Business Hi-Tech

Masinile de spalat stau pe rafturi

GfK: Piata electro-IT a scazut cu 33% in primele trei luni ale anului, la 356 mil. euro
19.05.2009, 00:00 35

Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata (electrocasnice, echipamente IT si telecom) a scazut cu 33,4% in primul trimestru din 2009, la 356 mil. euro, fata de nivelul de 534 mil. euro de anul trecut, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare GfK. De-clinul este atribuit prabusirii vanzarilor pe toate segmentele de piata - electronice de consum, electrocasnice mari si mici, camere foto digitale, produse IT si telecom.

Sectorul IT a scazut cu 34,3%, pe fondul declinului vanzarilor de monitoare si sisteme desktop. Laptopurile au fost cel mai putin influentate de criza, spun oficialii GfK, precizand ca vanzarile au fost in crestere datorita cererii ridicate pentru portabile ieftine si de dimensiuni mici.
Segmentul IT a avut cea mai mare pondere din total, generand 129 mil. euro in primul trimestru. Piata telecom a scazut cu 26,7% comparativ cu primele trei luni din 2008, la 64 mil. euro, iar declinul vanzarilor de telefoane mobile traditionale a fost compensat de evolutia terminalelor de tip smartphone.
Piata electronicelor de larg consum a totalizat 59 mil. euro in trimestrul I, cu 34,4% mai putin decat in 2008. "Aceasta tendinta negativa, deja vizibila pentru toate categoriile de produse electronice in trimestrul al patrulea din 2008, a afectat tabloul general si la inceputul anului curent (...) Aproximativ doua treimi din cheltuielile cu produse electronice au fost folosite pentru achizitionarea de televizoare cu plasma si LCD", au declarat analistii GfK, precizand ca vanzarile de televizoare nu au reusit sa pastreze ritmurile anterioare de crestere, inregistrand scaderi de peste 10%.
Segmentul echipamentelor de birou (imprimante, multifunctionale) a inregistrat cel mai puternic declin in primele luni ale anului, de aproape 45%, piata totalizand 14 mil. euro. Tranzitia catre echipamente multifunctionale nu a fost suficienta pentru a compensa declinul rapid al vanzarilor de imprimante, considera analistii GfK.
Camerele foto au inregistrat, de asemenea, un declin puternic in primele luni ale anului, piata cazand cu 41,5%, la 7 mil. euro. Cea mai mare parte a vanzarilor sectorului este generata de aparatele compacte, unde atat cererea, cat si preturile au scazut puternic.
Si cererea pe segmentul de camere profesionale D-SLR a fost in declin, inregistrand insa o evolutie pozitiva comparativ cu anul trecut. "Efectul ultimelor evenimente in materie de curs valutar a influentat evolutia pretului, astfel incat scaderea in euro a fost mai pronuntata decat cea in lei", au spus reprezentantii GfK.
Aparatura electrocasnica mica a fost categoria cel mai putin afectata in primul trimestru, piata coborand insa cu 16%, la 17 mil. euro. "Ianuarie a fost o luna buna pentru aproape toate categoriile de produse, fara a avea insa un impact pozitiv asupra trimestrului. Vanzarile foarte slabe din lunile februarie si martie au afectat trimestrul in ansamblu", potrivit studiului GfK. Piata echipamentelor electrocasnice mari a inregistrat de asemenea cifre negative, descrescand cu 35,9% in perioada analizata, la 66 mil. euro, aceasta fiind a doua piata ca importanta dintre sectoarele monitorizate de catre GfK.
GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piata la nivel mondial, cu peste 10.000 de angajati si colaboratori, operand in circa 115 tari. Filiala din Romania a fost infiintata in 1992 si a obtinut in 2008 o cifra de afaceri de 9,1 mil. euro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO