Business Hi-Tech

Nokia cumpara Loudeye pentru a detrona iTunes

10.08.2006, 19:01 14

Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, si-a intensificat eforturile de a transforma accesul mobil la muzica intr-o alternativa viabila la serviciul online iTunes al Apple Computer, anuntand ca va achizitiona compania americana Loudeye, un distribuitor de muzica in format digital, pentru suma de 60 mil. $ (46,7 mil. euro), scrie New York Times.
Achizitia demonstreaza ca Nokia intentioneaza sa concureze umar la umar cu Apple pentru a prelua controlul pietei globale de muzica digitala, evaluata de analisti la cateva miliarde de dolari, scrie si Financial Times.
Nokia va crea anul viitor un rival pentru magazinul online de muzica iTunes al Apple si spera, de asemenea, ca telefoanele cu functii speciale de redare a melodiilor in format digital vor reusi, in cele din urma, sa detroneze deja legendarul player de muzica al Apple, iPod.
Noul serviciu, care nu a primit inca un nume, ar putea ameninta dominatia Apple in industria de miliarde de dolari a muzicii digitale, care s-a dezvoltat odata cu lansarea in 2001 a serviciului iTunes si a playerului iPod.
"Vrem sa fim un lider global in experientele muzicale mobile, iar daca aceasta inseamna ca trebuie sa operam in segmente de piata unde este prezent si Apple, atunci asa va fi", a comentat pentru FT Anssi Vanjoki, vicepresedinte executiv al Nokia Multimedia.
Nokia este deja cel mai mare producator mondial de telefoane mobile specializate in redarea melodiilor in format digital, compania inregistrand anul trecut vanzari de 45 de milioane de asemenea telefoane, estimarea pentru acest an urcand la 80 de milioane de aparate. Anul trecut, Apple a vandut aproximativ 35 de milioane de iPod-uri.
Conform Nokia, viitorul sau serviciu le va permite consumatorilor sa cumpere muzica de pe o pagina web ce urmeaza sa fie lansata, sa o descarce pe propriile telefoane mobile, si pe care sa o achite odata cu factura pentru serviciile de telefonie. Melodiile descarcate vor putea fi ascultate pe toate playerele de muzica digitala, spre deosebire de cele cumparate de pe iTunes, care nu sunt compatibile decat cu iPod-urile sau cu calculatoarele pe care este instalat software-ul iTunes.
Conform analistilor citati de New York Times, chiar daca vanzarile de muzica prin telefonul mobil s-au dovedit a fi sub asteptari, acest tip de distributie a melodiilor digitale ar putea avea totusi succes in fata utilizatorilor tineri. Totusi, cum pana la aceasta data niciunul din serviciile de pe piata nu s-a dovedit a fi viabil, business-ul cu muzica digitala este dominat autoritar de Apple.
Nokia afirma ca achizitia Loudeye, care are un portofoliu de peste 1,6 mil. melodii si ofera servicii pentru mai mult de 60 de parteneri, printre care si portalul MSN al Microsoft, o va ajuta sa lanseze anul viitor un nou serviciu. Nokia mizeaza si pe tendinta de convergenta din industrie, de a incorpora tot mai multe functii in telefoanele mobile, si care ar putea face, la un moment dat, anacronice playerele iPod.
Insa, daca Nokia va lansa sub propriul brand noul serviciu, compania ar putea intra in conflict cu operatorii, sustin analisti citati de New York Times. "Ar putea fi un competitor puternic pe piata, dar trebuie sa aiba de partea lor operatorii pentru a avea succes", spune Michele Mackenzie, analist principal la Ovum, o firma de consultanta in telecomunicatii din Londra.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO