Business Hi-Tech

Platforma de e-commerce MerchantPro: Alimentată de accesul la digitalizare şi de creşterea veniturilor populaţiei tinere şi nativilor digitali, piaţa de e-commerce din România îşi va menţine trendul ascendent de creştere şi în 2024

Arthur Rădulescu, CEO al MerchantPro.

Arthur Rădulescu, CEO al MerchantPro.

Autor: Alexandra Cepăreanu

30.01.2024, 12:27 158

Alimentată de accesul la digitalizare şi de creşterea veniturilor populaţiei tinere şi nativilor digitali, piaţa de e-commerce din România îşi va menţine trendul ascendent de creştere şi în 2024, dar se confruntă cu provocări continue, determinate de contextul socio-economic local şi regional, arată Raportul eCommerce Insights 2024 realizat de MerchantPro, platformă locală de soluţii Saas pentru e-commerce.

„Piaţa de e-commerce din România continuă să crească, alimentată de accesul la digitalizare şi de creşterea veniturilor populaţiei tinere şi nativilor digitali, numărul românilor care au făcut achiziţii online, ajungând în 2023 la 10,2 milioane. Dacă pandemia Covid-19 a accelerat tranziţia către comerţul online şi creşterea exponenţială a vânzărilor online din România, conflictul din Ucraina a adus provocări logistice şi de aprovizionare pentru comerţ, dar şi debutul unui comportament mai prudent de achiziţii al consumatorilor”, potrivit reprezentanţilor MerchantPro.

Potrivit Statistă, 14% reprezintă ponderea comerţului online în valoarea totală a comerţului din România, iar valoarea estimată a pieţei locală e-commerce este estimată să ajungă la 7.3 miliarde euro în 2024. De asemenea, preţul rămâne cel mai important criteriu în alegerea unui comerciant online (45%), urmat de oferte speciale (36%), politică de livrare (34%) şi checkout facil (29%).

„Încă din pandemie, noi analizăm periodic dinamica sectorului de e-commerce din România. Piaţa a cunoscut în aceşti ultimi ani o creştere exponenţială, ajungând la vârsta maturităţii într-un ritm accelerat. Jucătorii din e-commerce din România au demonstrat rezilienţă, adaptabilitate şi inovaţie remarcabilă. Pe lângă analiza la zi pe datele înregistrate pe magazinele active în platforma noastră, analiza realizată în acest raport este o radiografie a pieţei de comerţ online din România, care coroborează date dintr-o multitudine de surse relevante şi pune accent pe tendinţele emergente. Automatizările, creşterea comerţului mobil şi a plăţilor digitale, AI şi soluţii de personalizare, tendinţele din marketing şi viitorul pieţei românesti sunt descrise şi analizate inclusiv prin ochii liderilor din industrie”, a spus Arthur Rădulescu, CEO al MerchantPro.

Analiza realizată de MerchantPro, pe datele înregistrate de magazine online active atât în 2023, cât şi în 2022, arată o creştere a vânzarilor cu doar 3% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Din punct de vedere al numărului comenzilor plasate de clienţi în acest an, creşterea ramâne moderată (+5,5%), au mai transmis reprezentanţii companiei.

De asemenea, datele analizate de MerchantPro indică drept cel mai dinamic segment de piaţă articolele pentru copii - unde numărul comenzilor plasate a crescut cu peste 20%. Pe de altă parte, pentru prima dată în ultimii trei ani, segmentul Fashion înregistrează contracţie, cu o scădere de -10% că număr de tranzacţii. Pe fondul inflaţiei şi reducerii puterii de cumpărare, valoarea medie a comenzii înregistrate de magazinele din platforma MerchantPro s-a situat în 2023 în jurul valorii de 54 de euro, cu 2,5% mai mică faţă de 2022, când nivelul înregistrat a fost 55,5 euro.

„Dacă ne uităm la bugetul alocat achiziţiilor online, acesta a crescut constant, în 2023 dublându-şi practic valoarea faţă de 2018. La nivelul pieţei, vorbim de aproximativ 584 euro cheltuieli medii/cumpărător în 2023. Totuşi, inflaţia crescută a afectat şi puterea de cumpărare, determinând o schimbare a comportamentului de achiziţie. Acest lucru a dus la o cerere mai mare pentru produse la preţuri accesibile, promoţii şi opţiuni de plata flexibile, cum ar fi plăţile în rate. Buy  Now Pay Later începe să câstige teren serios în România ca o opţiune emergentă de plată”, a mai spus Arthur Rădulescu.

Deşi în trimestrul 1 al 2023 creşterea numărului de tranzacţii a fost de +27%, în trimestrul al doilea ritmul a încetinit la 5,8%, urmat de două trimestre consecutive cu scăderi faţă de perioadele echivalente din 2022. Astfel, trimestrul 3 a înregistrat o scădere de -1%, iar în trimestrul 4, care era tradiţional cel mai bun trimestru din an, iar scăderea numărului de comenzi a fost de -3.8%. Zilele cu reduceri şi oferte speciale din săptămâna Black Friday au înregistrat o creştere de +10%, însă dinamica din perioada reducerilor nu a putut susţine o creştere la nivel de trimestru.

Tendinţele care modelează piaţa locală, dar şi predicţii şi opinii privind anul 2024 în România din partea liderilor din industrie sunt incluse în raportul eCommerce Insights 2024 realizat de MerchantPro – ce conţine o radiografie a pieţei de e-commerce la început de an, cu analiza contextului şi tendinţelor, predicţii şi opinii de la lideri din industrie.

„Marii câstigatori în retailul online anul acesta vor fi cei care vor avea curajul să investească în automatizări şi în inovaţii care să le crească performanţă şi să le optimizeze atât platforma, cât şi fluxurile interne. Dacă anul trecut comercianţii au analizat, acum e momentul să acţioneze. Este anul în care trebuie să automatizeze şi să integreze soluţii care să le susţînă dinamică. Cei care nu se vor mişcă suficient de agil anul acesta cred că vor pierde teren important şi avea în cel mai bun caz creşteri modeste”, a mai transmis Arthur Rădulescu.

De asemenea, nevoia de agilitate şi adaptabilitate rapidă a generat şi un interes crescut pentru soluţiile SaaS de eCommerce, în detrimentul soluţiilor open-source, care au scăzut în popularitate cu 25%.

„Investiţiile de aproape 1 milion de euro realizate în ultimii doi ani în platforma MerchantPro au avut că scop soluţionarea problemelor comune întâmpinate de comercianţi, cum ar fi lipsa de autonomie şi flexibilitate a soluţiilor tehnice. Noile suite de funcţionalităţi pe care le-am lansat pentru front end şi back end au fost concepute pentru a oferi mai multă independenţă antreprenorilor şi specialiştilor, incluzând o serie de integrări rapide pentru soluţii de automatizare, personalizare şi optimizare a operaţiunilor. Aceste aspecte sunt esenţiale pentru diferenţierea între profit şi rezilienţă sau eşec. Comercianţii care utilizează platforma noastră apreciază aceste caracteristici, lucru demonstrat de adoptarea crescută a acestor funcţionalităţi”, a adăugat Arthur Rădulescu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO