Business Hi-Tech

Jogging inteligent cu Adidas numarul 1

12.05.2004, 00:00 31



Despre telefoane inteligente ati auzit. Despre case inteligente probabil ca da. Dar despre pantofi inteligenti? Ei bine, ei au aparut. Ati inteles bine. Pantofii destinati sportului devin inteligenti. Destul de inteligenti incat sa "simta" mediul, sa stie cum ar trebui sa se adapteze si apoi chiar sa-si schimbe caracteristicile fizice. Designerii spun ca pantofii sport vor face tot ce trebuie pentru a ajuta la imbunatatirea performantelor si vor face mai confortabil clasicul mers pe jos.



"Conceptul unui pantof inteligent este extraordinar. Ganditi-va ca se va schimba in functie de nevoile celui care alearga sau face sport", a descris Christian DiBenedetto, unul din oamenii de stiinta care lucreaza pentru compania de echipament sportiv, visul Adidas.



Compania germana care a implinit 83 de ani, totodata unul dintre primii producatori de echipament sportiv din lume, este pe cale sa transforme acest vis intr-o realitate biomecanica sub forma unui pantof sport. Subtire si usor in ciuda senzorului, bateriei, procesorului si motorasului electric pe care le include, pantoful numit simplu 1, va fi disponibil in magazine in luna decembrie iar perechea va costa aproximativ 250 de dolari. Oficialii Adidas spun ca nu este un produs destinat dependentilor de gadgeturi, ci mai degraba un salt inainte in materie de tehnologie "la purtator". In fiecare secunda, senzorul din talpa citeste datele din mediu de 20.000 de ori, iar creierul electronic face 10.000 de calcule si controleaza micul motor electric care modifica pantoful. Scopul este ca pantoful sa se adapteze conditiilor in schimbare si mai ales stilului de alergare al posesorului.



"Avem de fapt primul produs de acest gen care isi schimba caracteristicile in timp real", spune DiBenedetto, cel care a condus echipa care a realizat aceasta mica minune. Pantofii vor avea butoane, diode de lumina pentru a afisa optiunile selectate si un CD cu instructiuni, care va explica printre altele cum trebuie schimbata bateria dupa 100 de ore de functionare.



"Dintre toate obiectele de imbracaminte, era logic ca pantoful sa fie primul care va ingloba tehnologia digitala", a spus Rob Enderle, principalul analist de la Enderle Group din California. "Spre deosebire de alte articole de imbracaminte care trebuie spalate, pantofii prezinta un mediu mult mai propice pentru a adauga electronica. Pantofii pentru sportivi aveau inca de acum cativa ani imbunatatiri biomecanice cum ar fi anumite gaze compresate sau amortizoare de socuri, dar pana acum nu-mi amintesc ca electronica sa controleze mai mult decat niste beculete decorative", a continuat el.



Steve Vincent este omul care conduce la nivel mondial o echipa de 50 de oameni implicati in cercetare pentru Adidas. DiBenedetto conduce unul din cele 7 grupe care lucreaza in cel mai mare secret in tari precum Germania, Italia sau Statele Unite. Secretul este atat de mare incat nimeni din afara companiei nu stie nici macar numele grupelor de lucru.



In industria echipamentelor sportive, din care "felia" pantofilor sport este de 15 miliarde de dolari, inovatia este vazuta din ce in ce mai mult ca un mijloc de diferentiere. Nike, principalul concurent, are deja un nume in ceea ce priveste produsele noi, care inglobeaza tehnologie iar Steve Vincent admite ca Adidas nu are inca o reputatie serioasa ca inovator pe piata americana. "Noi privim inovatia ca principal combustibil pentru compania noastra si suntem angajati sa aducem macar o inovatie tehnologica in fiecare an", spune el.



Unul din aceste produse este ClimaCool, o gama de pantofi sport introdusa in 2002, care foloseste materiale sofisticate pentru a elibera purtatorul de caldura si a preveni transpiratia. Alta inovatie este o minge de fotbal care nu mai este cusuta ci lipita pentru o mai buna rezistenta, sau un pantof gandit sa loveasca mai tare si sa trimita mingea mai departe. Nu mai este de mirare ca un costum de inot a fost desenat pe computer si testat in tunelul aerodinamic pentru a se conforma mecanicii fluidelor.



Ultima dintre toate aceste creatii si prima care inglobeaza tehnologie digitala este pantoful 1, pe care in afara de echipa care l-a creat, nimeni nu l-a vazut. Mark Oleson care, impreuna cu DiBenedetto, a format nucleul grupului de cercetare purta intamplator masura 9, cea care se foloseste pentru pantofii prototip asa ca a devenit si cel care a testat pantofii.



Dar cea mai mare provocare a fost sa imbine pantoful cu tehnologia intr-un nou mod. Echipa de cercetare a trebuit sa gasesca un nivel optim de a decelera piciorul cand acesta atinge solul. Daca compresia din talpa pantofului este prea puternica, piciorul se opreste prea repede si atunci socul se simte in genunchi, daca compresia este prea moale, atunci iarasi genunchiul are de suferit pentru ca piciorul loveste solul prea tare. DiBenedetto a fost surprins sa descopere ca nimeni nu a masurat pana acum nivelul de compresie care se creaza in talpa pantofului. Pentru aceasta el a introdus un senzor in varful talpii unui pantof Adidas pentru alergare si un magnet in baza talpii aceluias pantof, obtinand astfel un camp magnetic care putea fi masurat. Cand talpa era presata, senzorul masura schimbarile care se petreceau la nivelul campului magnetic. Pentru a recupera si analiza aceste date echipa a trebuit sa gandeasca o unitate de stocare, pe care a amplasat-o in limba pantofului.



Odata depasite aceste greutati au "setat" mai multe perechi de pantofi sport pe diferite niveluri de compresie si au trecut la testari. "Dupa ce s-a alergat in acesti pantofi am descarcat datele si am constatat ca mai toti au ales acelasi interval de compresie", isi aminteste DiBenedetto. Apoi au inceput sa scrie algoritmi matematici pentru ca procesorul din pantof sa poata varia continuu nivelul de compresie, functie de persoana care alearga si de conditii.



Ultima etapa a fost sa gasesca metoda prin care sa poata varia fizic nivelul de compresie in timpul exercitiului. Solutia a constat in mici camarute care au peretii din metal, in interiorul talpii. Procesorul decide asupra carora sa aplice tensiune electrica si astfel modifica fizic caracteristicile pantofului.



Analistul de la Enderle Group, estimeaza ca la 250 de dolari perechea, pantofii sport care folosesc tehnologia digitala sunt capabili sa-si gaseasca cumparatori. "Din fericire pentru Adidas", a spus el, "multi dintre oamenii care practica alergatul ca sport isi permit, dar si doresc sa aiba in picioare pantofi care ii fac sa simta altfel".
andrei.dora@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO