Business Hi-Tech

Operatorii telecom au acum un cod de bune maniere

16.12.2002, 00:00 18

Anul viitor vor exista destule companii care se vor duce cu sacul la pomul laudat al telefoniei fixe liberalizate. Ce vor putea face clientii unui nou operator in cazul in care telefonul le va functiona la fel de prompt ca acum 80 de ani? Cu doua saptamani inainte ca monopolul RomTelecom sa ia oficial sfarsit, Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) - arbitrul acestei piete - a definitivat cateva din  regulile pe care viitorii operatori trebuie sa le urmeze in noul mediu de afaceri.
Noii operatori de telecomunicatii dar si cei care activeaza deja pe piata romaneasca vor fi nevoiti sa respecte anumite standarde de calitate a serviciilor pe care le furnizeaza. Cerintele minimale de calitate vor fi evaluate in baza unor indicatori precum rata apelurilor nereusite, corectitudinea facturilor si disponibilitatea telefoanelor publice cu plata.
Astfel, va fi analizat intervalul de timp cuprins intre momentul in care operatorul primeste cererea de furnizare a serviciului de telecomunicatii si momentul in care acesta devine disponibil pentru utilizator, dar si numarul de deranjamente raportate pe linia de acces in fiecare an si durata de timp necesara pentru remedierea problemelor.
ANRC va analiza si raportul dintre numarul de apeluri nereusite si totalul apelurilor incercate intr-o anumita perioada de timp. Timpul de stabilire a conexiunii va fi luat la randul sau in calcul, el insemnand intervalul dintre momentul in care informatiile de adresa cerute pentru stabilirea conexiunii au fost receptionate de retea si momentul in care partea apelanta receptioneaza ton de ocupat, ton de apel sau semnal de raspuns din partea partii apelate. "Ideea noastra a fost ca trebuie sa protejam utilizatorii finali, in sensul ca serviciile oferite de viitorii operatori sa aiba o calitate conforma cu tarifele practicate. Intotdeauna am sustinut ca nivelul calitativ al pietei este dat de veriga cea mai slaba, iar noi nu-i vom lasa sa intre pe piata pe operatorii care ofera servicii de slaba calitate", a aratat presedintele ANRC, Ion Smeeianu.
"Numai pentru operatorii care vor oferi servicii de comunicatii pe plan local am permis cerinte mai putin ridicate, pentru a da astfel posibilitatea dezvoltarii acestui segment", a precizat presedintele institutiei de reglementare, adaugand ca aceasta este "zona cea mai deficitara a telecomunicatiilor din Romania, in vreme ce la nivelul comunicatiilor regionale si nationale exista un surplus de capacitate".

Mai aproape de inima Romtelecom
ANRC a stabilit tot la sfarsitul saptamanii trecute si tarifele de care vor fi valabile de la 1 ianuarie 2003.
Tarifele care vor fi aplicate de RomTelecom operatorilor care vor sa-i utilizeze reteaua sunt de 0,0115 euro/minut pentru interconectarea locala (in interiorul aceluiasi judet), de 0,021 euro/minut in cazul interconectarii la centralele zonale ale RomTelecom si de 0,025 euro/minut pentru conexiunile la comutatorul care directioneaza convorbirile nationale si internationale.
Doua din cele trei tarife adoptate sunt mai mari decat cele propuse anterior de ANRC. Numai tariful pentru interconectarea locala a ramas acelasi (0,0115 euro/minut). In propunerea ANRC tariful pentru interconectarea la centralele zonale ale RomTelecom era de 0,015 euro/minut, nu de 0,021 euro/minut. Tariful pentru conexiunile la comutatorul care directioneaza convorbirile nationale si internationale era de 0,02 euro/minut si nu de 0,025 euro/minut.
Compania OTE, actionarul principal al operatorului national de telefonie fixa RomTelecom, si-a manifestat nemultumirea fata de tarifele propuse anterior de ANRC.
Chiar si daca tarifele de interconectare au fost majorate, operatorii care vor intra pe piata romaneasca a telecomunicatii de la 1 ianuarie 2003 vor putea sa ofere servicii mai ieftine.
"Daca dupa tarifele propuse initial de noi, operatorii care doresc sa intre pe piata dupa liberalizare au anuntat ca vor putea oferi tarife cu 20-30% mai scazute, aceasta crestere minora a tarifelor stabilite nu va lua mai mult de cinci procente din tarifele noilor intrati pe piata. Apreciez, deci, ca operatorii vor putea oferi servicii catre utilizatorii finali in medie cu 20% mai scazute decat in prezent", a declarat presedintele ANRC, Ion Smeeianu.
ANRC si-a inceput activitatea la sfarsitul lunii septembrie a acestui an, rolul sau fiind acela de a supraveghea competitia in domeniu si activitatea operatorilor de telecomunicatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO