Business Hi-Tech

Piata romaneasca de aplicatii software pentru afaceri si-a dublat volumul in 2003

28.07.2004, 00:00 120



Piata romaneasca de aplicatii software pentru afaceri (EAS - enterprise application suite) a crescut cu 92% in 2003 fata de anul anterior, ajungand la incasari totale de 28,09 milioane de dolari, conform unui studiu realizat de compania de analiza americana International Data Corp (IDC).



Incasarile s-au dublat fata de 2002, cand ajungeau la 14,58 milioane de dolari, cu 28% mai mult fata de de 2001. In total, aplicatiile software au reprezentat anul trecut in Romania o piata de 42 de milioane de dolari, conform raportului EITO (European Information Technology Observatory), care se bazeaza tot pe cifre IDC. Companiile mici si mijlocii au ramas principalul consumator de aplicatii de afaceri, mai bine de 70% din noile implementari de pachete soft avand loc in segmentul IMM. Binenteles insa, multinationalele si sectorul public au cheltuit cei mai multi bani pentru aplicatii soft.



"Cresterea economica a fost acompaniata de sporirea investitiilor in sectorul IT, ceea ce adus de asemenea incasari mai mari pentru servicii de mentenanta", au apreciat analistii IDC. Studiul a relevat de asemenea faptul ca pe piata romaneasca se cauta tot mai mult solutiile IT cunoscute la nivel international. "Pentru a avea succes, aceste suite de aplicatii au fost adaptate specificului pietei locale. Luand in calcul numarul mare de companii care solicita astfel de solutii, ne asteptam ca fenomenul sa aiba un traseu ascendent si in urmatorii ani", a explicat Laurentiu Popescu, analist al IDC Romania.



Primii trei jucatori pe piata aplicatiilor pentru afaceri, Siveco, SAP si Oracle, au acaparat anul trecut aproximativ 65% din aceasta piata. Reprezentanta locala a Siveco a obtinut o cota de piata de 30,9%, cu alte cuvinte incasari de peste 9 milioane de dolari. Locul doi a revenit filialei producatorului german SAP, cu o cota de piata de aproape 23,9 %, avand incasari de 5,5 milioane de dolari din acest segment. In pozitia a treia, Oracle Romania a avut anul trecut o cota de piata cu putin peste 10 procente.



"Piata este in continua crestere. Exista destul loc pentru ceilalti producatori, care vor putea sa isi creasca cotele de piata chiar daca exista o concurenta acerba la varful ierarhiei", a explicat Laurentiu Popescu. Analistul IDC a apreciat ca primii trei jucatori de pe aceastapiata vor continua sa isi extinda ofertele pentru segmentul IMM, ajustand de asemenea preturile si lansand oferte speciale pentru a-i concura pe jucatorii mai mici din acest domeniu si pentru a-si creste astfel cota de piata.



Analistii IDC spun ca marii producatori de aplicatii nu vor putea cuceri segmentul IMM daca nu realizeaza pachete software mai flexibile si care sa fie implementate cu ajutorul unor parteneri locali, care sa asigure atat instalarea rapida a sistemelor, cat si servicii de suport pentru clienti, la nivel local.



Pe piata locala, cele mai cautate aplicatii raman cele de baza: pentru contabilitate, inventar si vanzari. Acest tip de aplicatii au reprezentat cam jumatate din incasarile acestei piete. Companiile romanesti au inceput sa caute in 2003 solutii complexe, care sa raspunda tuturor nevoilor de afaceri, in special in perspectiva aderarii la Uniunea Europeana. Nevoia de informatii de business in timp real si nevoia de rapoarte de analiza complexe vor creste de asemenea vanzarile pe segmentele CRM (Customer Relationship Management - gestiunea relatiilor cu clientii) si BA (Business analytics - analiza proceselor de afaceri).



"Companiile locale au realizat faptul ca solutiile IT avansate sunt necesare pentru face afaceri competitve la nivel local, regional sau chiar global", a apreciat Laurentiu Popescu. El a subliniat faptul ca implicarea producatorilor de aplicatii pentru afaceri in programele educationale creste de fapt nivelul de cunoastere a beneficiilor pe care astel de aplicatii le aduc mediului de afaceri. "Implicandu-se in campanii educationale si chiar promotionale, vanzatorii de pachete EAS pot sa creasca nu numai piata de aplicatii, ci si pe cea IT la nivel general", a apreciat Laurentiu Popescu.





Guvernul, cel mai mare cumparator



Anul trecut, guvernul a ramas principalul cumparator de aplicatii EAS pe piata locala. Procesul de integrare in NATO si pregatirea pentru aderarea la Uniunea Europeana in 2007 au obligat practic Executivul sa investeasca in informatizarea agentiilor. Toate aceste schimbari de infrastructura si model de lucru au insemnat investitii masive in solutii software complexe. Siveco a avut aici un numar pare de proiecte de informatizare a agentiilor din sectorul public.



Industria producatoare, luata la un loc, a format al doilea mare cumparator de aplicatii soft pentru afaceri (EAS). Fiecare producator a cautat in special aplicatiile care urmaresc tocmai acest proces de productie si realizeaza raportari in timp real. Sectorul utilitatilor a constituit al treilea cumparator de EAS, in special din cauza proceselor de privatizare si a proceselor de modernizare a activitatii aflate in desfasurare la unitatile de stat. Aici s-au realizat in special instalari de pachete software noi si procese de upgrade pentru cele deja existente. "Evolutiile actuale ar trebui sa asigure vanzatorilor de pachete EAS sansa de a-si creste prezenta pe pietele verticale", spun analistii IDC.



Studiul realizat de IDC prezinta de asemenea previziuni pentru perioada 2004-2008 si analizeaza potentialul majoritatii producatorilor software care activeaza pe piata solutiilor integrate EAS (pe langa cei trei deja citati - Microsoft Business Solutions, Scala, Wizrom, ADCOS, Unisoft, QAD, Total Soft, EBS Romania, Baan, Ross Systems, Exact, etc.).





Siveco, numarul unu



Siveco Romania a anuntat ca si in prima jumatate a 2004 anului afacerile au crescut puternic si ca isi propune o crestere a incasarilor anul acesta de 30%.



Cira de afaceri a companiei a fost anul trecut de 19 milioane de dolari, cu mai bine de 50% mai mare decat in 2002. Conform studiilor de piata realizate de compania americana IDC, Siveco a devenit liderul pietei romanesti de software pentru afaceri, cu o cota de 30,9% in 2003. Intreaga piata a fost estimata de IDC pentru anul trecut la 28,09 milioane de dolari.



"Procesul de integrare europeana si necesitatea de aliniere la cerintele pietelor internationale fac din proiectele de informatizare o prioritate pentru toate companiile romanesti", a apreciat Irina Socol, director general al Siveco Romania.



Cresterea incasarilor vine din numeroasele proiecte incepute in a doua jumatate a 2003 si care acum se afla in plina desfasurare. Printre acestea se numara implementarile de la Topex, Portile de Fier, Holcim, Anticoroziv si altele. De asemenea, un important proiect pentru companie a fost cel de informatizare a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS). Continua de asemenea lucrul la proiectele mai vechi, precum Petrobrazi, unde Siveco lucreaza impreuna cu Oracle, Primaria Municipiului Bucuresti, Aerostar, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortelor de Munca si altele.



Unul dintre cele mai mari proiecte care se desfasoara in prezent este cel de la SNP Petrom. Practic, toata activitatea de distributie va fi monitorizata prin intermediul aplicatiilor instalate in sucursale si care vor trimite rapoarte catre serverul aflat la sediul central al companiei. "Cel mai important lucru este urmarirea in timp real a fluxului de numerar", a explicat Gabriel Lospa, project manager.



In cadrul proiectului de informatizare de la primaria capitalei, Siveco a finalizat implementarea a doua sub-sisteme. Unul gestioneaza resursele umane, financiare si materiale, iar celalalt se refera la managementul documentelor si fluxurilor de lucru.



Siveco intentioneaza anul acesta sa isi extinda puternic reteaua de parteneri din Europa, pentru a deveni cu adevarat un jucator international. Compania a pus deja piciorul in Germania, unde lucreaza cu mai multi parteneri si a avut deja un contract important, dezvoltand un soft special pentru divizia din Germania a Hewlett-Packard (HP). Siveco Romania a intrat deja si pe piata din Elvetia si pregateste desantul in Spania, Portugalia si Austria, dar si in Asia, cu China, Japonia si Coreea de Sud drept cap de afis. "Ne gandim si la piata est-europeana: suntem implicati in negocieri cu mai multe firme din Bulgaria. De asemenea, asteptam rezultatele unei licitatii din Croatia, pentru un proiect importat", a declarat Irina Socol.



Siveco Romania este detinuta in proportie de 60% de Siveco BV Olanda, restul de 40% din actiuni fiind detinut de angajati (30% sunt ale echipei de management, iar restul apartin salariatii companiei). "Anul acesta vom mai cumpara cinci procente din pachetul de actiuni de la Siveco BV Olanda si le vom trece in controlul angajatilor nostri", a declarat Irina Socol.





SAP Romania, plus 58%



Veniturile obtinute de producatorul de aplicatii software pentru afaceri SAP in Romania au crescut cu 58% anul trecut fata de 2002, conform datelor prezentate de compania de analiza.



Incasarile din 2002 ale producatorului german pe piata romaneasca, din licente si mentenanta a aplicatiilor de business - EAS (enterprise application suites) - se cifrau la 3,45 milioane de dolari, conform IDC. Cota de piata a companiei era atunci de 27,3%, de doua ori mai mare decat in 2001. Practic, anul trecut SAP a pierdut o parte din cota de piata, insa a ramas al doilea jucator pe aceasta piata.



SAP, cel mai mare producator de software pentru afaceri la nivel mondial, a ocupat anul trecut primul loc pe piata de aplicatii CRM (Customer Relationship Management- pentru relatiile cu clientii). Aici, compania germana a realizat incasari la nivel anual de 820.000 de dolari, cifra considerata dubla fata de principalul competitor pe acest segment.



"Ne propunem pentru 2004 o crestere medie a incasarilor de 20%", a declarat Valentin Tomsa, directorul reprezentantei locale a SAP. Pe parcursul anului trecut, compania si-a consolidat reteaua de parteneri pe piata locala, semnand trei contracte noi. Companiile soft partenere au primit astfel dreptul de a distribui si implementa pachetele de aplicatii SAP. Numarul clientilor-companii care utilizeaza astfel de aplicatii a crescut la 79 la finalul lui 2003.



Anul acesta, SAP si-a extins si pe piata locala parteneriatele cu marile companii furnizoare de servicii IT. SAP si divizia de consultanta a IBM au anuntat ca vizaza bancile si institutiile financiare cu solutii la cheie. De asemenea, compania germana si-a extins colaborarea cu Siemens Business Services, pentru a ataca sectorul public.



"Pe viitor, ne vom concentra eforturile catre sectorul public, utilitati, sectorul financiar si de productie. Totodata, abordam cu o strategie specifica si companiile mici si mijlocii", a declarat Valentin Tomsa. Printre clientii SAP din Romania se numara Allianz, Electrica, Sidex, Metro, OMV, Unita, Alcatel, Regia Autonoma de Transport Bucuresti, Holcim, BCR, BRD, Arpechim Pitesti si Azomures Targu Mures.





Oracle creste binisor



Subsidiara Oracle din Romania a raportat, in 2003, o cifra de afaceri de 6,8 milioane de dolari si un profit net de 1,7 milioane $, potrivit raportarilor oficiale date publicitatii. Anul trecut a fost creata o companie noua, Oracle Romania SRL, care se ocupa de serviciile la nivel local (consultanta, suport tehnic, instruire), in timp ce Oracle ECE din Irlanda se ocupa de vanzari de licente, aplicatii si primul an de suport acordat clientilor. Tocmai de aceea, cifrele oficiale nu reflecta intreaga activitate a Oracle in Romania.



Inca de la momentul infiintarii (1995) Oracle Romania a avut o cifra de afaceri in continua crestere, iar in ultimul an fiscal, filiala locala a companie a avut a doua rata de crestere din lume dupa rezultatele subsidiarei din Rusia.



Principalele proiecte Oracle in Romania au fost derulate la Romgaz, Transgaz, Transelectrica, Rompetrol Group, SNP Petrom, Compania Nationala a Lignitului, Apa Nova Bucuresti, Directia Generala a Vamilor, Directia Generala a Pasapoartelor, CNPAS, Casa Nationala de Pensii si Asigurari, MECT, MAPN, CFR, BCR, BNR, RomTelecom, Orange Romania si Mobifon (Connex).



La mijlocul lunii februarie 2004, Oracle a inaugurat trei centre globale de servicii si tehnologie in Romania. Unul dintre ele va fi specializat in administrarea resurselor si asigurarea suportului pentru partenerii Oracle din intreaga Europa. Un al doilea centru - cel de suport tehnic global - consta intr-un departament de dezvoltare software si suport tehnic pentru utilizatorii de solutii Oracle din intreaga lume.



Centrul pentru suport in consultanta este proiectat ca o resursa regionala pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa de compentente pentru implementarea solutiilor Oracle pentru companii de telecomunicatii.



Noile departamente Oracle vor dispune, intr-o prima faza, de 100 de specialisti in domeniul IT din Romania, urmand ca in anii viitori numarul lor sa creasca la 300-400 de angajati.



Compania americana a semnat de asemenea un parteneriat strategic cu Guvernul roman in domeniul tehnologiei informatiei. Oracle s-a implicat in domeniul educational din Romania prin programul Oracle Academic Initiative, prin deschiderea centrelor de excelenta, precum si prin livrarea de tehnologie pentru informatizarea unitatilor de invatamant.
dan.dragomir@zf.ro 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO