Business Hi-Tech

Piata telecom: banii vor veni din transferul de date

06.04.2006, 00:00 15

Piata de Internet si date, estimata la 250 milioane de euro in 2005, cu o rata medie de crestere anuala de 15%, are un potential suficient pentru a-i face pe marii jucatori sa pregateasca sute de milioane de euro pentru investitii.

Explozia Internetului din Romania este o veste buna pentru afacerile furnizorilor de echipamente de comunicatii, care vor miza pe cresterea cererii pentru conexiuni la Internet in banda larga (broadband).

"Viitorul este broadband-ul, acesta fiind in crestere. In momentul de fata, atat noi, cat si RCS/RDS avem aproximativ 100.000 de utilizatori broadband fiecare", a declarat Dinu Malacopol, director pentru Internet si date in carul UPC/Astral. Potrivit acestuia, urmatorul pas este ca utilizatorul sa ceara si alte servicii pe conexiunea de broadband existenta, cum ar fi de pilda continutul video.

In clipa de fata, operatorii de cablu TV (CATV) au un usor avantaj fata de RomTelecom, pentru ca ofera servicii triple-play - voce, date si TV pe aceeasi infrastructura. Totusi, RomTelecom, care pana nu de mult era doar un jucator pe piata de voce, a inceput sa atace puternic piata de Internet broadband si oficialii companiei au promis sa devina jucatorul numarul 1 pe piata locala pe segmentul de Internet.

Deocamdata dezavantajul RomTelecom este ca nu ofera servicii triple-play (voce, date, televiziune). Zvonurile din piata sustin ca RomTelecom va lansa la inceputul anului viitor televiziunea digitala (IPTV) ce va fi livrata prin firele de cupru ale liniei telefonice. Oficial, reprezentantii RomTelecom nu au dorit sa comenteze despre o eventuala lansare a IPTV in Romania.

"In momentul de fata, IPTV-ul este la inceput si in Vest. Noi nu dorim sa oferim un asemnea serviciu pentru ca nu exista piata pentru asa ceva. Sa nu uitam ca noi, "cablistii", oferim de la inceput continut si aceasta este expertiza noastra. In schimb, RomTelecom are cea mai mare experienta in oferirea de voce analogica", a spus Dinu Malacopol. El estimeaza ca piata televiziunii digitale va ajunge la maturitate in circa sase ani.

"Romanii au fost atenti la preturile serviciilor pana acum pentru ca aveau nevoie sa-si asigure traiul. Dar lucrurile s-au schimbat. Spre exemplu, numai calatoriile in strainatate s-au dublat in ultimul an. Probabil ca sistemul de cablu analogic si cel digital vor coexista pentru mai multi ani. Daca ne uitam in afara tarii, CATV nu a disparut inca de pe piata", a mai adaugat Malacopol. El estimeaza ca inca nu se apropie momentul in care sistemul IPTV sa domine piata autohtona.

"Industria romaneasca va continua sa creasca si va atrage dupa sine o crestere a disproportiei repartizarii serviciilor de comunicatii dupa criteriul urban-rural", spune Cristian Copilau, director de marketing la GTS Telecom. Potrivit acestuia, prezenta operatorilor alternativi va continua sa fie importanta in mediul urban.

Dezvoltarea pietei va accentua insa si concurenta. "Razboiul preturilor nu va cataliza neaparat adoptarea de servicii noi si nici cresterea gradului de penetrare a acestora in mediul rezidential, ci, mai degraba, migrarea clientilor din segmentul business si cu precadere din aria IMM catre conexiuni xDSL (n.r. conexiune broadband ce foloseste firele de telefon)", a continuat acesta. Mai mult, spune Copilau, din aceasta perspectiva se poate aprecia ca, desi gradul de maturitate al industriei comunicatiilor din Romania este in crestere accentuata, scaderea preturilor, desi benefica per ansamblu, va accentua cercul vicios deja existent conexiune-continut.

O alta latura a problemei preturilor se refera la faptul ca, odata cu scaderea acestora, s-ar putea micsora si disponibilitatea operatorilor de a face investitii in favoarea imbunatatirii calitatii in ceea ce priveste serviciile oferite. "In Romania dezvoltarea de aplicatii si servicii cu valoare adaugata nu este suficient de rapida pentru ca nu exista destui clienti cu potential de public-tinta. Mai exact, nu sunt foarte multi clienti conectati ce pot fi segmentati dupa diverse criterii, obiceiuri sau preocupari, clienti care, oricum, percep ca scumpe serviciile de comunicatii si cu utilitate marginala", a mai precizat Copilau.

Ultimii ani au adus o crestere semnificativa a cablului pe piata autohtona, ceea ce ii face pe jucatorii de profil sa investeasca in partea de date, aceasta fiind considerata a fi o miza a viitorului. Pe de alta parte, transferul de date necesita o retea puternica, astfel ca UPC Astral a anuntat o investitie de peste 100 mil. euro in acest segment in urmatorii 3 ani, RomTelecom are in plan una de 500 mil. euro.

Pe de alta parte, in strainatate operatorii ofera deja de ceva vreme servicii triple-play. In Romania, RCS/RDS si UPC Astral au deja aceste servicii in portofoliu, iar RomTelecom are si el in plan o intrare in forta pe acest segment.

"RomTelecom are acum niste probleme, in sensul ca pierde abonati si probabil ca va mai pierde pana la sfarsitul anului, cand va incepe sa creasca usor", spune Nicolae Oaca, analist al pietei de telecom. Potrivit acestuia, compania are avantajul unui numar mare de abonati si ar putea deveni cel mai important jucator de pe piata de broadband (comunicatii de banda larga) in contextul in care ar scadea in mod corespunzator preturile. "Ei vor sa investeasca in trei ani 500 de milioane euro in reteaua NGN (n.r. Next-Generation Network - retea digitala care poate oferi simultan serivicii de voce/video/telefonie). Daca o vor face vor fi unul dintre cei mai "completi" jucatori de pe piata locala", a continuat acesta.

Ceilalti, spune Oaca, nu dispun nici de acoperirea si nici de numarul mare de abonati ai RomTelecomului. Pe de alta parte, operatorii de CATV incearca sa ofere si telefonie abonatilor, luand, astfel, din abonatii RomTelecom. "RCS/RDS au o retea care nu sunt convins ca va fi foarte usor de upgradat. La ei nu se vor precipita foarte tare lucrurile si vor astepta o schimbare de actionariat", crede Oaca.

Valoric, piata serviciilor de cablu este estimata in acest an la 320 mil. euro, iar cea a serviciilor de Internet la peste 250 mil. euro, conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piata IDC. In plus, ponderea segmentului de telecomunicatii din PIB in 2005 a fost de aproximativ 5%, potrivit unui studiu al ANRC.

"Cred ca mai este loc pentru alti jucatori pe piata. Utilizarea si densitatea telefoniei fixe este de 20% in Romania. Si, cand ma refer la telefonie fixa, ma refer la telecomunicatii, avand in vedere ca nu mai oferi doar telefonie fixa, ci si broadband pe aceeasi infrastructura", explica Oaca. In tarile occidentale, densitatea telefoniei fixe este de peste 60%.

Miscarea recenta a Deutsche Telekom de a intra pe piata cu serviciile de telefonie alternativa Eufonika este, spun analistii pietei, doar un prim pas catre pozitionarea puternica in segmentul de comunicatii romanesc. "Eufonika este, dupa mine, lansat de catre DT pentru brand-awarness. Nu prea cred ca o companie ca DT, care are o cifra de afaceri cat produsul intern brut al Romaniei, vrea o cifra pe piata autohtona de doar

10-15 mil. euro, cat au anuntat ei", a adaugat Oaca. Acesta estimeaza ca DT ar putea sa participe la licitatia pentru licentele 3G.

"In momentul de fata, piata de telecomunicatii din Romania se afla la inceputul unei perioade in care operatorii de telecom vor investi semnificativ in tehnologiile broadband", spune Iulian Costea, director de marketing la Alcatel Romania. Potrivit acestuia, investitiile sunt justificate pe fondul mutarii luptei pentru cota de piata in zona serviciilor triple play.

"O caracteristica a dezvoltarii serviciilor triple play in Romania este aceea ca aceasta dezvoltare a fost si va fi in continuare stimulata de lupta pentru cota de piata dintre operatori si nu de cererea venita dinspre utilizator, asa cum se intampla pe segmentele telecom in alte tari", estimeaza Costea. Aceasta evolutie, precizeaza el, va avea un impact pozitiv in industria locala de software, care va trebui sa raspunda unei cereri crescute de aplicatii specifice din ce in ce mai complexe.

"In urmatorii trei-patru ani estimam o dezvoltare in lant a industriei locale telecom si de software specific, lucru care se va reflecta printr-o crestere sustinuta, situata undeva in jurul valorii de 15% pe an pe segmentul telecom", a conchis oficialul Alcatel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO