate de conectare la Internet in regiune este accesul dial-up, sugerand ca aceasta contribuie, de asemenea, la raspandirea redusa a comertului electronic.
Potrivit raportului, numarul conexiunilor la Internet ar putea ajunge anul acesta la 5,6 milioane, pe ansamblul regiunii, dintre acestea 85% urmand sa fie de tip dial-up. "Este necesar ca serviciile broadband sa se raspandeasca mai mult in regiune, iar rata de penetrare in randul utilizatorilor casnici sa creasca pentru ca piata sa se poata dezvolta la intregul sau potential", a mai comentat Budd.
Studiul IDC, intitulat "Utilizarea Internetului si comertul electronic in Europa Centrala si de Est, 2001-2006", prezinta situatia din acest domeniu din 11 tari - Bulgaria, Cehia, Croatia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Ungaria.
Firma de cercetare IDC, divizie a grupului IDG, isi realizeaza studiile cu ajutorul a peste 700 de analisti din 43 de state.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO