Business Hi-Tech

La granita dintre e-mail si spamming

01.06.2001, 00:00 17



Sa faci oamenii sa accepte e-mailuri publicitare. ai apoi sa le trimiti mesaje atat de interesante incat sa-i convingi nu numai sa nu le stearga, dar sa si cumpere produsele carora li se face reclama prin aceste e-mailuri. Asta da provocare!

Am abordat intr-un articol anterior problema spamming-ului si a implicatiilor sale asupra utilizatorilor de internet. ai poate ca

n-ar fi corect daca nu am privi subiectul si din alta perspectiva, respectiv din punctul de vedere al companiilor care recurg la publicitatea prin e-mail.

Cand devine trimiterea de e-mail-uri spamming? Este oare asa simplu: ceri voie sa trimiti mesaje publicitare si daca primesti acceptul poti trimite orice, oricum si la orice ora?

Cel mai important este sa apreciezi care sunt riscurile sa-ti enervezi clientii si sa actionezi in consecinta. Pentru ca, in fond, scopul tau este sa promovezi un produs, nu sa provoci tensiuni in randul potentialilor clienti.

O multime de factori sunt in masura sa hotarasca ce amploare va lua e-mail marketing-ul in urmatorii ani, inclusiv legislatia care nu este una chiar pemisiva.

Cu toate astea, spamming-ul nu va disparea; chiar si cea mai puternica lege anti spamming nu va putea decat sa ceara companiilor sa ofere posibilitatea utilizatorului de a opta daca vrea sau nu sa primeasca e-mailuri comerciale.

Adevarul e ca e-mail marketingul chiar functioneaza. Prin reducerea costurilor cu hartia, plicurile si timbrele postale, trimiterea de e-mail-uri comerciale este o alternativa atractiva pentru companii.

Ca sa nu mai vorbim ca poti trimite instantaneu acelasi mesaj unui numar mult mai mare de consumatori la un cost substantial scazut.

Jupiter Media Metrix estimeaza ca in acest an, companiile vor cheltui 1,3 miliarde de dolari pentru a trimite 43 de miliarde de e-mail-uri comerciale catre clienti si potentiali clienti.

"e-Mail-urile comerciale stabilesc o legatura mult mai personala decat o face un banner publicitar," spune Rebecca Ulph, analist Forrester Research. "Cu toate astea, persoanele care se ocupa de marketing si promovare trebuie sa aiba grija ca mesajul transmis sa fie relevant si neagresiv."

Pentru a avea succes, mesajele trebuie personalizate. Iar personalizarea inseamna cresterea costurilor printr-o mai atenta monitorizare a clientilor, a preferintelor lor.

Mesajele trimise gresit au o rata de succes mica, iar cele care sunt prea lungi risca sa fie ignorate impreuna cu urmatoarele trimise de aceeasi companie.

"Consumatorii au un anumit prag de toleranta, dincolo de care nu mai sunt receptivi la nici un fel de mesaj comercial" spune Michele Slack, analist la Jupiter Communication. Cu atat mai mult cu cat nu e nevoie decat de un click pentru a refuza primirea acestora!

Evitarea spamming-ului inseamna, deci, monitorizarea permanenta a clientilor sau potentialilor clienti si imbunatatirea mesajului trimis.

Ceea ce este dificil si cere multa diplomatie deoarece clientilor le place, mai mult sau mai putin constient, sa le cunosti preferintele si sa vii in intampinarea lor, dar sunt refractari la ideea de a-ti spune prea multe despre ei.

Este, intr-adevar, o provocare sa-i faci pe oameni sa fie receptivi la ofertele publicitare. Potentialii clienti sunt atrasi, de exemplu, de oferte care acorda reduceri de pret substantiale.

ai un alt avantaj al acestui tip de promovare este faptul ca rata de raspuns poate fi usor monitorizata, iar daca oferta nu aduce rezultatul scontat, ea poate fi schimbata sau imbunatatita in ziua urmatoare.

Pe masura ce timpul trece, e-mail marketing-ul devine din ce in ce mai sofisticat. Yesmail.com, o companie din Chicago, a anuntat recent ca urmeaza sa adauge sunet unor campanii e-mail viitoare, pentru ca nu dupa mult timp sa insereze si o componenta video.

Intre timp, utilizatorii de internet trebuie sa faca fata tot mai multor oferte din casutele postale. Jupiter apreciaza chiar ca pana in anul 2005, un utilizator de internet va primi zilnic, in medie, 950 de mesaje e-mail. Ceea ce ridica o alta problema pentru companii: cum vei mai putea diferentia mesajul tau de al altora?

Parerea specialistilor este ca trebuie sa pastrezi o atitudine cat mai putin agresiva pentru a nu fi aruncat la cos din prima clipa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO