Business Hi-Tech

Mai multi bani pentru distractie decat pentru mancare sau haine

21.11.2005, 18:46 19

Cetatenii celei mai tehnologizate tari din lume, Statele Unite, cheltuiesc, in medie, mai multi bani pentru divertisment decat pentru mancare, haine sau sanatate. Si daca americanii au ajuns in acest stadiu, nici noi nu prea avem sanse sa scapam. E o chestiune de timp.

Cifrele surprinzatoare de pe piata americana au fost publicate intr-un studiu realizat de institutia americana Bureau of Labor Statistics. Si, chiar daca europenii nu sunt chiar atat de entuziasti ca americanii cand vine vorba de unele "distractii" digitale (precum muzica sau inregistrarea de emisiuni TV), de regula tendintele observate peste ocean au fost rapid urmate si pe batranul continent.

Plecand de la serviciile de baza, cum este cablul TV, la care se adauga plata unui abonament pentru canalele premium (de pilda, HBO), continuand cu serviciile de inchiriere de DVD-uri prin posta, cu abonamentul la Internet si la un serviciu de download de muzica, suma medie lunara platita de americani pentru divertisment poate ajunge la 200 de dolari, adica 2.400 de dolari pe an, a calculat CNet News.com.

La acestea se adauga cheltuielile pentru divertismentul din "lumea reala" - reviste, bilete la film, concerte sau meciuri. Plus cheltuielile cu telefonia mobila si continutul de pe micul sau ecran - audio, video, jocuri si altele.

Astfel, conform specialistilor de la Bureau of Labor Statistics, americanii cheltuiesc, in medie, mai mult pentru divertisment decat pentru benzina, mobila din casa si haine noi, si cam aceiasi bani pe care ii dau pentru a lua cina in oras.

Aproximativ 20% dintre americanii cu venituri peste medie (mai mult de 77.000 de dolari anual) cheltuiesc pentru divertisment aproximativ 4.516 dolari pe an. Iar bugetele alocate distractiei vor continua fara indoiala sa creasca, scrie CNet News.com. Acest lucru este dovedit de apetenta consumatorilor pentru echipamente electronice de ultima ora, precum ecrane plate gigantice, playere video portabile, aparate care transmit fara fir muzica si filmele de la computer la DVD-playerul din living, ca sa nu mai vorbim de inmultirea serviciilor prin care divertismentul este transferat direct pe telefonul mobil sau pe laptop.

Dar tehnologiile digitale, cu toate ca le scot americanilor o multime de bani din portofel, nu sunt chiar atat de scumpe, cel putin in comparatie cu alte tipuri de divertisment. De pilda, un minut de vizionare pe viu a unui spectacol de opera la New York Metropolitan Opera costa in jur de 37 de centi, in timp ce un concert live al artistei Gwen Stefani il costa pe spectator cam 1,25 dolari pe minut. In comparatie, un joc video, chiar daca a fost cumparat la un pret destul de piperat - de pilda, 60 de dolari - aduce un raport calitate/pret mai bun, pentru ca un minut de joaca costa doar 12,5 centi, asta pentru cei care se plictisesc repede. Daca, in schimb, un joc este atat de atragator incat utilizatorul se joaca mai multi ani la rand, costul de achizitie se va fractiona pana cand un minut va costa mai putin de 1 penny, spun specialistii.

Divertismentul digital va fi si mai profitabil daca firmele furnizoare vor reusi sa impuna ca model de business taxarea prin abonament lunar, scrie CNet News.com. De exemplu, in prezent are loc un duel la distanta intre Yahoo, care prefera sa perceapa o taxa lunara de 5 dolari pentru acces la intreaga sa colectie de muzica digitala, si Apple, care cere un dolar pentru fiecare melodie descarcata de pe magazinul sau virtual iTunes. Diferenta este ca melodiile de la iTunes, odata descarcate, raman pentru totdeauna in proprietatea cumparatorului, in timp ce accesul la melodiile din colectia Yahoo, care nu permite descarcarea de melodii pe PC-ul propriu, se va taia complet daca utilizatorul decide ca nu mai vrea sa plateasca abonamentul.

Este, in final, o problema de alegere. La fel ca si stabilirea bugetului alocat pentru divertisment, care, deocamdata doar pentru americani, este mai important decat banii cheltuiti pe imbracaminte sau pe mersul la doctor.

mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO