Business Hi-Tech

Industria intra pe o noua frecventa

02.06.2004, 00:00 44



Conceptul de identificarea prin frecventa radio sau RFID (Radio Frequency IDentification) a aparut in anii 1980. Un sistem RFID complet este compus dintr-o eticheta programata electronic si o unitate de citire prin frecventa radio. Etichetele pot fi simple (nu pot fi scrise decat o data, primesc energia de la unitatea de citire) sau pot sa fie mult mai complexe si mai scumpe (pot fi scrise de mai multe ori, au o memorie mare, de pana la 1 MB, au sursa proprie de alimentare). Unitatea de citire poate fi pozitionata oriunde in lantul de productie sau distributie, de la usa unui depozit la casieria unui magazin si are o raza de actiune de la 2,5 centimetri la 30 metri. Avantajul asupra clasicului cod de bare este dat de posibilitatea de a citi informatia fara sa fie nevoie de contact vizual si intr-un timp mai mic de 100 de milisecunde.





Domenii de utilizare



Codurile de bare ale viitorului, etichetele RFID sunt folosite la o scara din ce in ce mai mare in din ce in ce mai multe domenii.



Exemplul clasic de utilizare este cel al supermarketurilor. Deja exista mai multe magazine ce au implementat tehnologia, dar acestea sunt considerate inca "laboratoare de testare", observc Financial Times. In Rheinberg, Germania, Metro a deschis un "Magazin al viitorului" in care foloseste cipuri RFID pentru a monitoriza 21 de produse (aparate de ras, branzeturi si produse cosmetice). Aceleasi produse sunt urmarite pe traseul de la depozit la iesirea din magazin in cazul a sapte magazine din Dallas. Tot in domeniul de retail, cel mai mare grup din lume, WalMart, a cerut celor mai mari 100 dintre furnizorii sai ca pana in ianuarie 2005 sa ataseze etichete RFID cutiilor si paletelor pe care le livreaza. La fel ca WalMart, si Departamentul american al Apararii a cerut furnizorilor sai introducerea RFID-urilor pana anul viitor.



Desi modul cel mai popular de folosire a etichetelor RFID pentru viitor este in magazinele de retail, in alte ramuri ale industriei aceasta tehnologie de monitorizare a cunoscut o dezvoltare mai rapida. Compania petroliera BP a identificat pana in prezent mai mult de 60 de solutii de folosire a RFID-urilor si a inceput deja sa le implementeze. Ken Douglas, director tehnic la BP, afirma ca folosirea RFID-urilor la scara larga in lanturile de retail nu va fi posibila decat peste cel putin cinci ani. "Proiectele noastre nu se orienteaza acolo unde duce curentul principal. Avem un succes mult mai mare in folosirea RFID-urilor pentru a proteja produsele acolo unde furtul este o problema" - spune el. Douglas da ca exemplu folosirea etichetelor RFID la robinetele camioanelor de combustibil din Africa de Sud. In acea zona s-au raportat cazuri in care soferii goleau cisternele in rezervoare ilegale. Cu RFID, robinetul ar elibera combustibilul doar dupa ce recunoaste si comunica cu o eticheta asemanatoare a unei statii autorizate.



Tehnologia se muleaza perfect pe ideea de prevenire a fraudei. David Griffiths, director de consultanta la Integrated Product Intelligence, o firma de consultanta pentru lanturile de distributie, spune: "Poti sa inregistrezi un produs ca vandut legal unui client intr-un anumit loc si intr-un anumit moment. Cu un argument de acest gen, se elimina, practic, posibilitatea de frauda."



Un alt domeniu de aplicabilitate al RFID-urilor este siguranta si protectia muncii. Verificarea echipamentelor este facuta de inspectori autorizati recunoscuti printr-un RFID. In lipsa unei verificari autorizate, echipamentele, etichetate la randul lor cu RFID-uri, refuza sa porneasca. Alt exemplu ar fi folosirea RFID-urilor in cazul elementelor de protectie: casca, manusi, ochelari. Echipamentul poate fi operat doar de o persoana care foloseste toate elementele de protectie si este recunoscuta, printr-un alt RFID, ca autorizata sa utilizeze echipamentul.



In spitale se pot folosi RFID-uri pentru monitorizarea echipamentelor esentiale de genul aparatelor de dializa. Acestea se misca acolo unde este nevoie de ele, iar o asistenta isi petrece aproape 20% din timp in cautarea prin spital a unui astfel de aparat liber. De asemenea, industria farmaceutica ar putea beneficia foarte mult prin etichetarea radio a medicamentelor. Pe drumul dintre fabricant si farmacii exista multe brese in care pot aparea produse false. Acestea au adus de multe ori prejudicii, mai ales din cauza proceselor intentate de pacientii care au avut de suferit de pe urma folosirii lor, cei afectati fiind fabricantii produsului original. Cu etichete RFID, farmacistul va putea verifica de exemplu daca o cutie de paracetamol este sau nu originala.



In agricultura RFID-urile isi gasesc utilizarea pentru a monitoriza animalele din momentul nasterii pana la abator. Tehnologia poate urmari traseul loturilor de animale, reducand astfel riscul raspandirii bolilor ca cea a "vacii nebune".



Si in Europa, datorita legislatiei ce intra in vigoare de la 1 ianuarie si care cere transparenta in lanturile de distributie alimentara, folosirea RFID-urilor este incurajata.





Costuri si alte impedimente



Pretul cipurilor, variind de la 20-30 centi pentru cele mai simple etichete, la $15 pentru cele mai inteligente, limiteaza folosirea RFID-urilor la produsele scumpe sau pentru palete intregi de produse. Pe langa costul cipurilor propriu-zise, mai costa si atasarea lor pe produse. Pentru atasarea unui cip de 1 dolar se cheltuieste alti 2-3 dolari. Apoi RFID-urile ar trebui setate pentru a functiona intr-o anumita frecventa si alese special pentru mediul in care vor fi folosite. Lipsa de standarde in proiectarea usilor depozitelor si a altor locuri unde ar putea fi pozitionate cititoarele de etichete implica un nou grad de specificitate a instrumentelor de citire si deci noi costuri.



Unul din marile semne de intrebare ridicate de folosirea pe scara larga a RFID-urilor este posibilitatea de prelucrare a unei cantitati imense de date. Pentru a intelege ce inseamna "cantitate imensa" trebuie spus ca de exemplu, la trecerea unei palete cu 20.000 de aparate de ras prin dreptul unui reader RFID s-ar culege 3 Terrabytes (30 de hard-disk-uri obisnuite de 100 GB) de date in 2-3 secunde. Dar in lume nu se vand doar 20.000 de aparate de ras si cu siguranta se vinde si altceva decat aparate de ras.



Marile companii specializate in software pentru baze de date au sesizat deja o noua piata. Oracle a introdus pachetul de servicii bazate pe senzori in martie si a adaugat functii pentru gestionarea RFID-urilor in softul adresat managementului depozitelor. Primii clienti pentru astfel de software vor fi furnizorii WalMart si cei ai Departamentului American al Apararii, urmati de producatorii din industria alimentara si farmaceutica.



Folosirea la scara larga a RFID-urilor trebuie sa fie precedata de o etapa de standardizare a tehnologiei. Dar aceasta etapa este departe de a fi incheiata. Marii retaileri implementeaza RFID-urile dar folosesc o versiune proprie a tehnologiei. Se depun totusi eforturi mari pentru atingerea unui standard comun, aceste eforturi venind in principal din partea E-centre, o asociatie ce cuprinde mai mult de 100 de companii si se ocupa cu promovarea si standardizarea solutiilor RFID.



Ken Douglas atrage, insa, atentia ca, dusi de valul etichetarii, sustinatorii acestei tehnologii s-ar putea sa treaca cu vederea peste utilitatea ei. "Daca va puteti imagina un expert cu un clipboard in mana urmarind totul si pe care sa-l poti intreba unde se afla un anumit obiect si ce se intampla cu el in acel moment, iar apoi atasezi cate un astfel de expert fiecarui obiect, atunci sunteti aproape de a intelege cat de utile pot fi RFID-urile."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO