Business Hi-Tech

Informaţia a devenit noul petrol în era digitală. „S-ar putea să nu te îmbogăţeşti folosind toate informaţiile disponibile, dar cu siguranţă vei deveni sărac dacă nu o faci“

Fostul director executiv al Citicorp Walter Wriston a observat că „informaţiile despre bani au devenit aproape la fel de importante ca banii în sine“.

Fostul director executiv al Citicorp Walter Wriston a observat că „informaţiile despre bani au devenit aproape la fel de importante ca banii în sine“.

Autor: Bogdan Cojocaru

05.12.2020, 17:34 1169

Scandalul colectării de date personale Cambridge Analytica-Facebook, care a costat la un moment dat platforma de socializare peste 100 de miliarde de dolari din capitalizarea sa, megaafacerea de 44 de miliarde de dolari prin care colosul S&P Global preia compania de informaţii şi analize de piaţă IHS Markit - acestea sunt semne că datele au devenit noul petrol în era digitalizării şi a serviciilor, ofertelor şi publicităţii trimise cât mai precis la ţintă.

„Sunt datele noul petrol?“ se întreba Parla­mentul European la începutul anului, când punea problema suficienţei regulilor din domeniul concurenţei pentru a ţine sub control o economie digitală în dezvoltare rapidă. O mare parte a dezbaterii priveşte puterea pe care o au giganţii de tehnologie şi internet - Google, Facebook, Amazon. Aceştia domină fără ascunzişuri pieţele online. Este suficientă căutarea unui produs cu ajutorul motorului de căutare al Google pentru ca utilizatorul să fie inundat pe diverse site-uri de oferte bine ţintite.

Un cuvânt prins din zbor dintr-o conversaţie în faţa laptopului cu microfonul pornit are acelaşi efect. Unele platforme de comerţ online oferă sugestii de achiziţii în baza căutărilor anterioare, a vârstei, pasiunilor, ţinând cont de faptul că utilizatorul are partener sau nu, are copii sau nu.

Scandalul Cambridge Analytica-Facebook, declanşat după ce s-a aflat că firma de consultanţă politică britanică Cambridge a colectat datele oferite de milioane de utilizatori Facebook din SUA folosind o aplicaţie de divertisment, arată cum informaţiile personale pot fi utilizate nu doar pentru afaceri, ci şi politic - cu ajutorul datelor a fost construit un software puternic de predicţie şi influenţare a alegerii la vot. În funcţie de informaţii, programul alcătuia profile individuale ale votanţilor americani, astfel mai uşor de ţintit cu reclame politice personalizate, după cum notează The Guardian. IBM atrage atenţia că datele personale sunt astăzi la fel de preţioase ca aurul şi de aceea trebuie protejate. Uniunea Europeană încearcă să protejeze datele personale de abuzuri prin introducerea Regulamentului General privind Pro­tecţia Informaţiilor - celebrul şi neînţelesul GDPR.

Firma de audit Deloitte consideră, de asemenea, că datele în general, nu doar cele personale, au devenit aurul secolului XXI. Inovaţia digitală remodelează modul în care cele mai multe industrii şi afaceri funcţionează în prezent. Robotica, tehnologia senzorilor pentru realitatea virtuală sau augumentată, internetul lucrurilor, construirea de sisteme de modelare a informaţiei şi alte tehnologii considerate disruptive vor transforma pieţele. Deloitte prezice că până în 2030 colectarea de date şi analiza vor deveni bazele tuturor viitoarelor oferte de servicii şi modele de afaceri.

În industria finanţelor, era electronică a început probabil în 1957 când Standard & Poor’s a conectat un computer Datatron la receptoarele de telegraf care aduceau informaţii de pe Wall Street pentru a lansa un indice calculat continuu al celor mai mari companii din America, scrie Financial Times. Anunţul făcut de S&P Global la începutul săptămânii că va cumpăra IHS Markit - o binecunoscută companie de analiză financiară din Londra - pentru 44 miliarde de dolari rezumă perfect modul în care informaţiile au devenit acum pentru industria financiară ceea ce reprezintă petrolul pentru economia industrizată.

Luaţi separat, atât S&P Global, cât şi IHS Markit sunt actori mari în sectorul  colectării, rafinării şi transmiterii informaţiilor care alimentează părţi din finanţele moderne.

Primul este jucător de categoria grea în activitatea indicilor bursieri, a ratingurilor de credit şi a analizelor pentru sectorul energiei. Cel din urmă se mândreşte cu o poziţie puternică în analiza pieţei datoriilor şi a instrumentelor derivate şi o serie de cercetări corporative în domenii precum transportul, industria aerospaţială şi comerţul.

Combinate, companiile ar putea spera să concureze cu imperiul media şi de informaţii al lui Michael Bloomberg, ale cărui terminale scumpe sunt omniprezente pe Wall Street; cu Refinitiv, care este achiziţionat de London Stock Exchange pentru

27 mi­liarde dolari; şi cu competitori mai noi, precum Intercontinental Exchange, proprietarul Bursei din New York, care a cumpărat Interactive Data pentru 5,2 miliarde de dolari în 2015 şi Ellie Mae pentru 11 miliarde de dolari la începutul acestui an.

„Rafinarea, prelucrarea şi gestionarea datelor folosind tehnologia pentru a spori viteza şi puterea de procesare, iar apoi punerea instrumentelor în mâinile celor ce iau deciziile sunt ceea ce face din cineva o forţă în era informaţiei“, spune Doug Peterson, directorul executiv al S&P Global. Informaţiile au fost întotdeauna esenţiale pentru funcţionarea instituţiilor financiare, indiferent dacă este vorba de o bancă privată elveţiană, un manager de averi din Boston sau o bancă de investiţii din City of London. Jack Treynor, un expert în finanţe din anii 1960, a spus odată că „s-ar putea să nu te îmbogăţeşti folosind toate informaţiile disponibile, dar cu siguranţă vei deveni sărac dacă nu o faci“. Fostul director executiv al Citicorp, Walter Wriston, a observat ulterior că „informaţiile despre bani au devenit aproape la fel de importante ca banii în sine“. Apariţia inteligenţei artificiale, a cloud computing-ului şi a digitalizării vastelor câmpuri ale industriei globale înseamnă că se face mai mult cu mai multe date decât oricând. Robert Iati, director la Burton-Taylor International Consulting,  spune că „datele se aseamănă cu ţiţeiul prin faptul că acum sunt omniprezente şi ieftin de achiziţionat şi stocat. Ţine mai mult de cât de inteligente sunt analizele“.

Comisioanele pentru datele financiare brute sunt sub presiune aproape peste tot, însă, odată cu consolidarea companiilor şi avansarea de-a lungul lanţului valoric, investitorii îi recompensează pe cei mai mari cu evaluări din ce în ce mai bune.

Larry Tabb, analist de top la Bloomberg Intelligence, apreciază că „având în vedere presiunile tarifare cu care se confruntă industria, doar cei mai mari jucători vor supravieţui şi prospera.“

Cumpărarea IHS Markit catapultează S&P Global în rândul celor mai mari furnizori de date financiare şi analize. Cu toate acestea, piaţa este în continuare dominată de Bloomberg şi Refinitiv, acesta din urmă fiind rezultatul scindării diviziei de date şi analize de Thomson Reuters în 2018. În 2019, aceştia ocupau 21% şi, respectiv, 33% dintr-o piaţă care a produs atunci venituri de aproape 32 de miliarde de dolari. Combinate, S&P Global şi IHS Markit au controlat doar aproximativ 8%. Cu toate acestea, analiştii cred că mariajul lor are ca scop mai mult la consolidarea prezenţei în anumite nişe specifice, decât atacarea directă a Bloomberg şi Refinitiv. „Ultimele două decenii au însemnat urmărirea celor doi monştri, dar pentru a-i învinge trebuie să vânezi datele viitorului“, a spus Robert Iati, de la Burton-Taylor International Consulting. Instituţiile financiare sunt cei mai mari clienţi ai S&P Global şi ai rivalilor săi majori. Cu toate acestea, unii directori din industrie cred că aşa-numitele date „alternative“ - reziduurile digitale produse de o economie globală din ce în ce mai interconectată, informaţii obţinute din, spre exemplu răzuirea site-urilor web sau facturile de expediere - vor deveni tot mai importante şi dincolo de industria financiară.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO