Business Hi-Tech

Podcasting, cea mai noua amenintare la adresa radioului

28.03.2005, 00:00 17


Cel mai recent fenomen in lumea posesorilor de playere digitale muzicale - podcasting - ar putea pune in pericol suprematia radioului, tot mai multi utilizatori indreptandu-si atentia catre noul canal media, relateaza BBC.


Podcasting inseamna transmiterea de emisiuni, muzica si show-uri catre ascultatori, insa nu prin unde radio, ci prin Internet, sub forma de fisiere audio care pot fi descarcate si redate pe orice player digital. Cand utilizatorului ii place o anumita emisiune el se poate abona, urmand sa primeasca de pe Internet viitoarele editii (de obicei gratuit), cu prima ocazie cand isi conecteaza playerul digital la un computer.


"Este vorba de oameni reali care spun lucruri reale si comunica intre ei", spune Adam Curry, fost angajat al postului de muzica MTV si unul dintre primii sustinatori ai noului fenomen.


"Sunt absolut sigur ca podcasting-ul va distruge modelul de business al radioului", este de parere Curry. "Tocmai am facut o tura pe Madison Avenue (bulevard din New York - n.r.), acolo unde se bat toate marile branduri si agentii de publicitate ale lumii. Toata lumea este speriata de moarte de cei din tanara generatie - cum e si fiica mea de 14 ani - care pur si simplu nu mai asculta radioul", spune Curry. "Stau tot timpul pe net, au cu ei iPod-ul, MP3 player-ul, consola portabila de jocuri - si nu mai asculta radioul."


Ian Fogg, analist la Jupiter Research, crede ca podcasting-ul are un potential crescut pentru a deveni o afacere interesanta si ca lucrurile se vor agita destul de tare daca marii jucatori din industria divertismentului, precum Apple sau Microsoft, se vor implica, scrie BBC. "Este un domeniu nou, dar destul de interesant. Este inca un domeniu care demonstreaza ca trecerea la stilul de viata digital si la casa digitala nu s-a incheiat", spune Fogg.


La fel ca in cazul aparatelor de inregistrare digitala a semnalului TV (DVR - digital video recording), si podcastingul le permite utilizatorilor sa urmareasca emisiunile preferate atunci cand vor, fara a fi "legati" de orarul de emisie al posturilor clasice, spun specialistii.


In prezent exista peste 4.300 de emisiuni de tip podcast, insa putine dintre ele au trecut deocamdata de audiente mai mari de 1.000 de ascultatori, scrie BBC.


"Cum cred eu ca va functiona - se vor crea mari comunitati de utilizatori, iar companiile vor putea include publicitate in emisiuni, pentru ca va fi o investitie garantata", sustine fostul VJ de la MTV, Adam Curry.


Si da si un exemplu: daca cineva realizeaza o emisiune despre pescuit si are multi abonati care asculta, firmele care vand undite si accesorii vor dori la un moment dat sa includa reclame in acea emisiune. mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO