Business Hi-Tech

Internetul taie din valoarea de piata a companiilor media

02.12.2005, 19:32 23

O serie de oficiali de top ai unor mari trusturi media americane au formulat noi indoieli cu privire la viitorul publicatiilor scrise, printre principalele motive de ingrijorare situandu-se stagnarea veniturilor din publicitate si faptul ca modelul de business incepe sa fie pus sub semnul intrebarii, odata cu dezvoltarea tot mai puternica a site-urilor de stiri online.

Incasarile din publicitate nu scad deocamdata, insa in 2005 nici nu au crescut prea tare, ramanand la un nivel similar anului trecut. Valoarea titlurilor principalelor companii media care publica ziare si reviste au scazut datorita pesimismului in medie cu 12% pe parcursul acestui an. "Nu gasim inca raspuns la intrebarea care este modelul de business care va fi profitabil in domeniul ziarelor", a decla-rat David Sanderson, analist al Bain & Co.

Cert este ca oamenii petrec tot mai mult timp pe Internet, audientele site-urilor principalelor publicatii au crescut anul acesta cu 25-30%, insa zia-rele nu au inva-tat sa castige bani online. In plus, atat publi-citatea marilor corporatii, cat si publicitatea prin anunturi, in mod traditional o resursa exploatata de ziare, se muta pe Internet, afectand incasarile aduse publicatiilor.

"Am putea vedea in viitorul apropiat o scumpire a preturilor ziarelor. Insa acest lucru nu va duce cu siguranta la cresterea tirajelor", a declarat analistul citat. Deja, mai multe grupuri de presa traditionale si-au recunoscut practic infrangerea si au iesit la vanzare.

Doi dintre actionarii importanti ai Knight Rider, unul din cele mai mari grupuri media din SUA, au cerut vanzarea companiei. Compania care editeaza The Miami Herald si San Jose Mercury News scoate in total 32 de cotidiene si are 8,5 milioane de cititori in medie pe zi si 10 milioane de cititori duminica. A fost infiintata in 1979 prin combinarea Knight Newspaper (fondat in 1903) si Ridder Publications (1892). Ziarele companiei au castigat de-a lungul anilor 84 de premii Pulitzer.

In Marea Britanie, grupul The Daily Mail & General Trust a anuntat ca publicatiile locale ale companiei nu mai fac fata concurentei site-urilor regionale, care au explodat in ultimii doi ani. Compania va vinde cele 100 de titluri regionale, cu o traditie de peste 80 de ani, pentru o suma estimata la 1,5 miliarde de lire sterline (2,18 miliarde de euro). "Decizia ne-a lasat un gust amar, au constituit o parte strategica a afacerii noastre, dar se pare ca trebuie sa acceptam asta", a declarat directorul financiar al grupului, Peter Williams. Site-urile regionale nu reusesc in prezent sa capteze nici 1% din incasarile de publicitate cheltuite la nivel regional, se arata intr-un raport al Borell Associates din Marea Britanie. Compania de analiza spune ca majoritatea banilor se duc spre cotidiene si reviste, insa situatia tinde sa se inverseze pe viitor. Site-urile care au reusit sa prinda domenii de Internet cu numele orasului (ex: http://bucuresti.com.ro) atrag audiente mari online si vor deveni cat de curand tinte pentru bugetele de publicitate ale companiilor cu afaceri la nivel local, spune compania de analiza. "Aceste site-uri vor intra in viitor in domeniul afacerilor cu sase cifre", a asigurat unul dintre autorii raportului intitulat sugestiv "Inca o amenintare la adresa mass-media".

Situatia a fost deja descrisa pe larg de Rupert Murdoch, patronul News Corp., care se straduieste de cativa ani sa isi constru-iasca propriul imperiu online. "Greu de crezut, dar foarte putini oameni sub 30 de ani mai citesc presa tiparita", a asigurat el intr-un interviu acordat publicatiei britanice Press Gazette. De aceea, si incasarile din publicitate vor continua sa scada in urmatorii ani. El a motivat astfel si decizia de a vinde unul din grupurile sale editoriale, Times Education Supplement Group, care inregistra cele mai importante incasari din publicitate pentru anunturi.

"Intotdeauna va exista jurnalism de calitate, insa costurile operationale vor trebui reduse semnificativ", a apreciat Murdoch. "Chiar si cei care isi reduc aceste cheltuieli sunt in pericol, din cauza dependentei de incasarile din reclame", a spus miliardarul australian.

Rezultatele studiilor recente confirma oarecum teoriile lui Murdoch, insa nu total. Un sfert dintre tinerii intre 16 si 25 de ani si numai 20% din-tre cei care au 25-34 de ani petrec mai mult timp pe Internet decat in fata televizorului: in medie 20 de ore pe saptamana. "Cred ca tirajele ziarelor, in special in Statele Unite, vor continua sa scada", a spus Rupert Murdoch. El a apreciat ca dezvoltarea site-urilor de Internet si a publicatiilor online trebuie sa devina prioritate pentru toate companiile media, pentru a putea supravietui.

20-25% din tineri prefera Internetul

n Circa 25% dintre tinerii intre 16 si 25 de ani si 20% dintre cei intre 25 si 34 de ani petrec in fiecare saptamana, in medie, peste 20 de ore pe Internet, care devine mediul lor principal pentru informare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO