Business Hi-Tech

PC-urile incep sa fie inlocuite de telefoane inteligente, televizoare si alte electronice de generatie noua

PC-urile incep sa fie inlocuite de telefoane inteligente, televizoare si alte electronice de generatie noua

Utilizatorii tineri prefera consolele de jocuri video sau alte electronice in locul clasicului PC

08.11.2007, 19:29 27

Dupa o perioada destul de lunga de economii, studentul Masaya Igarashi si-a propus sa achizitioneze un set de casti de 200 de dolari pentru noul sau iPod Touch si o consola de jocuri video de ultima generatie. El momentan nu se poate hotari ce consola sa aleaga - Nintendo Wii sau PlayStation 3 - pentru majoritatea japonezilor Microsoft Xbox 360 nici nu intra in discutie.
Dupa ce va mai strange bani inca o perioada de timp, Igarashi spune ca intentioneaza sa cumpere o camera foto digitala performanta sau un televizor cu ecran plat. In mod surprinzator, un produs destul de important nu se regaseste pe lista de cumparaturi a tanarului student - un computer nou.
Importanta computerelor personale in casele japoneze incepe sa scada, monopolul acestora asupra puterii de procesare fiind diminuat de catre gadget-uri precum smartphone-uri care functioneaza ca PC-uri portabile, console de jocuri video de ultima generatie cu posibilitatea de a accesa internetul sau videorecordere digitale cu memorie de peste 1 terabyte (1 TB a 1.024 GB).
"Un computer nou nu este o prioritate pentru moment", a declarat Igarashi, adaugand ca sistemul sau desktop vechi de trei ani este inca suficient de bun. "Avand in vedere costurile unui upgrade, mai degraba as cumpara altceva", a mai spus Igarashi.
Piata de PC-uri din Japonia se afla deja in declin, analistii de specialitate intrebandu-se daca nu cumva aceasta va fi prima piata importanta din lume ce va inregistra un declin al nivelului de utilizare al computerelor personale, la circa 25 de ani dupa ce acestea au revolutionat industria electronicelor.
"PC-urile pierd teren in fata altor electronice precum televizoare cu ecran plat si telefoane mobile", a declarat Masahiro Katayama, seful diviziei de cercetare din cadrul firmei IDC (International Data Corporation). Nivelul vanzarilor de PC-uri din Japonia se afla in scadere timp de cinci trimestre consecutive si reprezinta primul declin prelungit inregistrat intr-o piata cheie, potrivit IDC.
Iar aceasta tendinta pare sa se mentina " in al doilea trimestru al acestui an, nivelul vanzarilor sistemelor desktop a scazut cu 4,8%, in timp ce laptopurile au inregistrat un declin de 3,1%. Jucatorii importanti de pe piata, precum NEC si Sony, au livrat din ce in ce mai putine PC-uri in Japonia incepand cu anul 2006. La sfarstiul lunii octombrie, grupul Hitachi a anuntat ca va isi va desfiinta divizia de PC-uri, intr-o incercare de a-si reorienta operatiunile aflate in expansiune.
Nivelul vanzarilor totale de PC-uri ale companiei NEC in Japonia a scazut cu 6,2%, la 2,72 milioane de unitati in 2006, in conditiile in care profitul a fost ridicat de catre afacerile diviziilor de telefoane mobile si solutii de retelistica. Aceasta tendinta a continuat si in primul trimiestru al acestui an, atunci cand NEC a livrat cu 14% mai putine PC-uri fata de perioada similara din 2006. Vanzarile de PC-uri Sony in Japonia au scazut cu 10% in 2006.
"Consumatorii nu mai sunt impresionati de hard discuri ca capacitate de stocare mai mare sau de procesoare mai rapide", a declarat Katayama, precizand ca impactul este mult mai mare in cazul unui televizor plat cu diagonala mai larga. "In prezent, copiii cresc odata cu telefoanele mobile si nu cu PC-urile. Viitorul computerelor personale nu arata foarte bine", a mai spus analistul de la IDC.
In incercarea de a combate aceasta tendinta, producatorii de PC-uri isi promoveaza agresiv computerele in tarile in care au observat cele mai ridicate ritmuri de crestere din punctul de vedere al vanzarilor, in special in zonele in care unele persoane nu au detinut computere. Acest lucru s-ar putea contura prin lansarea mai multor laptopuri cu preturi sub 300 de dolari (circa 207 euro) in sezonul de sarabatori ce urmeaza.
In acelasi timp, producatorii de PC-uri tin sa aminteasca industriei ca sistemele lor sunt inca esentiale pentru interconectarea lumii digitale.
Desi nivelul de crestere a vanzarilor de PC-uri a incetinit si in Statele Unite, cererea ridicata in tarile aflate in curs de dezvoltare a determinat analistii sa estimeze o ascensiune de 11% a livarilor globale de PC-uri in 2007, la un nivel record de 286 de milioane de unitati. In afara Japoniei, Asia reprezinta o regiune cheie pentru producatori, vanzarile in al doilea trimestru al acestui an urcand cu 21,9%.
Hitachi a incetat sa mai produca PC-uri pentru consumatorii finali incepand cu vara acestui an, desi compania nipona a anuntat ca va continua sa livreze sisteme pentru unii clienti corporate. PC-urile genereaza in prezent sub 1% din veniturile anuale ale grupului Hitachi.
Analistii sustin ca motivele pentru care consumatorii resping PC-urile sunt destul de clare - milioane de persoane isi descarca muzica direct pe dispozitivele mobile. Si mai multi oameni isi folosesc telefoanele mobile pentru a face cumparaturi online sau pentru a se juca, in timp ce camerele digitale se pot conecta direct la imprimante sau televizoare high definition pentru a tipari sau viziona fotografii. Filme se pot descarca acum direct in televizor, PC-ul nemafiind indispensabil.
Conform unui studiu realizat anul trecut de catre Minsterul de Afaceri Interne din Japonia, peste 50% din "persoanele online" utilizeaza telefonul mobil pentru a trimite e-mail-uri si pentru a naviga pe internet. Acelasi studiu a relevat faptul ca 30% dintre utilizatorii serviciilor de internet mobil apeleaza mai rar la PC pentru a trimite e-mail-uri, iar 4% a renuntat complet la computere.
Site-urile de networking social sunt de asemenea prezente pe segmentul mobil. Mobagay Town, reteaua sociala cu cel mai rapid ritm de crestere din Japonia, este conceputa special pentru telefoanele mobile, in timp ce alte site-uri precum mixi, Facebook si MySpace pot fi accesate si actualizate direct de pe dipozitivele portabile. Acelasi lucru se intampla si in cazul popularului site de partajare a clipurilor video YouTube.
Desi declinul se manifesta cel mai vizibil pe segmentul PC-urilor pentru consumatori, analistii au precizat ca si companiile asteapta din ce in ce mai mult pana sa isi inlocuiasca sistemele existente.
"Nu se poate nega faptul ca PC-urile scad in ochii consumatorilor niponi", a declarat Hiroyuki Ishii, membru al departamentului de vanzari al NEC, cel mai mare producator de computere din Japonia.
"Se pare ca sunt din ce in ce mai putine lucruri care pot fi realizate exclusiv de catre un computer. Valoarea acestora va continua sa scada daca nu ofera noi functionalitati care sa revitalizeze interesul consumatorilor", a adaugat Ishii.
Declinul a determinat producatorii de PC-uri sa adopte masuri inedite pentru a-si asigura prezenta in locuintele consumatorilor - cele mai recente sisteme desktop incep sa semene mai degraba cu sisteme audio/ video sau elemente decorative.
Computerele desktop produse de Sony, spre exemplu, se pot plia pentru a semana cu ceasuri de birou, iar cel mai recent model se poate chiar atarna de perete. Noua linie de laptopuri a companiei este ornamentata cu diverse ilustratii ale unor designeri cunoscuti.
"Credem ca am atins un nou stadiu in procesul de dezvoltare al PC-urilor, in care consumatorii deja se orienteaza catre sisteme mai prietenoase care sa fie complementare altor electronice", a declarat un reprezentant al gigantului nipon.
NEC mizeaza in schimb pe reducerea zgomotului produs de catre sistemul de racire al computerelor - o problema reclamata frecvent de catre clienti, sustin oficialii companiei.
Chiar si Apple, ale carei vanzari si cota de piata sunt in plina ascensiune in Statele Unite, se confrunta cu probleme pe piata japoneza, vanzarile sistemelor Macintosh scazand cu 5% in primele noua luni ale anului.
Decizia Hitachi de a renunta la divizia de PC-uri ilustreaza faptul ca productia computerelor este o afacere din ce in ce mai putin atractiva. International Business Machines (IBM) a parasit aceasta piata in 2005, prin vanzarea diviziei sale de PC-uri catre grupul chinez Lenovo.
Oficialii NEC sunt insa hotarati sa nu renunte la lupta. "Trebuie sa reamintim industriei faptul ca PC-urile se afla in continuare pe primul loc in ceea ce priveste puterea de procesare", a declarat Ishii, adaugand: "Si asa vor si ramane".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO