Business Hi-Tech

Madona si Santana ar putea canta sub acelasi acoperis

03.07.2003, 00:00 15

Indelungatele discutii dintre AOL Time Warner si Bertlesmann pentru fuzionarea diviziilor lor Warner Music si BMG, se apropie de un acord care ar putea fi semnat in luna august, spun surse apropiate afacerii, citate de presa americana.
Explicatiile aceastei megafuziuni sunt date in parte ti de tranformarile pe care Internetul le-a provocat  in industria muzicala: schimbul online gratuit de melodii fara nici un beneficiu pentru casele de discuri producatoare, dar si moda magazinelor virtuale de muzica, dupa succesul serviciului ITunes lansat nu demult de Apples.  
O eventuala fuziune ar putea salva cele doua companii, ale caror afaceri au fost tot mai afectate de piraterie in ultimii ani, vanzarile scazand constant. In medie, numarul de albume vandute in 2002 a fost cu 7,9% mai mic fata de anul anterior, la nivelul intregii industrii. Daca afacerea se va incheia cu adevarat, o industria muzicii care atinge  32 de miliarde de dolari pe an va trebui redesanata.
Oficialii companiilor nu au facut comentarii pe marginea acestor zvonuri. "Exista multe discutii in industria muzicala dar preferam sa pastram deocamdata tacerea", a spus un purtator de cuvant al BMG, citat de Wall Street Journal. Responsabilii AOL Time Warner, Bertlesmann si Warner Music au refuzat sa vorbeaca despre afacere. Sursele au mai precizat ca discutiile sunt in faza de inceput, cele doua companii neajungand inca la un acord in privinta valorii fiecarei divizii. Nici asupra viitoarei echipe de conducere nu a fost gasita o pozitie comuna.
In cazul unei fuziuni, cea mai afectata ar fi compania britanica EMI (locul trei la nivel mondial), care isi va pierde mai mult ca sigur pozitia in topul industriei muzicale. Responsabilii EMI au incercat sa cumpere si BMG (locul cinci) si Warner Music (locul patru), fara a reusi. Deja, Vivendi, care detine liderul pietei - Universal Music - se chinuie de un an de zile sa gaseasca cumparator pentru aceasta divizie, dar fara succes. Pe piata americana, fuziunea dintre BMG si Warner Music ar putea aduce noua companie pe primul loc, inaintea Universal Music din punct de vedere al cotei de piata, spun analistii. In prezent, Universal detine aproximativ 29,6% din piata, Warner Music Group 17%, iar BMG 16,1%, conform datelor prezentate de publicatia Entertainement Online.
Daca cele doua case de discuri isi unesc fortele, ele vor aduce sub acelasi acoperis vedete precum Britney Spears, Christina Aguilera, Santana (BMG) cu Madonna, Craig David sau Missy Elliott (WMG). Situatia s-ar schimba si financiar. Incasarile BMG au fost anul trecut de 2,7 miliarde de dolari, la care la care s-ar putea adauga si miliardele de dolari realizate de Warner Music, dar care merge in pierdere. Pe ultimul trimestru al 2002, desi incasarile au fost de 918 milioane de dolari, Warner Music a avut pierderi operationale de 14 milioane de dolari. Vanzarile au scazut anul acesta cu inca 3%, iar fuziunea pare sa fie singura solutie. Se pare ca, astfel, AOL Time Warner vrea sa evite vanzarea diviziei de muzica, pe care unii o vedeau ca sigura din cauza datoriei pe care compania o are de platit: 26,3 de miliarde de dolari.
O astfel de afacere va pune insa imense probleme organizatorice si nu in ultimul rand legale. Fuziunea va trebui aprobata de autoritatile care supervizeaza afacerile pentru a bloca tentativele de monopol (antitrust), care au interzis deja o fuziune intre EMI si Warner Music, in 2000. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO