Business Hi-Tech

Industia muzicala cauta noi strategii anti-piraterie

07.06.2004, 00:00 26

Vanzarile de CD-uri audio la nivel mondial inregistreaza scaderi semnificative, in timp ce marile case de discuri dau vina pe piraterie si pun la punct noi strategii de recuperare a terenului pierdut.
Cea mai noua metoda de a limita pirateria este fabricarea de CD-uri cu protectie la copiere, spune CNet.com.
Tehnologia, numita Digital Rights Management (DRM), va limita numarul de copii care se pot face dupa un CD original, sustin oficialii companiilor care produs astfel de solutii Macrovision si SunnComm International, care se afla deja in procesul de dezvoltare al acestui gen de software.
SunnComm a anuntat ca o versiune de proba a softului DRM este deja testata de BMG Music Group, a cincea casa de discuri la nivel mondial, si cea mai agresiva, pana acum, in impunerea de noi standarde anti-piraterie pe piata americana, spun analistii.
Daca va fi adoptata la nivel mondial, tehnologia DRM va schimba substantial modul in care este perceput comertul in industria muzicala, unul dintre cele mai mari riscuri fiind indepartarea clientilor nemultumiti, afirma unii specialisti.
"In prezent, in viata consumatorilor exista un echilibru pe care nimeni nu l-a deranjat", a explicat un analist al GartnerG2. "Daca cineva incearca sa faca 25 de copii dupa un CD pentru a le vinde, si descopera ca nu poate, sunt putine sanse sa protesteze. Insa daca tot ceea ce vrea este o copie pentru CD player-ul copilului, sau pe care sa o asculte in masina, s-ar putea sa ne trezim cu o multime de CD-uri originale returnate".
In ciuda acestor riscuri, casele de discuri sunt hotarate sa isi apere piata, in valoare de 11,2 miliarde $ anul trecut, in Statele Unite.
Trebuie gasita totusi o solutie de mijloc, afirma unii reprezentanti ai industriei.
Casele de inregistrari cauta o metoda pentru a le permite cumparatorilor de CD-uri sa faca un numar limitat de copii, suficient pentru a le asculta in masina, in vacanta sau pentru a le imprumuta unui prieten, dar care, pe de alta parte, sa nu contribuie la cresterea pirateriei.
Consumatorii nu sunt insa foarte entuziasmati de planurile industriei muzicale. Mai ales in Statele Unite si in Marea Britanie, numeroase voci au protestat impotriva incalcarii drepturilor consumatorilor, carora ar trebui sa li se permita sa faca ce vor cu CD-urile pe care le-au cumparat legal, comenteaza CNET News.
Reprezentantii caselor de discuri sunt destul de sensibili la acest gen de critici, avand proaspata in memorie controversa iscata de lansarea unor versiuni anterioare ale software-ului DRM, care s-au dovedit a avea o serie de "efecte secundare". Astfel, CD-uri comercializate cu tehnologia de protejare incorporata nu au putut fi redate de unele CD playere, cum sunt consolele de jocuri sau anumite combine muzicale din automobile.
Pe de alta parte, protectia la copiere s-ar putea extinde si in domeniul muzicii comercializate online.
Printre companiile care ar putea fi afectate de o asemenea decizie se numara Apple Computers, care detine un magazin online de muzica denumit iTunes. In prezent, iTunes nu impune nici un fel de restrictie asupra copierii ulterioare a melodiilor pe care utilizatorii le descarca contra-cost, insa acest lucru s-ar putea schimba in curand.
Deocamdata insa, istoria comercializarii de muzica "protejata" este scurta pe teritoriul american. Desi reprezentanti ai Macrovision si SunnComm afirma ca au vandut multe astfel de CD-uri la nivel mondial, in SUA numai cateva titluri de albume au fost puse in vanzare pe CD-uri de tip DRM.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO