Business Hi-Tech

Orange vrea sa infranga rezistenta romanilor la noile tehnologii

04.04.2003, 00:00 23

In timp ce vest-europenii pot opta deja pentru servicii de telefonie mobila de generatia a treia, romanii mai sunt inca reticenti la cele care fac tranzitia intre 2G (GSM) si 3G. Cel putin astfel reiese din ultimele date furnizate de operatorul Orange Romania.
Orange a lansat propriul serviciu GPRS (General Packet Radio Service- transmisii de date prin telefonul mobil), considerate la nivel mondial drept generatia 2,5 de telefonie mobila, in urma cu aproape doi ani. De atunci, compania a reusit sa castige numai 5.000 de utilizatori GPRS, in ciuda faptului ca la momentul lansarii prognozele indicau cateva zeci de mii in primul an de functionare a serviciului.
"Romanii au fost refractari la noua tehnologie probabil din cauza ca optiunea pentru serviciile GPRS presupunea schimbarea terminalului, o anumita configurare a acestuia dar si posesia unui laptop", a explicat Rodica Cazangiu, sales director la Orange Romania.
Pana la sfarsitul anului insa Orange spre sa ajunga la un numar de peste 10.000 de clienti GPRS. Si pentru a-i incuraja pe potentialii clienti, a redus tarifele la serviciile GPRS cu pana la 60%.
Orange a inregistrat in 2002 o cifra de afaceri de 393 milioane euro, din care 95% a fost obtinuta din serviciile de voce si numai 5% din cele de date, dupa cum a indicat ieri Bernard Moscheni, chief executive officer al companiei.
"Speram ca in 2005 serviciile de date sa contribuie cu 15% la veniturile totale ale companiei", a adaugat oficialul.
Nici mesageria multimedia nu a fost acceptata in masa de romani. Motivul ar fi acelasi: potentialii clienti trebuie sa cumpere un terminal compatibil MMS, de obicei cu ecran color. Deocamdata insa majoritatea modelelor aflate pe piata, atat in Romania cat si in strainatate, nu au preturi foarte accesibile (de la 300 de dolari in sus). Oficialii Orange spun ca adoptarea in masa a serviciilor MMS, care permit transmiterea prin telefonul mobil a imaginilor si fisierelor cu sunete, depinde foarte mult de pretul la care producatorii lanseaza terminale compatibile.
Deocamdata insa, sub 1% din numarul total de utilizatori ai serviciilor Orange au telefoane mobile care pot primi si expedia servicii MMS, apreciaza Razvan Ionescu, strategy & development marketing manager in cadrul companiei.
In prezent, Orange are in oferta sa doua terminale MMS cu preturi mai accesibile pentru romani: un Sagem la 99$ si un Nokia la mai putin de 200$, ambele cu conectare.
Orange a lansat comercial serviciul Mesaje Multimedia anul trecut, in noiembrie, si spera ca pana la sfarsitul acestui an sa atraga intre 5.000 si 10.000 de clienti MMS. Operatorul a cheltuit deja pentru campania de promovare a serviciului aproximativ un milion de dolari.

Scad tarifele
Aniversarea de ieri a fost punctata cu cateva lansari de noi produse si servicii Orange.
Compania a anuntat scaderea cu pana la 30% a tarifelor la convorbirile prepaid intre Orange si alte retele, dar si la abonamentul de 4 $.
Tot pentru utilizatorii care opteaza pentru serviciile preplatite, Orange a lansat ieri pe piata cartele reincarcabila de 5 $.
Pentru abonamentele de 4 $ si cele cu minute incluse, cele mai populare de altfel in randul clientilor individuali Orange, compania a lansat un plan de servicii Personal care permite utilizatorului sa aleaga, pentru o suma in plus, diverse alte optiuni care nu sunt incluse in pachetul de baza (180 de minute in retea in week-end, apeluri catre numere favorite in orice retea).
Compania incearca astfel sa-si majoreze veniturile pe baza clientilor existenti in conditiile in care piata romaneasca da semne de maturizare iar numarul noilor clienti pe care operatorii de telefonie mobila ii pot atrage in fiecare an este in scadere.
Conducerea companiei studiaza si posibilitatea trecerii de la dolari la euro in ceea ce priveste exprimarea preturilor la serviciile pe care le ofera. "Studiem deocamdata aceasta varianta si probabil ca vom trece la euro pe la sfarsitul acestui an", a indicat Moscheni.
Orange si-a mai propus sa atinga o cifra de afaceri de 500 de milioane euro in 2004.

Bilant la un an de Orange Romania
Orange a facut ieri bilantul de un an de la lansarea companiei sub noua marca. In aceste 12 luni, compania a reusit sa vanda 388.000 de noi abonamente si 819.000 de cartele SIM preplatite. In intervalul aprilie 2002-aprilie 2003, Orange a atras 800 de noi clienti corporate (companii mari) care totalizeaza 31.000 de utilizatori. Celor 14 magazine Orange li se vor adauga alte trei  in acest an. In martie 2003, compania avea 2.375.000 de utilizatori ai serviciilor sale.
iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO